Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi)
Tavoitteet – arvioinnin tarkoitus
Tiedon tuottaminen ja kehittäminen Arvioinnin tehtävänä on tuottaa tietoa yrittäjyyttä ja innovaatiotoimintaa toimintakulttuurin tasolla edistävistä ja estävistä tekijöistä ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa. Aihetta lähestytään opiskelijan ja yrittäjien näkökulmasta. Tiedon lisäksi tuotetaan keskustelumahdollisuuksia yhteisen ymmärryksen lisäämiseksi ja vuorovaikutuksen parantamiseksi eri toimijatasojen ja toimijoiden välillä. 26.12.2018
Ammatillinen koulutus YRITTÄJYYS JA INNOVAATIOTOIMINTA AMK Tutkimus YO Korkeakoulutus YVV Koulutus TKI-toiminta
Toteutus – eli miten se sitten tehdään
Vaihe I – Tausta-aineistot Kevät 2017 Ammatillinen koulutus Sektori Kohde Vaihe I – Tausta-aineistot Kevät 2017 Vaihe II – Opiskelijat Syksy 2017 Vaihe III – Case-analyysi Kevät 2018 Synteesi Ammatillinen koulutus Toiminta-kulttuuri (arvot, osaaminen ja vuoro-vaikutus, sisäinen ja ulkoinen toiminta-ympäristö) Kohderyhmät Aineistot Kohderyhmä Yrittäjyyttä ja innovaatio-toimintaa edistävät ja estävät tekijät toiminta-kulttuurissa suositukset Ammatillisen koulutuksen järjestäjät Nuori yrittäjyys ry:n tilastotiedot YES-verkoston tilastotiedot Alueelliset yrittäjyys-kasvatusstrategiat Suomen yrittäjät ry:n tilastotiedot Kaikki tutkinnon suorittajat, paitsi syyslukukaudella 2017 aloittaneet Sähköinen kysely, johon opiskelijat vastaavat itsenäisesti (EntreComp-viitekehys koskien osaamisen kehittymisen itsearviointia) Yrittäjyyskasvatuksen mittaristo (LUT) – tiedot opettajien yrittäjyys-kasvatustoimista Alueelliset caset: Koulutuksen-järjestäjät, opettajat/tutkijat/ muu henkilökunta, opiskelijat, yrittäjät, alumniyrittäjät ja alueellisten sidosryhmien edustajat Alueelliset työpajat 4-6 kpl – ryhmä-haastattelut ja workshopit Yhteistyössä SY/Arene/ Unifi Lyhyt sähköinen kysely, joka lähetetään tiedotteen kanssa Korkeakoulutus Korkeakoulut SY/Arene/UNIFI – PK-yrittäjäkysely (2017) OKM – Yrittäjyyttä tukeva korkeakoulu -aineisto (2015–2016, seuranta 2017) Arene – TKI-RAKE -selvityksen aineisto (?) (2016–2017) Auditointien itsearviointi-raportit (2. kierros) Entrepreneurship Societyt Kysely kaikille ES-yhteisöiden hallituksille ja jäsenille ES-yhteistyötä tekevät yrittäjät SY/Arene/UNIFI-hankkeesta Kaikki korkeakoulu-opiskelijat, läsnäolevat 2017–2018 Kysely yrittäjyys- ja innovaatio-toimintoihin osallistumisesta ja osaamisen kehittymisen kokemuksesta (EntreComp)
Ammatillisen sektorin tuloksia
26.12.2018
Toteutamme yrittäjyys- ja innovaatiotoimintaa seuraavilla tavoilla: 26.12.2018
Avokysymys: Mitä sellaista yritystoimintaa teillä on, johon opiskelijat osallistuvat?
Yhteenveto Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta saa monia muotoja ammatillisella ja korkeakoulusektorilla Tieto on hajallaan eri lähteissä, aihetta selvitetään monesta suunnasta Yhteistyö on ammatillisen koulutuksen järjestäjätasolta katsoen monipuolista ja aktiivista Yrittäjyys on integroitunut osaksi koulutustehtävää Opiskelijoilta ei ole vielä kysytty, miten he näkevät ja kokevat yrittäjyysopinnot ja erilaiset yrittäjyyden edistämiseen tähtäävät toimet Yrtti-hanke tuottaa ainutlaatuista tietoa 26.12.2018
…ajatuksia? Kiitos!