Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke Hinnoittelu Erica Svärd
Hinnoittelu Miten ansaita aktiviteettimatkailulla
Tavoite Osana Outdoors Finland Keski-Suomi –hanketta on hinnoittelu Tämän iltapäivän tavoite on käydä läpi hinnoitteluun liittyviä perusasioita ja kytkeä ne jokaisen oman organisaation toimintaan Keskustella ja jakaa ajatuksia toisen saman alan organisaation kanssa oman organisaation kustannusrakenteesta ja hinnoitteluperiaatteista
Sisältö Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Kustannuskäsitteitä Katetuottolaskenta Katelaskennan sovelluksia Hinnoittelussa huomioitavia asioita
Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Erica Svärd
Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Palvelujen oikea hinnoittelu tärkeä Hinta on korvaus tuotetusta palvelusta ja se vaikuttaa suoraan palvelutuotteen kannattavuuteen Hinnoittelun muutos vaikuttaa käyttökatteeseen enemmän kuin kiinteiden kulujen pienentäminen tai volyymin muutos Yrityksen on seurattava jatkuvasti markkinoita ja arvioitava omaa toimintaansa että tuotteidensa ja palvelujensa hintaa kilpailijoiden ja korvaavien tuotteiden / palveluiden hintoihin 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Minkä verran asiakkaalta tulisi saada Kustannusten kattaminen Voiton saavuttaminen Toiminnan kehittäminen Kannattavuuden lähtökohta kaikissa hinnoittelulogiikoissa on Kustannukset ja tuotot ovat vähintään tasapainossa
Palvelutuotteen hinnoittelu Mistä erilaisissa palveluissa maksetaan Asiakkaan saama palvelu Henkilöstöpalveluosio Paljonko asiakas saa palvelun hinnassa suoraa henkilöpalvelua Aineosio Paljonko asiakas saa palvelun hinnassa ainetta ja tavaraa Järjestelmäosio Paljonko asiakkaan maksamasta hinnasta menee palvelunjärjestäjän ylläpitoon? Puitteiden, välineiden, järjestelmien ja järjestelmää palvelevan henkilöstön kustannukset 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Oheisessa kuvassa on verrattu erilaisia palveluja toisiinsa sen mukaan, mitä asiakas saa kun hän maksaa palvelusta Kuinka paljon prosenteissa hän saa hinnasta tavaran tai aineen muodossa Kuinka paljon suorana henkilöpalveluna Kuinka paljon palvelujärjestelmään sisäänrakennettuna 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Luvut ovat suuntaa-antavia koko alan kannalta Järjestelmäosio on kuvassa ymmärretty laajasti eli siihen kuuluvat puitteet, työvälineet ja myös sen henkilöstöosan tai niiden henkilöiden kustannukset jotka eivät ole suorassa kontaktissa asiakkaisiin 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Lapsenvahti 100 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Kampaamo 70 % 10 % 20 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Asianajotoimisto 55 % 45 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Sairaala 17 % 51 % 32 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Hampurilaisravintola 30 % 40 % 30 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Lomamatka 15 % 40 % 45 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Laivayhtiö 30 % 40 % 30 % Lippu +laivalla käytetty raha 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Lentoyhtiö 7 % 25 %2525825 25 % 68 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Palvelutuotteen hinnoittelu Pankki ( yksityisasiakkat) 22020 20 % 80 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Kustannuskäsitteitä Erica Svärd
Kustannuskäsitteitä Tuotteiden kannattavuustarkasteluun liittyvät kustannuskäsitteet Tuotteiden kannattavuustarkastelussa tuottojen rinnalla kustannuksilla on merkittävä vaikutus Kustannukset ovat eri tyyppisiä Kustannukset voidaan jakaa karkeasti kiinteisiin ja muuttuviin 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Kustannuskäsitteitä Kiinteät kustannukset On ominaista että kustannukset säilyvät samansuuruisina myynnin tai tuotannon määrän kasvaessa, eli eivät ole volyymiriippuvaisia Kiinteitä kustannuksia ovat kiinteät ja hitaasti muuttuvat kustannuserät ( vuokrat, kiinteät palkat, vakuutusmaksut) 