©Tarja Heikkilä JOHDANTO Suunnittelun merkitys ja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten liiketoimintasuunnitelman laatimisohjelma Yritysjohdon apuväline liiketoiminnan johtamiseen ja kehittämiseen Työkalu.
Advertisements

Toimintasuunnitelma.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Liikeidean esittelyohje
© T 2 O Consulting Oy Liiketoiminnan tasapainoinen kehittäminen T 2 O Consulting Oy Juhani Pylkkänen Maj-Britt Rytkönen.
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
Yrittäjyysasennetta, työelämävalmiuksia, talouslukutaitoja – tekemällä oppien. NY V UOSI YRITTÄJÄNÄ 4. ja 5. tunti – Liikeidea, henkilöstö ja neuvonantaja.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Asiakkuuksien hallinta, myynti YRITTÄJÄN AMMATTITUTKINTO YAT Vaasa 10; Yrittäjänä toimiminen Yrittäjän ammattiosaaminen, yritystoiminnan resurssien.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Yritys Oy Yrityskatsastusraportti Turussa
Yritystapaus osa I – tervetuloa! KTT Christa Uusi-Rauva puh Kurssin vastuuopettaja.
Ideasta euroiksi YRITTÄJYYS ON TIETOA, TAITOA JA MAHDOLLISUUKSIA Päivi Lindfors, 4H Outi Jokela, 4H Nina Rajainmäki, InnoSata Oy.
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Toimintasuunnitelma.
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
OSOITE Katuosoite/koordinaatit TILAT
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
MEDIAKASVATUS BLOGIARTIKKELIT.
Finanssipolittiikka.
Neuvokas perhe –hanke Työpaja IV
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
AVOINTEN KORKEAKOULUJEN NEUVOTTELUPÄIVÄT
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
Liiketoimintasuunnitelma
Tervetuloa Innopajaan
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Aloittavan yrityksen liiketoiminnan suunnittelu BUS2LH001-opintojakso, 3 op  Päämäärät, toimintasuunnitelmat ja riskit Liiketalouden koulutusohjelma.
PDPP.
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
N-piirin johtajuusvalmennus 08-09
YRITYSIDEASTA LIIKEIDEAKSI
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Arviointi: Sinulla on siihen annettavaa!
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Tervetuloa opintojaksolle
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Viestinnän työkalupakki
Lapin Digistep, ryhmätyö
Tarja Jokinen, HAAGA-HELIA
Henkilökohtainen budjetointi
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Suunnittelu Vain hyvällä suunnittelulla päästään vapaaehtoistoiminnassakin tuloksiin. Suunnittelun perustana on tilanteen analysointi. Analyysin jälkeen.
Kaupalliset aineet / Valtimo
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Liiketoimintasuunnitelma
…edellytykset yrityksen syntymiseen?
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

3.1.2019 ©Tarja Heikkilä JOHDANTO Suunnittelun merkitys ja hierarkisuus. Yritysidean valinta ja suojaus YRITYSIDEAN KEHITTÄMINEN Yritysideasta liikeideaksi Strategiset perusvalinnat MISSÄ OLEMME IDEAN TESTAUS Omien voimavarojen arviointi Toimintaympäristön analyysit (toimiala, kysyntä, asiakkaat, kilpailu) SWOT MIHIN HALUAMME MENNÄ PITKÄN TÄHTÄIMEN PÄÄMÄÄRIEN JA LYHYEN TÄHTÄIMEN TAVOITTEIDEN VALINTA MITEN SINNE MENEM- ME LASKELMAT SUUNNITELMIEN TOTEUTTAMISEKSI: MITÄ MAKSAA MISTÄ RAHAT KANNATTAAKO STRATEGIOIDEN TÄSMENTÄMINEN TOIMINTASUUNNITELMIEN LAATIMINEN -markkinointi, tuotteen/ palvelun kehitys -tuotanto, logistiikka -henkilöstö, toiminnan organisointi -taloushallinto RISKIANALYYSI JA RISKIEN HALLINTASUUNNITELMA KÄYTÄNNÖN PERUSTAMISTOIMET 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

1. YRITYSANALYYSI Perustettavan yrityksen lähtökohtatilanteen ja omien voimavarojen arviointi henkiset voimavarat = yrittäjien henkiset voimavarat (PERUSTELUT !!!) (yksin vai yhdessä?) -> tarvitaanko ulkopuolista asiantuntemusta? välineelliset voimavarat sijainti ja toimitilat jo olemassa olevat varusteet ja välineistö investointibudjetti tulee myöhemmin taloudelliset voimavarat rahoitusbudjetti tulee myöhemmin 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

