Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Laajennettu työssäoppiminen:
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
TOPLaaja 2012 avustusta saaneiden hankkeiden tuloksia Itä-Suomi verkosto Verkostotapaaminen klo 9: Opetushallitus, Hakaniemenranta 6,
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
TOPLaaja 5 Pedagogisen kehittämistyön keskeiset tavoitteet ja odotettavissa olevat tuotokset Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Marika Berg - Jaana Virtanen
Sosiaalisen median hyödyntämisestä laajennetun työssäoppimisen yhteydessä Minna Ström
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet 26.12.2018 Laajennettu työssäoppiminen 4 Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa 1.Opiskelijaryhmän opiskelijoiden yksilölliset opintopolut ja niitä tukevat ratkaisut 2.Ammatillisen perustutkinnon suorittaminen (2+1 -malli, viimeinen vuosi oppisopimuksella) 3.Ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien ja avaintaitojen integrointia työssäoppimiseen Hankkeen yhteiset tavoitteet: Tietoisuuden lisääminen laajennetun työssäoppimisen eri toimintamalleista oman koulutuksen järjestäjän sisällä ja muiden kesken sekä mallien käyttöönoton laajentaminen • Työssäoppimisen pedagogiikan kehittäminen: oppimisen ja osaamisen arviointi • Henkilökohtaisen ohjaussuunnitelman mallintaminen • 2+1; viimeinen vuosi oppisopimuksella - mallin mahdollisuuksien selkeyttäminen eri osapuolten näkökulmasta: työyhteisö, työnantaja, koulutuksen järjestäjä, opettaja, opiskelija. • Edistetään ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen integrointia työssäoppimiseen ja kehitetään uusia toteuttamismalleja osaamisen arviointiin ammattiosaamisen näytöissä. • Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen • Uuden teknologian ja sosiaalisen median mahdollisuuksien hyödyntäminen Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet Kehitetään opiskelijoiden yksilöllisiä ratkaisuja ja opintopolkuja Erilaisten yksilöllisten opintopolkujen mallintaminen sekä läpäisyn ja työllistymisen paraneminen 2+1-malli 2+1-mallin selkeyttäminen eri osapuolten näkökulmasta, mallintaminen ja ohjeistusopas Atto-aineiden integrointi Tiettyjen atto-aineiden ja elinikäisen oppimisen avaintaitojen integrointi työssäoppimiseen, erilaiset mallit Mallintaa TOP ja AOS prosessin pedagogisesti keskeisiä kriittisiä pisteitä (suunnittelu, toteutus, arviointi) Some/ uusi teknologia wiki (www-sivut) ja uusi teknologia ja sosiaalinen media työssäoppimisen ohjauksen tukena, malli

Toimintasuunnitelma_Salpaus 26.12.2018 Kehitetään opiskelijoiden yksilöllisiä ratkaisuja ja opintopolkuja   9/2012 nykytilanteen selvitys Salpauksessa (yksilölliset opintopolut/laatu) 9/2012 Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet valinnaisuuden lisäämiseksi. ( merkonomi LITAN11YST, datanomi TIKAN11DST, TIKAN12DST ja LITAN12DST ) 9/2012 koko opiskelijaryhmän yksilöllisten tarpeiden kartoittaminen (esim. 2+1-malli, yrittäjyys, kilpailu, kv, urheilu jne.) oppimistyylit? 