Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NY Vuosi yrittäjänä. Nuori Yrittäjyys ry  Yhdistys, joka tarjoaa yrittäjyyttä ja aktiivista kansalaisuutta edistäviä opinto-ohjelmia kuten NY Vuosi yrittäjänä.
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
CAVE – työskentelytapa: prosessi, muutokset, lopputulos Tiina Yli-Karhu, suunnittelukoordinaattori Jyrki Jääskeläinen, arkkitehti.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Innokylän arviointimittari
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Kumma nimi yrittäjyydelle…
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Ammatinen koulutus uudistuu
Hanke-esittely Sanna Lento
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
THL:n tuki kehittämishankkeille
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
KEIJO KEIJO
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Validointi vapaassa sivistystyössä
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Metallurgian seminaari
Karvi arviointitiedon tuottajana
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Osaamisen arvioinnin ja näyttöjen järjestämisen laadunvarmistus
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi)

Tavoitteet – arvioinnin tarkoitus

Tiedon tuottaminen ja kehittäminen Arvioinnin tehtävänä on tuottaa tietoa yrittäjyyttä ja innovaatiotoimintaa toimintakulttuurin tasolla edistävistä ja estävistä tekijöistä ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa. Aihetta lähestytään opiskelijan ja yrittäjien näkökulmasta. Tiedon lisäksi tuotetaan keskustelumahdollisuuksia yhteisen ymmärryksen lisäämiseksi ja vuorovaikutuksen parantamiseksi eri toimijatasojen ja toimijoiden välillä. 26.12.2018

Ammatillinen koulutus YRITTÄJYYS JA INNOVAATIOTOIMINTA AMK Tutkimus YO Korkeakoulutus YVV Koulutus TKI-toiminta

Toteutus – eli miten se sitten tehdään

Vaihe I – Tausta-aineistot Kevät 2017 Ammatillinen koulutus Sektori Kohde Vaihe I – Tausta-aineistot Kevät 2017 Vaihe II – Opiskelijat Syksy 2017 Vaihe III – Case-analyysi Kevät 2018 Synteesi Ammatillinen koulutus Toiminta-kulttuuri   (arvot, osaaminen ja vuoro-vaikutus, sisäinen ja ulkoinen toiminta-ympäristö) Kohderyhmät Aineistot Kohderyhmä Yrittäjyyttä ja innovaatio-toimintaa edistävät ja estävät tekijät toiminta-kulttuurissa  suositukset Ammatillisen koulutuksen järjestäjät Nuori yrittäjyys ry:n tilastotiedot YES-verkoston tilastotiedot Alueelliset yrittäjyys-kasvatusstrategiat Suomen yrittäjät ry:n tilastotiedot Kaikki tutkinnon suorittajat, paitsi syyslukukaudella 2017 aloittaneet Sähköinen kysely, johon opiskelijat vastaavat itsenäisesti (EntreComp-viitekehys koskien osaamisen kehittymisen itsearviointia) Yrittäjyyskasvatuksen mittaristo (LUT) – tiedot opettajien yrittäjyys-kasvatustoimista Alueelliset caset: Koulutuksen-järjestäjät, opettajat/tutkijat/ muu henkilökunta, opiskelijat, yrittäjät, alumniyrittäjät ja alueellisten sidosryhmien edustajat Alueelliset työpajat 4-6 kpl – ryhmä-haastattelut ja workshopit Yhteistyössä SY/Arene/ Unifi Lyhyt sähköinen kysely, joka lähetetään tiedotteen kanssa Korkeakoulutus Korkeakoulut SY/Arene/UNIFI – PK-yrittäjäkysely (2017) OKM – Yrittäjyyttä tukeva korkeakoulu -aineisto (2015–2016, seuranta 2017) Arene – TKI-RAKE -selvityksen aineisto (?) (2016–2017) Auditointien itsearviointi-raportit (2. kierros) Entrepreneurship Societyt Kysely kaikille ES-yhteisöiden hallituksille ja jäsenille ES-yhteistyötä tekevät yrittäjät SY/Arene/UNIFI-hankkeesta Kaikki korkeakoulu-opiskelijat, läsnäolevat 2017–2018 Kysely yrittäjyys- ja innovaatio-toimintoihin osallistumisesta ja osaamisen kehittymisen kokemuksesta (EntreComp)

Ammatillisen sektorin tuloksia

26.12.2018

Toteutamme yrittäjyys- ja innovaatiotoimintaa seuraavilla tavoilla: 26.12.2018

Avokysymys: Mitä sellaista yritystoimintaa teillä on, johon opiskelijat osallistuvat?

Yhteenveto Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta saa monia muotoja ammatillisella ja korkeakoulusektorilla  Tieto on hajallaan eri lähteissä, aihetta selvitetään monesta suunnasta Yhteistyö on ammatillisen koulutuksen järjestäjätasolta katsoen monipuolista ja aktiivista  Yrittäjyys on integroitunut osaksi koulutustehtävää Opiskelijoilta ei ole vielä kysytty, miten he näkevät ja kokevat yrittäjyysopinnot ja erilaiset yrittäjyyden edistämiseen tähtäävät toimet  Yrtti-hanke tuottaa ainutlaatuista tietoa 26.12.2018

…ajatuksia? Kiitos!