Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NY Vuosi yrittäjänä. Nuori Yrittäjyys ry  Yhdistys, joka tarjoaa yrittäjyyttä ja aktiivista kansalaisuutta edistäviä opinto-ohjelmia kuten NY Vuosi yrittäjänä.
Advertisements

Opinto- ja opetuspalveluiden sähköisiä palveluita Opinto- ja opetuspalvelut Syksy 2013.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
Arviointi osana oppimisprosessia
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Laaja-alainen osaaminen
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Ammatillinen kasvu M5216SAB
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
K1091LI Tiedottaminen 3 op Oulun ammattikorkeakoulu
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
BusinessOulu – Yritysten kasvun kumppani
Tervetuloa Innokylään
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Osana sivistysteknologiaa
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Ota 2. jaksossa.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Henkilöstö kilpailutekijänä
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Tällaista väkeä koolla
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Yrittäjyyden opinnot ja yrittäjyyspolku HAAGA-HELIAn Helsingin Liiketalouden opinnoissa Tiimi: Yrittäjyyden yliopettaja Tarja Römer-Paakkanen & Yrittäjyyden.
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Viestinnän työkalupakki
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
Toiminnallinen tilasuunnittelu, 2 ov
Tilaus-toimitusprosessin esimerkki – miten saadaan tuotteet asiakkaille ajallaan ja mitä asiakirjoja liikkuu? Lähde:
Väyläopintoihin ohjautuminen
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
w w w . v i r t u a a l i a m k . f i Tietokantojen hallinta, 2 ov
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Hallintomenettely- ja hallintoprosessioikeus
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Väyläopintoihin ohjautuminen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki TERVETULOA OPPIMAAN! Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki

Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki, Pasila Tarja Jokinen

OPINTOJAKSON TAVOITTEET Opintojakson aikana opiskelija Harjaantuu ammattikorkeakoulussa opiskeluun, ryhmässä työskentelyyn, verkko-oppimisympäristöön ja yrittäjämäiseen toimintatapaan, kiinnostuu seuraamaan yritysten toimintaympäristön tapahtumia, osaa pohtia niiden vaikutusta yritysten suunnitteluun, päätöksentekoon ja toimintaan sekä saa näkökulmia tuleviin liiketalouden opintoihin. 28.12.2018

OPINTOJAKSON TAVOITTEET Opintojakson suoritettuaan opiskelija   Ymmärtää yrittäjyyttä ja tietää millaista liiketoimintaosaamista se vaatii, osaa tarkastella yrityksen toimintaa ja sen suunnittelua kokonaisuutena osaa tunnistaa eri sidosryhmien näkökulmia yrityksen toimintaan, tunnistaa keskeiset yritystoiminnan prosessit ja osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteistöä. Opintojakson aikana opiskelija Harjaantuu ammattikorkeakoulussa opiskeluun, ryhmässä työskentelyyn, verkko-oppimisympäristöön ja yrittäjämäiseen toimintatapaan kiinnostuu seuraamaan yritysten toimintaympäristön tapahtumia ja osaa pohtia niiden vaikutusta yritysten suunnitteluun, päätöksentekoon ja toimintaan sekä saa näkökulmia tuleviin liiketalouden opintoihin. 28.12.2018

OPINTOJAKSON TOTEUTUS Opiskellaan pääsääntöisesti ensimmäisellä lukukaudella kahden jakson mittaisena. Kesätoteutus poikkeaa ajoitukseltaan. Lähiopetusta on n. 20 h. Oppimistehtävä ryhmissä vie n. 40 - 50 h. Itsenäistä työskentelyä n. 90 h. Mahdollisuus suorittaa verkkotenttinä Tenttis-järjestelmässä. Ohjeet MyNetissä. 28.12.2018

OPISKELUMUODOT Vuorovaikutteinen lähiopetus n. 20 h Oppimistehtävä ryhmissä. Vastuu on yhteinen, mutta jokaisella myös vastuu hoitaa oma osuutensa sovitusti. Itsenäinen opiskelu. Valmistautuminen lähiopetukseen, verkkotehtävät, oma osuus oppimistehtävästä ja kokeisiin valmistautuminen. Koe aikataulun mukaan. Uusinnat seuraavalla lukukaudella (BUS-opintojaksot). Ajat ja ilmoittautuminen MyNetissä. 28.12.2018

TYÖSKENTELYOHJEITA Lähiopetukseen kannattaa valmistautua aikataulun ja ohjeiden mukaan mm. tutustuen materiaaleihin. Pidä aina mukana muistiinpanovälineet! Oppimistehtävästä erilliset ohjeet ja ohjausta. Harjoitustehtävien ohje ja raportointiohje löytyvät koulun MyNetistä. Opiskelun apuna käytetään verkko-oppimisympäristöä (Moodle). Ryhmät voivat käyttää myös muita verkkotyökaluja. 28.12.2018

KESKEINEN SISÄLTÖ Yritykset Suomessa Yrittäjyys, liikeidea ja yritystoiminnan käynnistäminen Yrityksen muuttuva toimintaympäristö (makro & mikro) Strategian peruskäsitteistö ja liiketoimintastrategiat myös kasvu, kansainvälistyminen ja yritysten yhteistyö Yrityksen perustoiminnot/prosessiajattelun perusteet (keskeisimmät ydin- ja tukiprosessit) asiakkaat ja markkinointi (asiakasprosessit, tuoteprosessit) tilaus-/toimitusprosessi (toimitusketju, tuotanto ja logistiikka) henkilöstö ja organisaatio taloudenhoidon prosessit Toiminnan onnistumisen arviointi 28.12.2018

MATERIAALI Viitala, Riitta & Jylhä, Eila 2006 tai uudempi. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita Publishing Oy 2) luennot ja niihin liittyvät verkkoaineistot (opiskellaan pääosin itse verkosta, osittain käsitellään lähitunneilla) 3) muu liiketoiminnan ja markkinoinnin kirjallisuus käsikirjoina oppimistehtävässä tarpeen mukaan 4) oppimistehtävän kohdeyrityksen materiaali, toimialan järjestöjen tms. materiaali sekä 5) tiedotusvälineissä, verkossa ja lehdistössä ilmestyvä ajankohtaisaineisto 28.12.2018

28.12.2018

OHJAUS JA ARVIOINTI Opintojakson opettaja ohjaa opiskelua ja oppimistehtävän suorittamista. Opiskelija reflektoi omaa oppimistaan. Ryhmät toimivat vertaisryhmänä toiselle ryhmälle. Arvioinnin painopisteet oppimistehtävä 50 % (50 p) kokeet 40 % (40 p) yhteisöllinen työskentely ja aktiivisuus 10 %. (10 p) Arvosanarajat: 5 – 88 p, 4 – 76 p, 3 – 64 p, 2 – 52 p, 1 – 40 p. Oppimistehtävä ja koe on suoritettava hyväksytysti. Ryhmät arvioivat omaa työskentelyään ja vertaisryhmän tuotoksia. Jokainen antaa lopuksi opintojaksopalautteen. 28.12.2018