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Kustannuskäsitteitä Muuttuvat kustannukset Ovat sidoksissa myynnin tai tuotannon määrään Niiden määrä muuttuu myynnin määrän mukaan Muuttuvien kustannuksia ovat kustannuserät jotka aina muuttuvat toiminta-asteen muuttuessa Tällaisia ovat esim. Raaka-ainekustannukset, polttoaine ja muuttuvat palkat 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Kustannuskäsitteitä Välilliset kustannukset Ovat yrityksen toimintaan liittyviä yleiskustannuksia ja niiden kohdistaminen yksittäisille suoritteille ja tuotteelle aiheuttaa ongelmia Kustannusten kohdistamiseksi joudutaan päättämään kohdistamisperuste, jota käytetään laskettaessa yksittäisille tuotteille kohdistettavat välilliset kustannukset Kohdistamisperusteena voidaan käyttää kustannuspaikkoja tai toimintoja 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Kustannuskäsitteitä Välittömät kustannukset Ovat sellaisia kustannuksia jotka voidaan kohdentaa tarkasteltavalle suoritteelle Välittömät kustannukset ovat riippuvaisia suoritteiden määrästä ja ovat sen vuoksi luonteeltaan muuttuvia kustannuksia 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Kustannuskäsitteitä Erilliskustannukset Ovat kustannuseriä, jotka voidaan kohdistaa suoraan yksittäiselle tuotteelle Jos tuote karsitaan valikoimista niin sille kohdentuvia erilliskustannuksia ei synny 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Kustannuskäsitteitä Yhteiskustannukset Aiheutuvat tarkasteltavien laskentakohteiden yhteisesti aiheuttamista kustannuksista Yhteiskustannukset eivät poistu vaikka yksittäinen tuote poistettaisiin yrityksen valikoimista Yleisesti yhteiskustannuksia ovat sellaiset kustannukset, jotka eivät ole riippuvaisia toiminta-asteesta eli todellisesta tuotannon ja myynnin määrästä tarkasteltavalla ajanjaksolla 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katelaskenta Erica Svärd
Katetuottolaskenta Jokaisesta tuotteesta saadaan myyntitulo Vaatii panostuksen hankinta- ja valmistuskustannukset Muuttuvat kustannukset Kun tuotoista vähennetään muuttuvat kustannukset Saadaan katetuotto Katetuoton tulee kattaa kiinteät kustannukset Yli jäävä osa on voittoa
Katetuottolaskelma Katetuottolaskennan mukainen tuloslaskelma: Tuotot Muuttuvat kustannukset = Katetuotto - Kiinteät kustannukset = Tulos Katetuotto vastaa käsitteenä myyntikatetta Katetuotto lasketaan yleensä myös prosentteina
Katetuottolaskelmiin perustuvat hinnoittelulaskelmat Tuotteen / Palvelun muuttuvat kustannukset + Katetuottotavoite ( katetarve) = Myyntihinta ( ilman arvonlisäveroa) + Arvonlisävero = Verollinen myyntihinta Katetuottohinnoittelussa lähdetään siitä, että tuotteen/palvelun hinta kattaa kaikki siihen liittyvät muuttuvat kustannukset Siten tuotteen hinnan lyhyen aikavälin alarajana ovat muuttuvat kustannukset
Katelaskennan sovelluksia Hinnoittelu Erica Svärd
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Katetuottolaskennan hyväksikäyttö tulossuunnittelussa tarkoittaa analyysiä, jossa selvitetään eri tulostekijöiden muutosten vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen Yrityksen tulokseen voidaan vaikuttaa: Myynnin määrä Myyntihinta Muuttuvat kustannukset Kiinteät kustannukset Myyntijakauma eli erikatteiset tuotteet 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katelaskennan sovelluksia Jos kustannuksissa tapahtuu muutoksia Kannattavuus on säilytettävä Myynnin on kasvettava 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katelaskennan sovelluksia Kiinteissä kustannuksissa muutoksia: Saadaan etukäteistietoa Järjestöiltä Alan lehdistä Ennusteista Tavarantoimittajilta Asiakkailta Kiinteiden kustannukset voidaan laskea euromääräisinä ennakoimalla tulevat hintojen kohoamiset 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Myynnin määrän muutos Kun myynnin määrä muuttuu, arvonlisävero, muuttuvat kustannukset ja myyntikate euroina muuttuvat samassa suhteessa Myynnin määrän kasvu lisää käyttökate euroja ja käyttökateprosenttia, varmuusväliä, katesuhdetta ja tulosta Myynnin määrän muutos ei vaikuta myyntikateprosenttiin eikä kriittiseen liikevaihtoon 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Myyntihintojen muutos Myyntihinnan muuttuessa arvonlisävero muuttuu samassa suhteessa Myyntihintojen muutoksella on vaikutusta kaikkiin katetuottolaskennan tunnuslukuihin Hinnan korotus tarkoittaa että myyntikate euroina kasvaa samalla euromäärällä kuin liikevaihto Hintojen korotus näkyy suoraan tuloksessa, koska muuttuvat ja kiinteät kustannukset eivät muutu 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Muuttuvien kustannusten muutokset Muuttuvien kustannusten muutos vaikuttaa kaikkiin tunnuslukuihin Jos muuttuvat kustannukset nousevat, niin myyntikate pienenee vastaavalla euromäärällä ja kaikki tunnusluvut huononevat 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Kiinteiden kustannusten muutos Kiinteiden kustannusten muutos ei vaikuta tuloslaskelman eriin ennen kiinteitä kustannuksia Kiinteiden kustannusten nousulla on kuitenkin merkitystä muihin katetuottolaskennan tunnuslukuihin Arvonlisävero ei muutu ja myyntikate euroina sekä prosentteina säilyy samana 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Myyntijakauman muutos Myyntijakaumalla tarkoitetaan tuoteryhmien prosentuaalista osuutta liikevaihdosta Eri tuoteryhmillä ja saman tuoteryhmän sisällä eri tuotteilla voi olla erilaiset katetuotto >> tarkoittaa että myynnin rakenteen muutos on yksi tulosentekijä Muutos vaikuttaa tunnuslukuihin 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Katetuottolaskennan tunnuslukujen kautta saadaan selkeä kokonaisnäkemys kannattavuudesta ja sen edellytyksistä Tunnuslukuja laskettaessa perusarvoksi valitaan liikevaihto, jota merkitään 100 %:lla 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Myyntikateprosentti Myyntikateprosentti kertoo kuinka monta prosenttia euromääräisesti myyntikate on liikevaihdosta Tunnusluku kertoo kuinka suuri prosentuaalinen osuus liikevaihdosta jää muuttuvien kustannusten jälkeen kattamaan kiinteitä kustannuksia ja tuottamaan tulosta Myyntikate-% = 100 x myyntikate Liikevaihto 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Käyttökateprosentti Käyttökate kertoo kuinka paljon euromääräisesti käyttökate on liikevaihdosta Käyttökatteella katetaan Poistot Korot Välittömät verot Omistajille jaettava voitto Käyttökateprosentti osoittaa, montako prosenttia liikevaihdosta jää näiden rahaerien kattamiseen 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Käyttökate- % 100 x käyttökate Liikevaihto 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Kriittinen liikevaihto Kriittinen liikevaihto tarkoittaa liikevaihtoa, jolla kustannukset saadaan katetuksi mutta tulos on nolla Liikevaihto on sama kuin kiinteät ja muuttuvat kustannukset yhteensä Voidaan ajatella myös niin että myyntikate on yhtä kuin kiinteät kustannukset Kriittinen liikevaihto = 100 x kiinteät ustannukset Myyntikateprosentti 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Kriittinen liikevaihto voidaan laskea myös niin, että laskelmaan otetaan kiinteiden kustannusten lisäksi käyttökatteen jälkeiset erät ( poistot ja korot) kriittinen liikevaihto = 100 x kiinteät kust. + poist+korot Myyntikateprosentti 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Varmuusväli eli varmuusmarginaali Varmuusväli muodostuu nykyisen liikevaihdon ja kriittisen liikevaihdon erotuksesta Erotus voi olla plus- tai miinusmerkkinen Varmuusväli muodostaa pelivaran Varmuusväli = toteutunut liikevaihto – kriittinen liikevaihto 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Varmuusväliprosentti Kertoo kuinka monta prosenttia varmuusväli on liikevaihdosta Varmuusväliprosentti voi olla plus- tai miinusmerkkinen Plusmerkkinen osoittaa kuinka monta prosenttia liikevaihto voi laskea ennen kuin päädytään kriittisen pisteen liikevaihtoon Miinusmerkkinen osoittaa kuinka monta prosenttia liikevaihdon on noustava, jotta päästään kriittisen liikevaihdon tasolle 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Katetuottolaskennan tunnusluvut Varmuusväli- % = 100 x varmuusväli Liikevaihto Katesuhde Katesuhde osoittaa myyntikatteen ja kiinteiden kustannusten suhteen Katesuhde = Myyntikate Kiinteät kust. (+ poistot+korot) Kun katesuhde on yli yhden, yritys tuottaa voittoa 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Arvonlisävero Arvonlisäveron laskeminen verottomasta hinnasta Kaava: veroton hinta x verokanta Jos veroton hinta on 25 eur 25 euroa x 24 % = 25 euroa x 0,24 = 6 euroa (veron määrä) 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Arvonlisävero Verollisen hinnan laskeminen verottomasta hinnasta Kaava: veroton hinta x (verokanta + 100 %) Jos veroton hinta on 25 eur ja verokanta 24 %. Lasketaan verollinen hinta 25 eur x (24 % + 100 %) 25 eur x 124 25 eur x 1,24 = 31,00 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Arvonlisävero Verottoman hinnan laskeminen verollisesta hinnasta Kaava: verollinen hinta /( verokanta+ 100 %) Jos verollinen hinta on 31 eur ja verokanta 24 % 31 eur/ (24 + 100) 31 / 124 31/1,24 = 25 eur 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Arvonlisävero Arvonlisäveron laskeminen verollisesta hinnasta Kaava: verollinen hinta- (verollinen hinta/verokanta + 100 %) Verollinen hinta on 31 ja verokanta 24 % 31 – (31/(24 % + 100 %)) 31 – (31/1,24) 31 – 25 = 6 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
hinnoittelukerroin Hinnoittelukerroin kertoo, kuinka monta kertaa myyntihinta on suurempi kuin hankintahinta tai ainekäyttö Jos hankintahinnaltaan 20 euroa maksavalle tuotteelle halutaan 60 %:n katetuotto, saadaan myyntihinta laskelmasta 2,5 x 20 = 50 Lopullista hintaa päätettäessä on lisättävä arvonlisävero 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä
Hinnoittelussa huomioitavia asioita Erica Svärd
Hinnoittelussa huomioitavia asioita Laskutettavan työajan selvittäminen Palkkatason asettaminen Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Vieraan pääoman kustannukset Poistojen huomioiminen Voittotavoite
Tuntihinnan yksinkertainen laskusääntö Jos yrityksellä ei oel konekantaa eli myydään pelkkää työpanosta on arvonlisäverollinen veloitushinta 3 x työntekijän tuntipalkka Jos yrityksellä on konekantaa ja työkaluja ja työhön kuluu tarvikkeita on arvonlisäverollinen veloitustuntihinta 4 x työntekijän tuntipalkka
Hinnoittelussa huomioitavia asioita Todellisen työajan selvittäminen Tuntihintaa laskettaessa suurimmat virheet tehdään laskutuksen oikeuttavan työn arvioinnissa Suomalainen 8 tunnin työpäivää tekevän työntekijän todellinen työssäoloaika on 1750 tuntia, mutta palkkaa hänelle maksetaan 2150 tunnilta Työssäoloaika on noin 70 % Laskennan pohjana on käytettävä laskutettavia tunteja Laskutettavilla tunneilla on katettava yritystoiminnan kustannukset ja saatava yrittäjälle palkka
Hinnoittelussa huomioitavia seikkoja Palkkatason asettaminen Yrittäjän palkka Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Korkokulujen selvittäminen Poistojen selvittäminen Voittotavoitteen määrittäminen Katetarve kun on ottanut kaikki tarpeelliset asiat huomioon saat katetarpeesi eli sen summan joka on yrittämisellä hankittava pysyäksesi tavoitteissasi
Hinnoittelussa huomioitavia seikkoja Kaikki kustannukset pystyttävä kattamaan tuotteesta saatavilla tuotoilla Kustannuksista helposti unohtuvat Palkkojen sivukulut Yrittäjän omat sosiaaliturvakustannukset
Matkailutuotteen hinnoittelun erityispiirteitä Matkailutuotteen kulku palveluntuottajalta menee tyypillisesti ainakin kahden jakeluportaan kautta Hankkivat asiakkuuksia Markkinoivat kohdetta ja sen tarjontaa
Pohdittavia Pohtikaa ryhmissä millä tavalla olet miettinyt oman kustannusrakenteen hinnoittelun näkökulmasta Millaisia menetelmiä käytät hinnoittelussa Miten määrittelet yrittäjäpalkan Miten hyödynnät omaa verkostoa esim. Voiko verkostossa olla esim. Yhteisiä varastoja tai muuta mistä voisitte jakaa kustannuksia Mikä on haastavinta oman organisaatiosi kohdalla hinnoittelussa