Opinnäytetyö Metodologia 16.2.2019 Raisa Ilkko.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Advertisements

SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Ikäihmisten arjen ja palvelujen parantamiseksi
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Vaikuttavuuden arviointi
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Reformi haltuun OKM.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Järjestöverkoston tapaaminen
Työelämäosaajana OKM.
Arviointi ja vaikuttavuus
Innokylän arviointimittari
Pedagoginen kehittäminen
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Muotoilija (ylempi AMK)
OILI - tilannekatsaus Synergiaryhmä Ossi Raatikainen, CSC.
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Henkilöstö kilpailutekijänä
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Miksi? Palkanlaskennan koulutusta vähän tarjolla
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
THL:n tuki kehittämishankkeille
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Uusi suunta työelämään -hanke
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tervetuloa Innokylään!
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.
Karvi arviointitiedon tuottajana
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
”Projektin nimi” -projekti
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Tähän sopiva otsikkoteksti
Keski-Pohjanmaa / Kainuu / Oulunkaari / Lappi
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Pienin askelin kohti parempaa työhyvinvointia – yrittäjien näkemyksiä keinoista edistää hyvinvointiaan Y-Foorumi Salla Ahola & Kirsi Heikkilä-Tammi.
RAI Espoossa
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Opinnäytetyö Metodologia 16.2.2019 Raisa Ilkko

Opinnäytetyön tausta ja tarve Ikääntyneiden palvelutarpeen arviointi Kainuussa-hanke RAI -arviointijärjestelmän käyttöönottoprosessin johtaminen Sotkamon kotihoidossa Osaamisen kehittäminen (Kainuun maakunta –kuntayhtymän strategia) 16.2.2019 Raisa Ilkko

Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoitteet Kehittämistyön tarkoitus ja tavoitteet Kehittämistyön tarkoituksena on, että RAI-arviointijärjestelmä on käytössä Sotkamon kotihoidossa hallitun muutosprosessin tukemana Kotihoidon työntekijöillä on riittävä asiantuntijuus RAI -arviointijärjestelmän käyttöön Johtamistyön tavoitteet uuden toimintamallin vieminen käytäntöön yhdessä työntekijöiden kanssa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellinen kehittämishanke onnistunut yhteistyö ja sisäinen viestintä oppia ymmärtämään osaamisen johtaminen osana strategista prosessia oppia projektin hallinnointiin liittyvät keskeiset asiat luoda RAI -arviointijärjestelmän käyttömalli Sotkamon kotihoitoon 16.2.2019 Raisa Ilkko

Realistinen evaluaatio Arviointitutkimuksen yksi laji Vuorottelee käytännöllisen ja teoreettisen ajattelun välillä Hankkeen suunnittelu tehdään mallintaen Ohjelmateoria Konteksti Hankkeen toimijat ja toimeksiantajat Toimenpiteet Mihin tuloksiin aiotaan pyrkiä Käyttää monimenetelmällistä lähestymistapaa Tutkija on mukana koko tapahtumakokonaisuudessa Ei varsinaisesti määrällistä eikä laadullista, vaan prosesseja analysoiva menetelmällinen strategia 16.2.2019 Raisa Ilkko

Realistisen evaluaation prosessi Hankesuunnitelma Ohjelmateorian luominen Hankkeen toteutussuunnitelma Hankkeen mallinnus Hankkeen toteuttaminen Tulokset Kokoava loppuarviointi Tuloksista ja muutoksista tiedottaminen 16.2.2019 Raisa Ilkko

Terminologiaa Interventio Mallinnus Monitahoarviointi Prosessit Kokemuksellisuus ja reflektointi Formatiivinen ja summatiivinen arviointi Sisäinen ja ulkoinen arviointi Syklit eli toimintakierrokset Yhteistoiminnallisuus 16.2.2019 Raisa Ilkko

