ISOverstaan virtuaaliluokkahanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
ISOverstaan tarjoamat verkkotyökalut
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Potkua verkko-opetukseen
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Juva.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Etäopetuksen koordinointihanke Eko-hanketiimi Koordinaattori Päivi Luoma Koordinaattori Päivi Luoma Suunnittelija Paula Pöyhönen (1pv/vko)
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Suomen Oppimiskeskus ry Projektipalaveri Outi Vahtila.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku) Lohja.
”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus ”Vertaistukena olemisen taidot ja tukihärvelit” Kouluttajakoulutus.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely ja toimintaympäristö 1. jakson opiskelusta Lukioiden erityisopettaja.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
”Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin.
OSAAVA ISOverstas Kolme parasta osaamisen vahvistamiseen liittyvää kehittämisajatusta Säde Pirttimäki, Leena Suonio ja Anu Wulff ”Ne, jotka.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Yksilöllisen oppimispolun integroiminen talousmatematiikan #foorumi118 #ITK2016.
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Tavoitteena mielekäs oppiminen
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Sataedun osuuden väliraportointi
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
ISOverstaan virtuaaliluokkahanke
Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä”
ISOverstaan verkko-opetuksen laatukriteerit
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Turun kv-toimintamalli ja Askel Eurooppaan -hanke
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

ISOverstaan virtuaaliluokkahanke Virtuaaliluokka-hankkeen kouluttaja-koulutus Helmikuu-joulukuu 2010 4 lähipäivää - 36 osallistujaa 16.1.2019

ISOverstaan kehittäjäyhteisö 65 oppilaitosta (1.2.2010) 56 lukiota, 9 ammatillista oppilaitosta Noin 30 000 opiskelijaa, joista 19 000 ammatillisessa koulutuksessa Tulossa: Pohjois-Karjalan ammattiopiston Lieksan, Niittylahden ja Nurmeksen toimipisteet, Polvijärven lukio, Turun Aurajoen lukio ja urheilulukio Tässä kohtaa nimenhuutona paikalla olevien esittelyt, osallistujalistan mukaan! Leena Suonio, koordinaattori Taina Väisänen, toimistosihteeri Anu Wulff, verkko-opetuksen asiantuntija 2 pv/vko (ISO), 1 pv/vko (OPH) Harri Tolvanen, atk-suunnittelija (OPH/ISO) Mikko Suonio, tietohallintoavustaja (tuntip.) Terho Kontioinen, kouluttaja (yhteistyö/JoY)

Sisältötuotanto Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto Täydennys- koulutus Virtuaaliluokka-palvelut Oppituntitallenteita, samanaikaisopetusta, verkkokokouksia Kehittäjäyhteisö Tuottaa Kehittää Jakaa Ylläpitää Sisältötuotanto Moodle-kurssipohjat, ISOaitta, ISOarkisto Opetustarjonta Moodle-verkkokurssit, virtuaaliluokkakurssit

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut opetuksessa Mediapalvelin mahdollistaa äänen ja liikkuvan kuvan välittämisen joko yksisuuntaisena (oppituntitallenteet) tai kaksisuuntaisena (samanaikaisopetus ja kokoustilanteet) Tuotantoluokassa voi oppitunnilla käyttää ja tallentaa erilaisia videolähteitä PC-näyttö (www, PP, videot ym.) Dokumenttikamera Web-kamera DVD/VHS ym.

ISOverstaan virtuaaliluokka –hanke (lukiot) Prosessin painopisteet 1.1.2008 - 10 pilottilukiota -Mediapalvelimen pystyttäminen ja testaaminen -Luokkien varustaminen ja testaaminen -Oppituntitallenteina muutamia kursseja opetustarjonnassa -Pieniä samanaikaisopetuksen pilottteja petustarjonnassa 1.8.2008 - 30 lukiota -ISOarkisto käyttöön, koulukohtaiset kansiot -Ensimmäiset samanaikaisopetuskurssit opetustarjonnassa -VirtuaaliOpe -käyttöliittymä 1.8.2009 - 43 lukiota -Pedagogisten mallien kokoaminen ja levittäminen, tutkimus -Opettajien pedagoginen koulutus -Käytettävyys -Kurssitarjonnan lisääminen Jatkuvia prosesseja: Tekninen ja pedagoginen kehittäminen Opettajien ja opiskelijoiden perehdyttäminen Ohjeistuksen laatiminen ja päivittäminen Arviointi Yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa - erillinen oph-hanke 2009-2011 (YSAO) - 8 oppilaitosta sosiaalinen media 5

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut Tasa-arvoiset ja joustavat opiskelumahdollisuudet *Maksullisena lisäpalveluna jäsenoppilaitoksille tuotantoluokkia Verkko-opetuksen tietotaito Innovatiiviset oppimismenetelmät Samanaikais-opetus Kokous- ja ryhmätyö- palvelut *Oppitunti tallenteet *Opetustuokiot  Monimediaiset Moodle-kurssit 6

ISOverstaan Virtuaalitilan näkymä - kuvan ja äänen välittäminen kahteen suuntaan – kaikilla ISOverstaan jäsenillä on oma virtuaalitilansa