Sijaintipaikan valinnasta Miten olennaista liikeidean kannalta? Jos on, niin valinta kahdella tasolla sijainti (maa, lääni, paikkakunta) paikka (katu, kortteli, rakennus – mahdollisimman tarkasti) Sijainnin kriteereistä: ks. verkossa oleva opetusaineisto !!! 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

Lähde: Catellan markkinakatsaus kevät 2016 3.1.2019

Lähde: Catellan markkinakatsaus kevät 2016 3.1.2019

2. MARKKINOIDEN LÄHTÖKOHTATILANNE Toimialan kuvaus yleiset taustatiedot, toimialan rakenne, talous, visio kehityksestä PESTE-analyysi (soveltuvin osin) Esimerkki Kysynnän vaihteluiden analyysi pitkä- ja lyhytaikaiset vaihtelut 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

2. MARKKINOIDEN LÄHTÖKOHTATILANNE (jatkuu) Asiakasanalyysi asiakasryhmien tunnistaminen –> oman kohderyhmävalinnan/-valintojen arviointi kysyntäpotentiaalin arviointi ostotapahtuman analyysi: kuka, miten, miksi asiakkaan neuvotteluvoima kilpailija-analyysi 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

Asiakasryhmien tunnistaminen, esimerkki PUUTARHAURAKOINTI Julkinen sektori Rakennus- liikkeet Yksityissektori Kerros- talot OK- ja rivitalot Valtio Kunnat Valta- kunnall. Paikall. Alue:tulotaso, ikäryhmä, ammatit, elämäntapa… 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

ESIMERKKI KYSYNTÄPOTENTIAALIN ARVIOINNISTA: Tanssikoulu Leppävaarassa (Hankalin, Junno, Hirvonen, Koskinen, Heikkerö)   Asiakas-segmentti Leppävaaran asukkaat Potentiaaliset asiakkaat % Potentiaaliset asiakkaat henkilöä Arvioidut toteutuvat asiakkaat % potentiaalisista Arvioidut toteutuvat asiakkaat viikossa Viikoittaisia käyntejä / asiakas Maksettuja käyntejä / viikko Järjestettävien kurssien määrä (käyttö-aste 60 %) 3 - 6 3 362 15 504 3 1,0 1 7 - 12 4 846 20 969 8 78 2,1 163 9 13 - 17 3 279 25 820 10 82 2,5 205 11 18 - 54 33 049 6 610 66 2,0 132 7 yhteensä 29 3.1.2019

Kilpailutilanteen kartoittaminen alan keskeiset kilpailutekijät missä meidän on oltava parempia kuin kilpailijat oman yrityksen ja tuotteiden asemointi muutokset kilpailurakenteissa –miksi? 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

Kilpailutilanteen kartoittaminen kilpailijoiden peruskartoitus ydinkilpailijat marginaalikilpailijat tarvekilpailijat potentiaaliset kilpailijat miksi yritys tulisi alalle? miksi ei? MIKSI ASIAKKAAT OSTAVAT NÄILTÄ? MITÄ VOIMME OPPIA NÄILTÄ ? toimialan muut kilpailuvoimat –mistä muusta joudumme kilpailemaan? 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

Kilpailutilanteen kartoittaminen Miettikää keinoja, miten kilpailijoista saadaan tietoja. Jaotelkaa keinot kolmeen kategoriaan Puhtaat jauhot pussissa Moraali horjuu Häkki heiluu 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

1 & 2 SWOT-ANALYYSI VAHVUUDET (miten rakennamme strategiamme näiden varaan *) HEIKKOUDET (miten korjaamme *) MAHDOLLISUUDET (miten hyödynnämme liiketoiminnassamme *) UHAT (miten varaudumme *) * )Otettava huomioon toimintasuunnitelmien laatimisessa, ei tässä SWOT-taulukosa 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä

Toinen väliraportti Liikeidean taustalla olevat lähtökohta-analyysit, SWOT Ennen väliraportin työstämistä käykää huolellisesti läpi ao. kohdat opetusmateriaalista, että tiedätte, mitä lähtökohta-analyyseilla tarkoitetaan. PALAUTUS KE 28.9. KLO 16.00 OHJAUSKESKUSTELUT MA 3.10.klo 12.00 alkaen Palautus muiden ryhmien luettavaksi Moodleen ao. alueelle Laajuus noin kahdeksan sivua + swot –taulukko Ohjaustapaamisessa on oltava oma raportti mukana myös ryhmällä itsellään Kysymyksiä omaan ja / tai muiden ryhmien raportteihin on syytä valmistella ennalta Kunkin analyysiraportin käsittelyyn varataan noin 15 minuuttia 3.1.2019 ©Tarja Heikkilä