Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen 29.9.2017 (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Advertisements

Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Kansainvälinen liikkuvuus VIRTA-opintotietopalveluun.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Ammattikorkeakoulujen julkaisutiedonkeruun kehittäminen Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari Turku.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Synergiaryhmä työpaja – Siirto-opiskelijat
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
Koulutus- ja opetusyhteistyö
VIRTA-opintotietopalvelu ja oppijan tietovirrat Tilannekatsaus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Palveleminen “klubin konsulttina”
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Julkaisusyöttöpalvelun toteutus
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
AVOP-työpaja: Päätössanat
Suorien tiedonkeruiden tilannekatsaus
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Yliopistojen JOO-sopimusta tukeva palvelu
OKM AJANKOHTAISTA
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ammatinen koulutus uudistuu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Tervetuloa Innopajaan
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Kone- ja metallialalla
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Opinnollistamisen pähkinät
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Katsaus sosiaalihuollon ammattihenkilöiden rekisteröintiin
KP OTE Opinnoista töihin
Oodi versio 5.0. yhteenveto
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Vantaa Pelastusylitarkastaja Mika Kurvinen
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
VIRTAn vaihtoehtoiset kehitysskenaariot
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Henkilökohtaisen opintosuorituskielen merkintä alkaa 1.8
Tietosuoja-asetus ja Finna
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Syksyn 2017 kuulumiset kehittämishankkeista tähän mennessä
Esityksen transkriptio:

Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen 29.9.2017 (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet, CSC)

Esiin nousseet keskeiset kysymykset Lito- hankkeesta ja Tampereen ristiinopiskeluhankkeesta on noussut esille useita opintohallinntoon liittyviä kysymyksiä ja niitä on käsitelty useilla eri foorumeilla ja meneillään olevissa hankkeissa. Tämän tapaamisen tavoitteena on löytää etenemistapa yhteisen toimintatavan ja akuuttien tarpeiden ratkaisujen löytämiseksi. Opiskeluoikeuteen liittyviä kysymyksiä onko tarpeen muodostaa opiskelijalle erillinen opiskelu-oikeus opetusta järjestävään korkeakouluun? mihin opiskeluoikeutta tarvitaan? Suoritusten rekisteröintiin liittyviä kysymyksiä voidaanko opintosuoritus rekisteröidä suoraan opiskelijan kotiyliopiston opintorekisteriin, jos opintojakso on lähtökohtaisesti hyväksytty osaksi toisten korkeakoulujen opintotarjontaa mitä edellyttää, että opettajalla on oikeus käsitellä opiskelijan tietoja ja kirjata suorituksia? 31.12.2018

Tilastointi ja VIRTA-tiedot Perusperiaate on ollut, että se korkeakoulu, joka opinnot järjestää myös kirjaa ne omaan rekisteriinsä Tiedonkeruu kotimaisessa opiskelijaliikkuvuudessa tehdyistä suorituksista: kerätään muiden korkeakoulujen tutkinto- opiskelijoiden asianomaisessa korkeakoulussa (esimerkiksi JOO-opintoina) suorittamat opintopisteet Opintosuorituksen luokitteluna tulee olla ”Suoritus on korkeakoulujen välisillä yhteistyösopimuksilla opiskelevan suorittama (3)” Opintosuoritus pitää siis kirjata siellä korkeakoulussa, missä opiskelija on ollut suorittamassa opintoja Ei saada selville liikkuvuuden henkilömääriä, koska kaikki korkeakoulut eivät tällä hetkellä tuo VIRTAan kotimaisen opiskelijaliikkuvuuden opiskeluoikeustietoa 31.12.2018

Yhteistyöopintoihin liittyvä aiempi keskustelu Työpaja korkeakoulujen välisillä yhteistyösopimuksilla järjestetyistä opinnoista ja niihin liittyvistä kirjaamis- ja tilastointitavoista (1.6.2016) Käytiin läpi olemassa olevia yhteistyötapoja ja niihin parhaiten sopivia kirjaustapoja https://confluence.csc.fi/display/VIRTA/2016_6_1+Yhteistyo_opinnot Laadittiin OKM:lle esitys malliksi, jota voitaisiin käyttää hyväksilukuihin perustuvan toimintavan vaihtoehtona Asian käsittely ei ole vielä edennyt ”Opiskelijan kotikorkeakoulu kirjaa yhteistyöopinnoissa suoritetut opintopisteet omaan rekisteriinsä ja tuo tiedon järjestävästä organisaatiosta VIRTAan (organisaatiorooli 2). Vaihtoehtoisen kirjaamistavan mukaan kirjatut suoritukset tulisi huomioida laskentamallissa ja tilastoinnissa vastaavalla tavalla kuin hyväksiluetut suoritukset” 31.12.2018

Kysymyksiä esitettyyn kirjaamisvaihtoehtoon liittyen Onko ongelma, että korkeakoulun rahoitukseen liittyvä tieto saadaan toisen korkeakoulun tekemien VIRTA-kirjausten perusteella? Minkätasoista sopimista tässä tarvitaan? Miten suoritusten siirto ja kirjaaminen toisessa (kotikorkeakoulussa) käytännössä tapahtuu? Miten varmistetaan opiskelijan oikeusturva? Miten varmistetaan tiedonkeruun näkökulmasta, että suorituksia ei kirjata kahdessa paikassa? Pitää olla yhteisesti sovittua, milloin tätä vaihtoehtoista kirjaustapaa voidaan käyttää Halutaanko yhteistyöopinnot pitää rahoitusmallissa? 31.12.2018