Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Advertisements

Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2012.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
kehittämispäivän ryhmätyöt. Ryhmät  Kalle -ryhmä: mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, asumispalvelut, avopalvelut, sos.kuntoutus (Satakunta,
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
YO-TUTKINTO  Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2011.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Ammatillinen kasvu M5216SAB
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
Pedagogiset aineopinnot lv
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Oulun normaalikoulun lukio
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Opetustoimi osana Jyväskylää
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kiinnostaako lukio?
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VERME - VERTAISMENTOROINTI
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Pro gradu - SEMINAARI INFO
Esityksen transkriptio:

Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät 2010 – syksy 2010

Kurssi Opettajankoulutuksen kasvatustieteen syventävät opinnot / Valinnainen osio (408014S) 4 op Kaikki ohjelmat: vapaasti valittavat opinnot 4 op Kurssin vastuuhenkilöt: Maija Lanas ja Minna Uitto Kirjapakettien vetäjinä yksikön tutkimusryhmien tutkijoita

Kurssikuvaus Tällä kasvatustieteen syventävällä kurssilla on mahdollista perehtyä johonkin erityiseen kiinnostuksen kohteeseen kasvatustieteen alueelta. Kurssilla tutustutaan Kasvatustieteiden tiedekunnan eri tutkimusryhmissä tehtävään tutkimukseen. Kurssi antaa mahdollisuuden syventää kandidaatintutkielman tai pro gradu-työn aihepiirejä sekä lisätä pedagogisia valmiuksia vastata ajankohtaisten teemojen tarjoamiin haasteisiin.

Kurssin toteutus Infotilaisuus Opiskelija valitsee yhden tarjolla olevista kirjapaketeista ja ilmoittautuu siihen Weboodissa. 2-3 pienryhmätapaamista (aloitus keväällä ja lopetus syksyllä, lisäksi välitapaaminen/sähköpostiohjaus) Kurssin suorittaminen kesäopintoina siis mahdollista, elokuussa vielä aikaa opiskella Lukupiirit – opiskelijat järjestävät itsenäisesti Itsenäinen työskentely (4 op ~ 4 x 27 h) Arviointi: 1-5

Kurssin aikataulu Tammikuu: Helmikuu-toukokuu Kesä-elokuu Syyskuu Infotilaisuus 29.1. Ilmoittautuminen kirjapaketteihin alkaa Weboodissa 29.1 Ilmoittautuminen päättyy 5.2. Helmikuu-toukokuu Aloitustapaaminen pienryhmässä Itsenäistä opiskelua + lukupiirit Välitapaaminen pienryhmässä / sähköpostiohjaus (sovitaan ryhmissä) Varapalautuspäivä valmistuville toukokuussa (sovittava kirjapaketin vetäjän kanssa) Kesä-elokuu Itsenäistä opiskelua 31.8.2010 työn varsinainen palautuspäivä Syyskuu Lopputapaaminen pienryhmässä ja palautteenanto kurssista

Ilmoittautuminen Ilmoittautuminen Weboodissa 29.1.- 5.2. Max.10 opiskelijaa / kirjapaketti Jos kirjapakettiin tulee muutama opiskelija – katsotaan tilannekohtaisesti

Kirjapaketeista Kurssilla yhteinen runko Kaikissa paketeissa englanninkielistä kirjallisuutta Yhteiset puitteet luettavan kirjallisuuden määrän suhteen Tarkemmat tiedot kirjapaketin kirjallisuudesta ja suoritusohjeet aloitustapaamisessa. Alustavat kirjallisuuslistat tiedekunnan nettisivuilla (kohta: lukujärjestykset) Palautteenanto kurssista kurssin lopussa

Kirjallisuuden määrä 4op = 400 pistettä 1 suomenkielinen kirja = 80 pistettä 1 englanninkielinen kirja = 200 pistettä 1 suomenkielinen artikkeli = 33 pistettä 1 englanninkielinen artikkeli = 66 pistettä

Kirjapaketit Matematiikkakasvatus (vastuuhenkilö: Vesa-Matti Sarenius) Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus (vastuuhenkilö: Jaana Pesonen) Kouluväkivalta ja siihen puuttuminen (vastuuhenkilöt: Sari Manninen ja Tuija Huuki) Lapsen ääni ja osallisuus (vastuuhenkilö: Susanna Kinnunen) Opettajan työ suhteissa olemisena (vastuuhenkilö: Minna Uitto) Oppiminen ja sen tukeminen (vastuuhenkilöt: Hanna Järvenoja ja Jonna Malmberg) Reflektiivinen opettaja (vastuuhenkilöt: Pauliina Rautio ja Maija Lanas)

Matematiikkakasvatus Kirjapaketti liittyy matemaattisten aineiden kasvatuksen tutkimusryhmän tutkimusintresseihin. Teemana laajemmin matematiikan oppiminen, erityisesti matematiikan oppimisvaikeudet, matematiikan oppimisvälineet, ongelmalähtöinen matematiikan opetus. Kurssilla matematiikkakasvatusta tutkitaan edellämainittujen teemojen kautta kasvatustieteellisenä tutkimusalueena. Opiskelija perehtyy johonkin edellämainituista teemoista niin, että pystyy esittämään oman tieteellisesti perustellun näkemyksensä valitsemastaan teemasta (tai sen jostain osa-alueesta). Tieteellisesti perusteltu näkemys esitetään esseemuotoisena ja se perustuu osittain opettajan antamiin artikkeleihin, osittain opiskelijan itse löytämiin. Kurssilla on kolme pienryhmätapaamista ja sen opettajana toimii Vesa-Matti Sarenius. Kurssi arvioidaan arvosanalla 1–5.