10/2012 selvitetään tieto- ja viestintätekniikan ja sosiaalisen median hyödyntäminen valinnaisuuden ja henkilökohtaisen ohjaussuunnitelman toteutuksessa 10/2012 hyödynnetään ja kehitetään aiemmassa TOP- Laaja –hankkeessa kehitettyä toimintamallia 2013 Tiedotussuunnitelmien laatiminen, mitä tiedotetaan, miten tiedotetaan, milloin tiedotetaan ja kuka tiedottamisesta vastaa? 2013 Julkinen blogi läppäriklinikasta Tulokset/Mittarit: Tiedotussuunnitelmat markkinointiin Blogi läppäriklinikasta 2+1- malli Kolmas vuosi oppisopimuksella   8/2012 nykytilanteen selvitys Salpauksessa 9/2012 2+1-mallien selvitys muualla (Pirko, Turku) ja tutoroinnin käynnistys ja aikataulutus (2+1-malli) 10-12/2012 palautejärjestelmän suunnittelu ja toteutus (työelämä, opiskelijat, opetus/ohjaushenkilöstö) 02/2013 esitteet kaikille osapuolille (työelämä, oppilaitos, opiskelija) 2-5/2013 Mallin tiedottaminen Salpauksessa 05/2013 erilaisten toteutusmallien kuvaus (teoriaopinnot nuoret/aikuisryhmät) 05/2013 selvitetään tieto- ja viestintätekniikan ja sosiaalisen median hyödyntäminen 2+1- mallin toteutuksessa 05/2013 salpaustasoinen prosessikuvaus (yleismalli), josta selviää eri toimijoiden vastuut (näkyviin prosessikuvaukseen, että atto-aineet suoritettu ym. edellytykset siirtyessään tähän malliin) 12/2013 Oppaan laadinta yhteistyössä hankeverkoston kanssa 12/2013 kokeilun tulosten arviointi ja raportointi Tulokset/Mittarit: Toteutuneiden 2+1 määrä tutkinnoittain Oppisopimusaikana valmistuneiden määrä Työllistyneiden määrä Mallinnettu henkilökohtainen ohjaussuunnitelma Opas ammatillisen peruskoulutuksen suorittamisen mahdollisuudet oppisopimuksena, esimerkiksi 2+1-malli Esitteet eri toimijoille Eri osapuolille laadittu seurantajärjestelmä ja kyselystä saatu palaute Atto-aineiden integrointi Mallintaa TOP ja AOS prosessin pedagogisesti keskeisiä kriittisiä pisteitä ja tarkentaa mitä atto-aineiden integroinnilla työssäoppimiseen tavoitellaan (ammattiosaamisen näyttö ja muu arviointi!)   10/2012 nykytilanteen selvitys Salpauksessa ja muilla koulutuksen järjestäjillä, erityisesti Omnia ja Sastamala 10/2012 tutoroinnin käynnistys ja aikataulutus 10/2012 analyysi purot.net löytyvistä malleista 12/2012 alustava suunnittelu yhteistyössä atto- koulutuspäällikön (Pirkko Lakkonen) kanssa 01/2013 kokeiluun otettavien atto-aineiden valinta ja rekrytointi 01/2013 suunnittelun aikataulu ja resurssointi 02/2013 eri toimijoiden vastuiden selkeyttäminen ja kuvaus (koulutuspäälliköt, ammattiaineiden opettajat, atto- opettajat, opot, opiskelijat, työelämän edustajat) 02/2013 eri osapuolten perehdytys sekä yhteistyö- ja yhteistoimintamuodot sekä käytettävät työvälineet mm.sosiaalinen media Kevät/2013 suunnitellaan miten opetussuunnitelmat puretaan osaamiseksi yhteistyössä Kevät/2013 laaditaan opiskelijan henkilökohtaiseen ohjaussuunnitelmaan malli käytettävine työvälineineen 06/2013 suunnitelmien tarkentaminen vuosisuunnitelmien yhteydessä Syksy/2013 kokeilut 12/2013 palautteen kerääminen eri osapuolilta (haastattelu) ja muilta hankeverkoston toimijoilta 12/2013 kokeilun tulosten arviointi ja raportointi Kevät/2014 palautteet huomioidaan toiminnan parantamisessa Tulokset/Mittarit: Erilaisten toteutusmallien määrä/ eri atto-aineiden määrä Eri osapuolten palaute mallien toimivuudesta (työelämä, opiskelijat, opettajat