Ohjelmateoria -Mikä toimii? Kenelle? Missä kontekstissa? RAI-arviointijärjestelmä RAI-ABC-koulutus Käyttöönottoprosessi Kainuun maakunta –kuntayhtymän vanhuspalvelut ja Sotkamon kotihoito Osaamisen johtaminen ja strateginen johtaminen Kehittämistyö ja arviointi 16.2.2019 Raisa Ilkko

Syklit ja interventiot Kolme sykliä: Kotihoito ottaa arviointijärjestelmän käyttöön Työntekijät tekevät arviointeja Arviointijärjestelmän käyttö osataan Interventioita: Keskustelut Koulutukset Ohjaukset Aineistonkeruumenetelmät 6.3.5-tekniikka Ryhmäkeskustelu Ryhmähaastattelu Havainnointi Muistiot 16.2.2019 Raisa Ilkko

16.2.2019 Raisa Ilkko Arviointisuunnitelma Tavoite   Tavoite Arvioinnin tarkoitus Arviointikysymykset Milloin Menetelmä 1.sykli Kotihoidon työntekijät ottavat Selvittää, mitä ongelmia arvi- Mitä ongelmia arviointijärjes- Kevät-kesä 6.3.5-menetelmä käyttöön RAI-arviointijärjes- ointijärjestelmän käyttöön- telmän käyttöönottoon 2008 havainnointi telmän. ottoon liittyy lähtötilanteessa. liittyy? 2.sykli Kotihoidon työntekijät tekevät Selvittää,miten RAI-arviointi- Miten RAI-arvioinnin sisältö Loka- Ryhmäkeskustelu RAI-arviointeja omille asiak- järjestelmän käyttöön liittyvät osataan? marras Havainnointi kaille. ongelmat on käytännössä Miten atk-sovellusta osataan Muistiot ratkaistu? Miten arviointijär- käyttää? jestelmän käyttäminen halli- Miten RAI-arviointia on taan? Mitä asioita on vielä hyödynnetty? opeteltava 3. syklissä? Millaista koulutusta vielä tarvitaan? Miten omahoitajuus toimii tiimeissä? Miten RAI-arvioinnin teke- minen on suunniteltu ajan- käytön suhteen tiimeissä? Miten yhteistyötä hyödynne- tään arvioinnin tekemisessä? 3.sykli Kotihoidon työntekijät osaavat Selvittää, miten RAI-arviointi- Teemat: Tammi- Fokusryhmä- arvioida asiakkaan toimintaky- järjestelmä on onnistuttu helmikuu haastattelu vyn RAI-arviointijärjestelmän ottamaan käyttöön? 2009 avulla ja tekevät RAI-arvioinnit Millainen on kotihoidon työn- säännöllisesti omille asiakkail- tekijöiden asiantuntijuus leen. RAI-arviointijärjestelmässä tarvittavilla osaamisalueilla? Kehittä- Oppia uuden toimintamallin Selvittää, onko johtamiselle Miten yhteistyö työntekijöi- Kevät 2009 Itsearviointi: mis hank- vieminen käytäntöön yhdessä asetetut tavoitteet den ja hankkeessa olleiden hankkeen suun- keen työntekijöiden kanssa. saavutettu? toimijoiden kanssa on onnis- nittelu ja toteu- johta- Suunnitella ja toteuttaa tut- tunut? tus minen mikuksellinen kehittämis- Miten onnistui hankkeen Ohjausryhmä: hanke. suunnittelu ja toteutus? projektin hallin- Onnistunut yhteistyö ja si- Miten perustehtävä, arvot, nointi ja osaami- säinen viestintä. visio ja strategia näkyvät sen johtaminen, Oppia ymmärtämään osaami- johtamisessa? strateginen ajatte- sen johtaminen osana strate- Miten osaamisen johtamista lu gista prosessia. on sovellettu? Työntekijät: Oppia projektin hallinnointiin Millaiseksi RAI-arviointi- yhteistyö liittyvät keskeiset asiat. järjestelmän käyttömalli viestiminen Luoda RAI-arviointijärjestel- onmuodostunut? män käyttömalli Sotkamon kotihoitoon. 16.2.2019 Raisa Ilkko