Kasvatuksen eettiset kysymykset ja monikulttuurisuus Ethics in Education, Intercultural and International Education Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuuskasvatus Kasvatuksen etiikka ja ammattietiikka Kehityskasvatus ja kehitysyhteistyö Esseessä (10-15 sivua) opiskelija syventyy yhden aihealueen kirjallisuuteen itse rajatun teeman/kysymyksen pohjalta. Vastuuhenkilö: Jaana Pesonen (jaana.pesonen@oulu.fi) KTK250 FACULTY OF EDUCATION

Kouluväkivalta ja siihen puuttuminen Tutkimusryhmä: From Violence to Caring Teemat: Kouluväkivalta ilmiönä, sukupuoli ja väkivalta, ratkaisumallit Kuvaus: Kurssilla tarkastellaan kouluväkivallan näkyviä ja piiloisia ilmenemismuotoja, sisältäen myös siihen liittyvää valtakamppailua, ilmapiiriongelmia ja työrauhahäiriöitä. Lisäksi kirjapaketti tarjoaa kasvattajille tarpeellisia väkivaltaan puuttumisen keinoja. Vetäjät: Sari Manninen ja Tuija Huuki Suoritustapa: 8-12 sivun mittainen essee opiskelijan perustellusti valitsemasta näkökulmasta kirjallisuuteen pohjautuen. Työn esitteleminen lyhyesti mahdollisessa loppuseminaarissa. Arviointi: 1-5.

Lapsen ääni ja osallisuus Perehdytään lapsen osallisuutta korostavan lapsitutkimuksen erilaisiin menetelmiin, joilla pyritään lähestymään lapsen elämää. Millaista on tutkimus lapsen kanssa? Teemoja esim. Lapsuus, lapsen ääni tutkimuksessa, lapsen osallisuus, lapsen kuunteleminen, luovat menetelmät (piirustus, valokuvaus, draama), leikki, tarinat, lapsen tieto, lapsitutkimuksen eettiset kysymykset Suoritustapana kirjallisuuteen pohjautuva essee. Vetäjänä Susanna Kinnunen Tutkimusryhmät Elävä kertomus Lapset kertovat hyvinvoinnistaan – kuka kuuntelee?

Opettajan työ suhteissa olemisena Tutkimusryhmä: Elävä kertomus Kuvaus: Kirjapaketissa opettajan työtä tarkastellaan suhteissa olemisena, etenkin opettaja-oppilas ja opettaja-vanhemmat suhteiden kautta. Tavoitteena on tarkastella omaa opettajuutta ja siinä kasvua suhteissa olemisen näkökulmasta. Vetäjä: Minna Uitto Suoritustapa: Pienryhmätapaamiset. Kirjallisuuteen pohjautuva, reflektoiva essee tieteellisiä kirjoituskäytäntöjä noudattaen. (n. 10-15 sivua)

OPPIMINEN ja SEN TUKEMINEN Tutkimusryhmä: Oppimisen ja Koulutusteknologian Tutkimusyksikkö (LET) Aiheet: 1) TAITO JA TAHTO OPPIMISESSA Oppimisen motivaationaalinen ja strateginen perusta Opiskelija perehtyy oppimisen motivaation ja itsesäätöisen oppimisen uusimpaan tutkimukseen. Tavoitteena on selvittää oppimisen motivaationaalinen perusta ja siihen liittyvä taitavan oppijan strateginen toiminta – sekä uusimpia ajatuksia siitä miten hyvän oppijan taitoja voidaan kehittää. 2) TEKNOLOGIATUETTU YHTEISÖLLISEN OPPIMINEN Oppiminen sosiaalisena toimintana Opiskelija perehtyy yhteisöllisen oppimisen teoreettiseen perustaan ja sen uusimpaan tutkimukseen. Olennaista on selvittää miten erilainen teknologia tukee yhteisöllistä oppimista ja edistää yksilön ymmärtävää oppimista. Vetäjät: Hanna Järvenoja ja Jonna Malmberg (etunimi.sukunimi@oulu.fi) Suoritustapa: 8-12 sivun essee opiskelijan valitsemasta teemasta, joka hyväksytään ensin ohjaajalla. Työn esittely (jos pienryhmätapaaminen toteutuu)

Reflektiivinen opettaja Pauliina Rautio, Maija Lanas Elävä kertomus-ryhmä Kirjallisuus: Lehti: Reflective Practice (esim EBSCOn kautta) Kasvatustieteisiin / opettajuuteen soveltuvin osin Charles Taylor (1989) Sources of the Self Part II ”Inwardness” Kirjallisuuslistan ulkopuolelta saa valita myös. Valitse: 6 artikkelia / kirja + 3 artikkelia Mitä on refleksiivisyys? Miten sitä on käsitteellistetty? Miten sitä on tutkittu käytännössä? Miksi sitä pidetään opettajalle tärkeänä? Kuinka tulla reflektiiviseksi?