3.1.2019 ©Tarja Heikkilä JOHDANTO Suunnittelun merkitys ja hierarkisuus. Yritysidean valinta ja suojaus YRITYSIDEAN KEHITTÄMINEN Yritysideasta liikeideaksi Strategiset perusvalinnat MISSÄ OLEMME IDEAN TESTAUS Omien voimavarojen arviointi Toimintaympäristön analyysit (toimiala, kysyntä, asiakkaat, kilpailu) SWOT MIHIN HALUAMME MENNÄ PITKÄN TÄHTÄIMEN PÄÄMÄÄRIEN JA LYHYEN TÄHTÄIMEN TAVOITTEIDEN VALINTA MITEN SINNE MENEM- ME LASKELMAT SUUNNITELMIEN TOTEUTTAMISEKSI: MITÄ MAKSAA MISTÄ RAHAT KANNATTAAKO STRATEGIOIDEN TÄSMENTÄMINEN TOIMINTASUUNNITELMIEN LAATIMINEN -markkinointi, tuotteen/ palvelun kehitys -tuotanto, logistiikka -henkilöstö, toiminnan organisointi -taloushallinto RISKIANALYYSI JA RISKIEN HALLINTASUUNNITELMA KÄYTÄNNÖN PERUSTAMISTOIMET 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
1. YRITYSANALYYSI Perustettavan yrityksen lähtökohtatilanteen ja omien voimavarojen arviointi henkiset voimavarat = yrittäjien henkiset voimavarat (PERUSTELUT !!!) (yksin vai yhdessä?) -> tarvitaanko ulkopuolista asiantuntemusta? välineelliset voimavarat sijainti ja toimitilat jo olemassa olevat varusteet ja välineistö investointibudjetti tulee myöhemmin taloudelliset voimavarat rahoitusbudjetti tulee myöhemmin 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
Sijaintipaikan valinnasta Miten olennaista liikeidean kannalta? Jos on, niin valinta kahdella tasolla sijainti (maa, lääni, paikkakunta) paikka (katu, kortteli, rakennus – mahdollisimman tarkasti) Sijainnin kriteereistä: ks. verkossa oleva opetusaineisto !!! 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
Lähde: Catellan markkinakatsaus kevät 2016 3.1.2019
Lähde: Catellan markkinakatsaus kevät 2016 3.1.2019
2. MARKKINOIDEN LÄHTÖKOHTATILANNE Toimialan kuvaus yleiset taustatiedot, toimialan rakenne, talous, visio kehityksestä PESTE-analyysi (soveltuvin osin) Esimerkki Kysynnän vaihteluiden analyysi pitkä- ja lyhytaikaiset vaihtelut 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
2. MARKKINOIDEN LÄHTÖKOHTATILANNE (jatkuu) Asiakasanalyysi asiakasryhmien tunnistaminen –> oman kohderyhmävalinnan/-valintojen arviointi kysyntäpotentiaalin arviointi ostotapahtuman analyysi: kuka, miten, miksi asiakkaan neuvotteluvoima kilpailija-analyysi 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
Asiakasryhmien tunnistaminen, esimerkki PUUTARHAURAKOINTI Julkinen sektori Rakennus- liikkeet Yksityissektori Kerros- talot OK- ja rivitalot Valtio Kunnat Valta- kunnall. Paikall. Alue:tulotaso, ikäryhmä, ammatit, elämäntapa… 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
ESIMERKKI KYSYNTÄPOTENTIAALIN ARVIOINNISTA: Tanssikoulu Leppävaarassa (Hankalin, Junno, Hirvonen, Koskinen, Heikkerö) Asiakas-segmentti Leppävaaran asukkaat Potentiaaliset asiakkaat % Potentiaaliset asiakkaat henkilöä Arvioidut toteutuvat asiakkaat % potentiaalisista Arvioidut toteutuvat asiakkaat viikossa Viikoittaisia käyntejä / asiakas Maksettuja käyntejä / viikko Järjestettävien kurssien määrä (käyttö-aste 60 %) 3 - 6 3 362 15 504 3 1,0 1 7 - 12 4 846 20 969 8 78 2,1 163 9 13 - 17 3 279 25 820 10 82 2,5 205 11 18 - 54 33 049 6 610 66 2,0 132 7 yhteensä 29 3.1.2019
Kilpailutilanteen kartoittaminen alan keskeiset kilpailutekijät missä meidän on oltava parempia kuin kilpailijat oman yrityksen ja tuotteiden asemointi muutokset kilpailurakenteissa –miksi? 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
Kilpailutilanteen kartoittaminen kilpailijoiden peruskartoitus ydinkilpailijat marginaalikilpailijat tarvekilpailijat potentiaaliset kilpailijat miksi yritys tulisi alalle? miksi ei? MIKSI ASIAKKAAT OSTAVAT NÄILTÄ? MITÄ VOIMME OPPIA NÄILTÄ ? toimialan muut kilpailuvoimat –mistä muusta joudumme kilpailemaan? 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
Kilpailutilanteen kartoittaminen Miettikää keinoja, miten kilpailijoista saadaan tietoja. Jaotelkaa keinot kolmeen kategoriaan Puhtaat jauhot pussissa Moraali horjuu Häkki heiluu 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
1 & 2 SWOT-ANALYYSI VAHVUUDET (miten rakennamme strategiamme näiden varaan *) HEIKKOUDET (miten korjaamme *) MAHDOLLISUUDET (miten hyödynnämme liiketoiminnassamme *) UHAT (miten varaudumme *) * )Otettava huomioon toimintasuunnitelmien laatimisessa, ei tässä SWOT-taulukosa 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä
Toinen väliraportti Liikeidean taustalla olevat lähtökohta-analyysit, SWOT Ennen väliraportin työstämistä käykää huolellisesti läpi ao. kohdat opetusmateriaalista, että tiedätte, mitä lähtökohta-analyyseilla tarkoitetaan. PALAUTUS KE 28.9. KLO 16.00 OHJAUSKESKUSTELUT MA 3.10.klo 12.00 alkaen Palautus muiden ryhmien luettavaksi Moodleen ao. alueelle Laajuus noin kahdeksan sivua + swot –taulukko Ohjaustapaamisessa on oltava oma raportti mukana myös ryhmällä itsellään Kysymyksiä omaan ja / tai muiden ryhmien raportteihin on syytä valmistella ennalta Kunkin analyysiraportin käsittelyyn varataan noin 15 minuuttia 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä