Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arvonlisävero kirjanpidossa
Advertisements

Hinnoittelun perusteet
Holvi.com -maksutili 1 Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa
BUDJETOINTI Tarja Huovinen kouluttaja
Kannattavuus ja talouden hallinta
MK-Budjetti ohjelma Exceliin
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla
Arvonlisä-verotuksen perusasioita
Budjetointi.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
MK-Alennusten vaikutus – toimii Excelissä
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Arvonlisävero budjetoinnissa
Yrityksen talouden peruskäsitteet
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Perhevapaiden epäsuorat kustannukset yrityksille Mika Maliranta (Etla) Perhevapaiden.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Huonon kannattavuuden syitä Myyntihinta liian pieni verrattuna kustannustasoon? Myyntimäärät liian pieniä? (muuttuvien kulujen jälkeen jäävä raha ei riitä.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Chairborne Oy -Yritysten arviointi sijoituskohteina
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
ESIMERKKI KANNATTAVUUSLASKELMASTA:
MAB3 prosenttilasku.
KUSTANNUSLASKENTA KULJETUSYRITYKSEN PÄÄTÖKSENTEOSSA JA TOIMINNAN SEURAAMISESSA Patrick Ståhl AL
. Osakeyhtiö; Erillinen verotus = yhteisövero 20 % verotettavasta tuloksesta Henkilöyhtiöt; Yksityisliike, AY, KY Tulo verotetaan omistajien tulona Osa.
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille Tili on kaksipuolinen laskelma, toiselle puolelle kirjataan lisäykset, toiselle vähennykset Tilin.
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot.
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
Arvonlisäverotus Verohallinto. Sisältö Mikä on arvonlisävero Kuka on arvonlisäverovelvollinen Mistä toiminnasta arvonlisäveroa maksetaan Paljonko arvonlisäveroa.
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
Prosenttilaskut-opetusohjelma -verrannolla laskeminen sopii hyvin laskentatoimen matematiikkaan - tässä esitetty kaikki mahdolliset prosenttilaskut -
Kustannuslaskenta yritysverkostoissa Toni Laaksonen.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Excel kaikille lyhyesti ja helposti
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Yritystalouskurssi YTN ry Helsinki Miksi, mitä, miten  Miksi olette täällä? Tarpeet, toiveet,  Mitä haluatte tietää? Tuloslaskelma, tase,
Kuluttajatarvitsee pankkia Kuluttaja tarvitsee pankkia s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Kertaus.
Yleiskatsaus sähköoptioiden hinnoitteluun
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille
Kannattavuuden kiitorata
19 Yritys tavoittelee voittoa s
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Inflaatio.
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Kaksinkertainen kirjanpito
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Prosenttilaskennan kertausta
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
Löydä tie tuloksellisuuteen oikean hinnoittelun avulla Hinnoitteluvalmennus yrityksille Timo Toivanen oivalluttaja, yrittäjä, yritysvalmentaja, toimitusjohtaja.
Arvonlisävero Välillinen vero
SPV- ja metsätalouden kannattavuus
TALOUDELLINEN NÄKÖKULMA YRITYKSEEN
Käsitteitä yrittäjyydestä
Budjetointi.
Sisäinen laskentatoimi
Markkinoinnin perusteet
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Ennusteet ja seurannan kehittäminen
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Esityksen transkriptio:

Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke Hinnoittelu Erica Svärd

Hinnoittelu Miten ansaita aktiviteettimatkailulla

Tavoite Osana Outdoors Finland Keski-Suomi –hanketta on hinnoittelu Tämän iltapäivän tavoite on käydä läpi hinnoitteluun liittyviä perusasioita ja kytkeä ne jokaisen oman organisaation toimintaan Keskustella ja jakaa ajatuksia toisen saman alan organisaation kanssa oman organisaation kustannusrakenteesta ja hinnoitteluperiaatteista

Sisältö Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Kustannuskäsitteitä Katetuottolaskenta Katelaskennan sovelluksia Hinnoittelussa huomioitavia asioita

Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Erica Svärd

Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Palvelujen oikea hinnoittelu tärkeä Hinta on korvaus tuotetusta palvelusta ja se vaikuttaa suoraan palvelutuotteen kannattavuuteen Hinnoittelun muutos vaikuttaa käyttökatteeseen enemmän kuin kiinteiden kulujen pienentäminen tai volyymin muutos Yrityksen on seurattava jatkuvasti markkinoita ja arvioitava omaa toimintaansa että tuotteidensa ja palvelujensa hintaa kilpailijoiden ja korvaavien tuotteiden / palveluiden hintoihin 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Hinnoittelu osana palvelujen kehittämistä Minkä verran asiakkaalta tulisi saada Kustannusten kattaminen Voiton saavuttaminen Toiminnan kehittäminen Kannattavuuden lähtökohta kaikissa hinnoittelulogiikoissa on Kustannukset ja tuotot ovat vähintään tasapainossa

Palvelutuotteen hinnoittelu Mistä erilaisissa palveluissa maksetaan Asiakkaan saama palvelu Henkilöstöpalveluosio Paljonko asiakas saa palvelun hinnassa suoraa henkilöpalvelua Aineosio Paljonko asiakas saa palvelun hinnassa ainetta ja tavaraa Järjestelmäosio Paljonko asiakkaan maksamasta hinnasta menee palvelunjärjestäjän ylläpitoon? Puitteiden, välineiden, järjestelmien ja järjestelmää palvelevan henkilöstön kustannukset 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Oheisessa kuvassa on verrattu erilaisia palveluja toisiinsa sen mukaan, mitä asiakas saa kun hän maksaa palvelusta Kuinka paljon prosenteissa hän saa hinnasta tavaran tai aineen muodossa Kuinka paljon suorana henkilöpalveluna Kuinka paljon palvelujärjestelmään sisäänrakennettuna 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Luvut ovat suuntaa-antavia koko alan kannalta Järjestelmäosio on kuvassa ymmärretty laajasti eli siihen kuuluvat puitteet, työvälineet ja myös sen henkilöstöosan tai niiden henkilöiden kustannukset jotka eivät ole suorassa kontaktissa asiakkaisiin 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Lapsenvahti 100 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Kampaamo 70 % 10 % 20 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Asianajotoimisto 55 % 45 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Sairaala 17 % 51 % 32 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Hampurilaisravintola 30 % 40 % 30 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Lomamatka 15 % 40 % 45 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Laivayhtiö 30 % 40 % 30 % Lippu +laivalla käytetty raha 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Lentoyhtiö 7 % 25 %2525825 25 % 68 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Palvelutuotteen hinnoittelu Pankki ( yksityisasiakkat) 22020 20 % 80 % 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Kustannuskäsitteitä Erica Svärd

Kustannuskäsitteitä Tuotteiden kannattavuustarkasteluun liittyvät kustannuskäsitteet Tuotteiden kannattavuustarkastelussa tuottojen rinnalla kustannuksilla on merkittävä vaikutus Kustannukset ovat eri tyyppisiä Kustannukset voidaan jakaa karkeasti kiinteisiin ja muuttuviin 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Kustannuskäsitteitä Kiinteät kustannukset On ominaista että kustannukset säilyvät samansuuruisina myynnin tai tuotannon määrän kasvaessa, eli eivät ole volyymiriippuvaisia Kiinteitä kustannuksia ovat kiinteät ja hitaasti muuttuvat kustannuserät ( vuokrat, kiinteät palkat, vakuutusmaksut) 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Kustannuskäsitteitä Muuttuvat kustannukset Ovat sidoksissa myynnin tai tuotannon määrään Niiden määrä muuttuu myynnin määrän mukaan Muuttuvien kustannuksia ovat kustannuserät jotka aina muuttuvat toiminta-asteen muuttuessa Tällaisia ovat esim. Raaka-ainekustannukset, polttoaine ja muuttuvat palkat 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Kustannuskäsitteitä Välilliset kustannukset Ovat yrityksen toimintaan liittyviä yleiskustannuksia ja niiden kohdistaminen yksittäisille suoritteille ja tuotteelle aiheuttaa ongelmia Kustannusten kohdistamiseksi joudutaan päättämään kohdistamisperuste, jota käytetään laskettaessa yksittäisille tuotteille kohdistettavat välilliset kustannukset Kohdistamisperusteena voidaan käyttää kustannuspaikkoja tai toimintoja 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Kustannuskäsitteitä Välittömät kustannukset Ovat sellaisia kustannuksia jotka voidaan kohdentaa tarkasteltavalle suoritteelle Välittömät kustannukset ovat riippuvaisia suoritteiden määrästä ja ovat sen vuoksi luonteeltaan muuttuvia kustannuksia 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Kustannuskäsitteitä Erilliskustannukset Ovat kustannuseriä, jotka voidaan kohdistaa suoraan yksittäiselle tuotteelle Jos tuote karsitaan valikoimista niin sille kohdentuvia erilliskustannuksia ei synny 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Kustannuskäsitteitä Yhteiskustannukset Aiheutuvat tarkasteltavien laskentakohteiden yhteisesti aiheuttamista kustannuksista Yhteiskustannukset eivät poistu vaikka yksittäinen tuote poistettaisiin yrityksen valikoimista Yleisesti yhteiskustannuksia ovat sellaiset kustannukset, jotka eivät ole riippuvaisia toiminta-asteesta eli todellisesta tuotannon ja myynnin määrästä tarkasteltavalla ajanjaksolla 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katelaskenta Erica Svärd

Katetuottolaskenta Jokaisesta tuotteesta saadaan myyntitulo Vaatii panostuksen hankinta- ja valmistuskustannukset Muuttuvat kustannukset Kun tuotoista vähennetään muuttuvat kustannukset Saadaan katetuotto Katetuoton tulee kattaa kiinteät kustannukset Yli jäävä osa on voittoa

Katetuottolaskelma Katetuottolaskennan mukainen tuloslaskelma: Tuotot Muuttuvat kustannukset = Katetuotto - Kiinteät kustannukset = Tulos Katetuotto vastaa käsitteenä myyntikatetta Katetuotto lasketaan yleensä myös prosentteina

Katetuottolaskelmiin perustuvat hinnoittelulaskelmat Tuotteen / Palvelun muuttuvat kustannukset + Katetuottotavoite ( katetarve) = Myyntihinta ( ilman arvonlisäveroa) + Arvonlisävero = Verollinen myyntihinta Katetuottohinnoittelussa lähdetään siitä, että tuotteen/palvelun hinta kattaa kaikki siihen liittyvät muuttuvat kustannukset Siten tuotteen hinnan lyhyen aikavälin alarajana ovat muuttuvat kustannukset

Katelaskennan sovelluksia Hinnoittelu Erica Svärd

Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Katetuottolaskennan hyväksikäyttö tulossuunnittelussa tarkoittaa analyysiä, jossa selvitetään eri tulostekijöiden muutosten vaikutuksia yrityksen kannattavuuteen Yrityksen tulokseen voidaan vaikuttaa: Myynnin määrä Myyntihinta Muuttuvat kustannukset Kiinteät kustannukset Myyntijakauma eli erikatteiset tuotteet 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katelaskennan sovelluksia Jos kustannuksissa tapahtuu muutoksia Kannattavuus on säilytettävä Myynnin on kasvettava 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katelaskennan sovelluksia Kiinteissä kustannuksissa muutoksia: Saadaan etukäteistietoa Järjestöiltä Alan lehdistä Ennusteista Tavarantoimittajilta Asiakkailta Kiinteiden kustannukset voidaan laskea euromääräisinä ennakoimalla tulevat hintojen kohoamiset 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Myynnin määrän muutos Kun myynnin määrä muuttuu, arvonlisävero, muuttuvat kustannukset ja myyntikate euroina muuttuvat samassa suhteessa Myynnin määrän kasvu lisää käyttökate euroja ja käyttökateprosenttia, varmuusväliä, katesuhdetta ja tulosta Myynnin määrän muutos ei vaikuta myyntikateprosenttiin eikä kriittiseen liikevaihtoon 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Myyntihintojen muutos Myyntihinnan muuttuessa arvonlisävero muuttuu samassa suhteessa Myyntihintojen muutoksella on vaikutusta kaikkiin katetuottolaskennan tunnuslukuihin Hinnan korotus tarkoittaa että myyntikate euroina kasvaa samalla euromäärällä kuin liikevaihto Hintojen korotus näkyy suoraan tuloksessa, koska muuttuvat ja kiinteät kustannukset eivät muutu 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Muuttuvien kustannusten muutokset Muuttuvien kustannusten muutos vaikuttaa kaikkiin tunnuslukuihin Jos muuttuvat kustannukset nousevat, niin myyntikate pienenee vastaavalla euromäärällä ja kaikki tunnusluvut huononevat 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Kiinteiden kustannusten muutos Kiinteiden kustannusten muutos ei vaikuta tuloslaskelman eriin ennen kiinteitä kustannuksia Kiinteiden kustannusten nousulla on kuitenkin merkitystä muihin katetuottolaskennan tunnuslukuihin Arvonlisävero ei muutu ja myyntikate euroina sekä prosentteina säilyy samana 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Tulostekijöiden muutosten vaikutukset Myyntijakauman muutos Myyntijakaumalla tarkoitetaan tuoteryhmien prosentuaalista osuutta liikevaihdosta Eri tuoteryhmillä ja saman tuoteryhmän sisällä eri tuotteilla voi olla erilaiset katetuotto >> tarkoittaa että myynnin rakenteen muutos on yksi tulosentekijä Muutos vaikuttaa tunnuslukuihin 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Katetuottolaskennan tunnuslukujen kautta saadaan selkeä kokonaisnäkemys kannattavuudesta ja sen edellytyksistä Tunnuslukuja laskettaessa perusarvoksi valitaan liikevaihto, jota merkitään 100 %:lla 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Myyntikateprosentti Myyntikateprosentti kertoo kuinka monta prosenttia euromääräisesti myyntikate on liikevaihdosta Tunnusluku kertoo kuinka suuri prosentuaalinen osuus liikevaihdosta jää muuttuvien kustannusten jälkeen kattamaan kiinteitä kustannuksia ja tuottamaan tulosta Myyntikate-% = 100 x myyntikate Liikevaihto 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Käyttökateprosentti Käyttökate kertoo kuinka paljon euromääräisesti käyttökate on liikevaihdosta Käyttökatteella katetaan Poistot Korot Välittömät verot Omistajille jaettava voitto Käyttökateprosentti osoittaa, montako prosenttia liikevaihdosta jää näiden rahaerien kattamiseen 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Käyttökate- % 100 x käyttökate Liikevaihto 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Kriittinen liikevaihto Kriittinen liikevaihto tarkoittaa liikevaihtoa, jolla kustannukset saadaan katetuksi mutta tulos on nolla Liikevaihto on sama kuin kiinteät ja muuttuvat kustannukset yhteensä Voidaan ajatella myös niin että myyntikate on yhtä kuin kiinteät kustannukset Kriittinen liikevaihto = 100 x kiinteät ustannukset Myyntikateprosentti 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Kriittinen liikevaihto voidaan laskea myös niin, että laskelmaan otetaan kiinteiden kustannusten lisäksi käyttökatteen jälkeiset erät ( poistot ja korot) kriittinen liikevaihto = 100 x kiinteät kust. + poist+korot Myyntikateprosentti 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Varmuusväli eli varmuusmarginaali Varmuusväli muodostuu nykyisen liikevaihdon ja kriittisen liikevaihdon erotuksesta Erotus voi olla plus- tai miinusmerkkinen Varmuusväli muodostaa pelivaran Varmuusväli = toteutunut liikevaihto – kriittinen liikevaihto 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Varmuusväliprosentti Kertoo kuinka monta prosenttia varmuusväli on liikevaihdosta Varmuusväliprosentti voi olla plus- tai miinusmerkkinen Plusmerkkinen osoittaa kuinka monta prosenttia liikevaihto voi laskea ennen kuin päädytään kriittisen pisteen liikevaihtoon Miinusmerkkinen osoittaa kuinka monta prosenttia liikevaihdon on noustava, jotta päästään kriittisen liikevaihdon tasolle 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Katetuottolaskennan tunnusluvut Varmuusväli- % = 100 x varmuusväli Liikevaihto Katesuhde Katesuhde osoittaa myyntikatteen ja kiinteiden kustannusten suhteen Katesuhde = Myyntikate Kiinteät kust. (+ poistot+korot) Kun katesuhde on yli yhden, yritys tuottaa voittoa 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Arvonlisävero Arvonlisäveron laskeminen verottomasta hinnasta Kaava: veroton hinta x verokanta Jos veroton hinta on 25 eur 25 euroa x 24 % = 25 euroa x 0,24 = 6 euroa (veron määrä) 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Arvonlisävero Verollisen hinnan laskeminen verottomasta hinnasta Kaava: veroton hinta x (verokanta + 100 %) Jos veroton hinta on 25 eur ja verokanta 24 %. Lasketaan verollinen hinta 25 eur x (24 % + 100 %) 25 eur x 124 25 eur x 1,24 = 31,00 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Arvonlisävero Verottoman hinnan laskeminen verollisesta hinnasta Kaava: verollinen hinta /( verokanta+ 100 %) Jos verollinen hinta on 31 eur ja verokanta 24 % 31 eur/ (24 + 100) 31 / 124 31/1,24 = 25 eur 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Arvonlisävero Arvonlisäveron laskeminen verollisesta hinnasta Kaava: verollinen hinta- (verollinen hinta/verokanta + 100 %) Verollinen hinta on 31 ja verokanta 24 % 31 – (31/(24 % + 100 %)) 31 – (31/1,24) 31 – 25 = 6 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

hinnoittelukerroin Hinnoittelukerroin kertoo, kuinka monta kertaa myyntihinta on suurempi kuin hankintahinta tai ainekäyttö Jos hankintahinnaltaan 20 euroa maksavalle tuotteelle halutaan 60 %:n katetuotto, saadaan myyntihinta laskelmasta 2,5 x 20 = 50 Lopullista hintaa päätettäessä on lisättävä arvonlisävero 26.12.2018 Esityksen nimi, Tekijä

Hinnoittelussa huomioitavia asioita Erica Svärd

Hinnoittelussa huomioitavia asioita Laskutettavan työajan selvittäminen Palkkatason asettaminen Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Vieraan pääoman kustannukset Poistojen huomioiminen Voittotavoite

Tuntihinnan yksinkertainen laskusääntö Jos yrityksellä ei oel konekantaa eli myydään pelkkää työpanosta on arvonlisäverollinen veloitushinta 3 x työntekijän tuntipalkka Jos yrityksellä on konekantaa ja työkaluja ja työhön kuluu tarvikkeita on arvonlisäverollinen veloitustuntihinta 4 x työntekijän tuntipalkka

Hinnoittelussa huomioitavia asioita Todellisen työajan selvittäminen Tuntihintaa laskettaessa suurimmat virheet tehdään laskutuksen oikeuttavan työn arvioinnissa Suomalainen 8 tunnin työpäivää tekevän työntekijän todellinen työssäoloaika on 1750 tuntia, mutta palkkaa hänelle maksetaan 2150 tunnilta Työssäoloaika on noin 70 % Laskennan pohjana on käytettävä laskutettavia tunteja Laskutettavilla tunneilla on katettava yritystoiminnan kustannukset ja saatava yrittäjälle palkka

Hinnoittelussa huomioitavia seikkoja Palkkatason asettaminen Yrittäjän palkka Vuositason kiinteiden kulujen selvittäminen Korkokulujen selvittäminen Poistojen selvittäminen Voittotavoitteen määrittäminen Katetarve kun on ottanut kaikki tarpeelliset asiat huomioon saat katetarpeesi eli sen summan joka on yrittämisellä hankittava pysyäksesi tavoitteissasi

Hinnoittelussa huomioitavia seikkoja Kaikki kustannukset pystyttävä kattamaan tuotteesta saatavilla tuotoilla Kustannuksista helposti unohtuvat Palkkojen sivukulut Yrittäjän omat sosiaaliturvakustannukset

Matkailutuotteen hinnoittelun erityispiirteitä Matkailutuotteen kulku palveluntuottajalta menee tyypillisesti ainakin kahden jakeluportaan kautta Hankkivat asiakkuuksia Markkinoivat kohdetta ja sen tarjontaa

Pohdittavia Pohtikaa ryhmissä millä tavalla olet miettinyt oman kustannusrakenteen hinnoittelun näkökulmasta Millaisia menetelmiä käytät hinnoittelussa Miten määrittelet yrittäjäpalkan Miten hyödynnät omaa verkostoa esim. Voiko verkostossa olla esim. Yhteisiä varastoja tai muuta mistä voisitte jakaa kustannuksia Mikä on haastavinta oman organisaatiosi kohdalla hinnoittelussa