Mediatiedostojen tallennus ja jakelu VirtuaaliOpe -ohjelma ISOarkisto Mediatiedostojen tallennus ja jakelu Kaikilla ISOverstaan oppilaitoksilla oma kategoriansa Tiedostojen vienti ISOarkistoon Virtuaaliope-ohjelmalla Opettaja voi valita laittaako kurssinsa videot lukon taakse vai vapaasti katsottavaksi Näytä esimerkki tallenteesta: ISOverstas – Kokoukset – joulukuun 2009 hankekokous Tiedostoilla ei kokorajaa (paitsi Flash-videot < 32 Mt) VirtuaaliOpe -ohjelma 8

ISOverstaan virtuaaliluokkapalvelut ISOarkisto Asiantuntijuus ja yhteisöllinen toiminta ytimenä Samanaikaisopetus selaimen kautta – lukiokurssi “livenä” verkossa Opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutus Samanaikaisopetuksella vahvistetaan oppijoiden opiskelu- ja vuorovaikutusvalmiuksia  Jatko-opiskelu ja työelämävalmiudet Virtuaalitilaa hyödyntävät virtuaaliset kokoukset tukevat kestävää kehitystä Asiantuntijavierailijoita oppitunneille, kokouspalvelut, kansainvälinen yhteistyö Oppituntitallenteet - Itsenäiset kurssisuoritukset -Tukiopetus - Kertaaminen (mm. abit) Oppituntitallenteet mahdollistavat joustavan opiskelun esim. aikuisopiskelijoille, erilaisille oppijoille tai eri kiertotuntikaavion opiskelijoille ISOarkisto Videotallenteet osana perinteistä verkkokurssia (esim. Moodle) tai lähiopetusta Opinto-ohjaus ja ryhmätyöskentely 9

Virtuaaliluokkakoulutuksen eteneminen Ensimmäinen lähipäivä, ke 17.2.2010 Johdattelu, yleisperehtyminen aiheeseen, mobiilikäyttö Toinen lähipäivä, to 15.4.2010 Kouluttajana toimiminen, erilaisten oppimisympäristöjen ja sosiaalisen median hyödyntäminen tukena, opiskelijan näkökulma Kolmas lähipäivä, pe 1.10.2010 Pedagogiset mallit, ohjaus, tekijänoikeudet Neljäs lähipäivä, to 9.12.2010 Loppuseminaari: kokemusten jakaminen ja kehittämisideoiden kokoaminen

Virtuaaliluokkakoulutuksen tavoitteet Opettajien pedagoginen koulutus – kuinka hyödyntää virtuaaliluokkapalveluja opiskelijan, oppilaitoksen ja kehittäjäyhteisön hyväksi Lisätä verkko-osaamista oppilaitoksissa Perehdyttää erilaisiin tuotantoluokan käyttöä tukeviin välineisiin ja menetelmiin Saada tuotantoluokat aktiiviseen ja pedagogisesti tarkoituksenmukaiseen käyttöön Jakaa, kerätä ja analysoida kokemuksia (tutkimus)  pedagogiset mallit talteen ja jakoon Luoda kouluttaja/asiantuntijaverkosto maakuntiin Oman koulun/alueen/oppiaineen opettajien kouluttaminen

Virtuaaliluokkakoulutuksen ympäristöt Vuorovaikutuskanava Ning avattiin 5.2.2010 Koulutuksen aikainen prosessi talteen Kullakin oma bloginsa  kokemukset ja fiilikset Foorumille kysymykset Virtuaaliluokkatarinat wikiin http://virtuaaliluokka.wikispaces.com Koulutuspäivinä lisäksi muita työkaluja vaihtelevasti käytössä Moodle, Qaiku, Delicious

Virtuaaliluokkakoulutuksen resurssit opettajille/koululle Matkakulut korvataan edullisimman vaihtoehdon mukaisesti (mm. kimppakyydit huomioiden) Matkalasku hankelukioista (Leena Suonio/ISOverstas, Vuorikatu 27, 70100 Kuopio) Huom. Ei päivärahoja! Ammatillisen koulutuksen opettajien matkakuluista vastaa taustaoppilaitos hankerahoitusta hyödyntäen Opettajien pitämistä koulutuksista maksetaan enintään 200 € (50€/h) /opettaja (osallistujalista!) Ammatillisen koulutuksen opettajat voivat tällä korvata osallistumismaksun Koulutuksen lopulla julkaistavasta virtuaaliluokka-tarinasta maksetaan 100 €/opettaja Ohjeistus ennen seuraavaa lähipäivää Johonkin pitäisi vielä saada mahtumaan pidettävän koulutuksen ajankohta. Olisiko se lv. 2010-2011?

Ensimmäinen lähipäivä 9 - 9.30 Koulutuksen ja taustojen esittely 9.30 – 11.30 Tuotantoluokan käyttöön perehtyminen (ryhmät A-D), 25 min/piste 11.30 – 12.15 LOUNAS 12.15 – 13.00 Omat oppimistarinat (D149) (aamupäivän ryhmät kokoavat ja esittelevät ajatuksiaan) n. 13.00 – 14.30 Virtuaaliopetuksen pedagogiikkaa (kahvit n. 13.30) 14.30 – 16 Mobiilikäyttö (Jukka Sormunen)

Lisätietoa ISOverstaan portaalista http://www.isoverstas.fi  Virtuaaliluokka

Opetus, kokous ja neuvottelu Oppilaitosten tuotantoluokat Opisk. leirillä Tallenteet/ Wirecast Virtuaalitila Samanaikaisopetus /tallenne Klusteri luokassa .wmv kotona arkisto WWW RTMP MMS Crispin Violet Media- FTP Sorenson Flash media server 3.0 (150) Opetus, kokous ja neuvottelu SQL