Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
”Takasuoralla mennään, viestinviejä vaihtuu” 1. Viestikapulan vastaanottajat.
Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Päihdetyö ja SOTE-uudistus
Sote-uudistus päihdetyön talentia
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Lähipalveluseminaari RAY Hyvän tahdon pelejä!
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen strategisena tavoitteena ”Hyvinvointi - vakaasti tuottava investointi” Kuopio Johtaja Taru Koivisto Sosiaali-
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Yhteistyösopimuksen laadinta
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Terveydenhuollon menetelmien arviointi 2018-
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote uudistus ja sen toimeenpano
Sote-uudistuksen toimeenpano
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Hallitusneuvos Päivi Salo
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
Esityksen transkriptio:

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet Päämääränä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa eriarvoisuuden vähentäminen henkilöstövoimavarojen kohdentaminen yhdenvertaisesti Vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja tarkoituksenmukainen ja tasapainoinen palvelukokonaisuus mahdollistetaan palvelujen toteutus uusilla tavoilla, muun muassa lähipalvelut Toteuttaa kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne kustannuskehityksen tasapainottaminen palvelujen uudistaminen, vaikuttavuus ja laatu

Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi Mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alle ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena selkeä ja tehokas hallinto Vahva kansallinen ohjaus Asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen

Järjestämisvastuu Järjestämisvastuu on viidellä sote-alueella eduskunnalle annettavassa laissa määritellään alueisiin kuuluvat kunnat ja niiden nimet Järjestäminen ja tuottaminen erotetaan toisistaan järjestämisvastuun käsite on osin erilainen kuin nykyisin Sote-alueen kuntayhtymä vastaa siitä, että sen alueella kuntien asukkaat ja muut palveluihin oikeutetut saavat tarvitsemansa palvelut

Palvelujen tuottamisvastuu Tuottamisvastuu on kuntayhtymällä kuntien sopimuksen perusteella voi olla myös vastuukuntamalli Tuottamisvastuun edellytykset laissa tehtävän edellyttämä oma henkilöstö ja muut voimavarat kyky vastata ehkäisevistä, korjaavista, hoitavista, kuntouttavista ja muista sote-palveluista yhtenäisenä kokonaisuutena tuotantovastuu on kaikilla yhdenmukainen ”teemalliset kuntayhtymät” eivät ole mahdollisia Valmistelussa on määritelty tuottamisvastuussa olevien kuntayhtymien lukumäärä kullakin sote-alueella kuntayhtymien muodostamisprosessi kuntalähtöisesti Sote-alue päättää tuottamisvastuussa olevat kuntayhtymät edellytyksenä kriteerien täyttyminen

Tuottamisvastuullisten kuntayhtymien enimmäismäärä Tuottamisvastuullisia kuntayhtymiä voi olla enintään seuraavasti: Eteläisellä sosiaali- ja terveysalueella enintään 4 Itäisellä sosiaali- ja terveysalueella enintään 4 Keskisellä sosiaali- ja terveysalueella enintään 3 Läntisellä sosiaali- ja terveysalueella enintään 3 Pohjoisella sosiaali- ja terveysalueella enintään 5 Alueilla voidaan päättää, että tuottamisvastuullisia kuntayhtymiä on edellä mainittua vähemmän. jos kunnat päättävät vastuukuntamallista, niiden ja kuntayhtymien yhteenlaskettu määrä on yllä todetun mukainen

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on jatkossakin ensisijaisesti kunnan tehtävä hyvinvointikertomus valtuustokausittain Sote-alueella ja tuottamisvastuussa olevien kuntayhtymien tulee omalta osaltaan toteuttaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä omassa toiminnassa asiantuntemuksen antaminen kunnille

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lainsäädäntö Perustuslaki 19 § Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä Kuntalaki 1 § Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan Terveydenhuoltolaki 11 §, 12 §, 36 §

Terveydenhuoltolaki 2010 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Terveys- ja hyvinvointivaikutusten huomioon ottaminen 11 § vaikutusten ennakkoarviointi Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnassa 12 § tavoitteet ja toimenpiteet seuranta ja raportointi, hyvinvointikertomus vastuut ja yhteistyö kun sote-palvelut yhteistoimintana Terveyden, toimintakyvyn ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen alueellisesti 36 § 11 §: Kunnan ja sairaanhoitopiirin kunatyhtymän on päätöksenteon ja ratkaisujen valmistelussa arvioitava ja otettava huomioon tehtävien päätösten ja ratkaisujen vaikutukset väestön terveyteen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. 12 §:… Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain,….kerran valtuustokaudessa hyvinvointikertomus.12§2 mom. strategisessa suunnittelussa asetettava terv.ja hyv.voinnin edist.tavoitteet, toimenpiteet perustana kuntakohtaiset osoittimet.12 §3 mom. nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot, toimialayhteistyö ja yhteistyö muiden tahojen kanssa.

Sote-laki 8 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 1 Seurattava asukkaitten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin Hyvinvoinnista ja terveydestä sekä toteutetuista toimenpiteistä raportoitava kunnanvaltuustolle vuosittain Kerran valtuustokaudessa hyvinvointikertomus Strategisessa suunnittelussa asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet, sekä määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet 19.9.2014 Taru Koivisto

Sote-laki 8 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 2 Päätösten vaikutukset väestön hyvinvointiin ja terveyteen arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon eri toimialojen päätöksenteossa Eri toimialojen tehtävä yhteistyötä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä Nimettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahot Tehtävä yhteistyötä muiden kunnassa toimivien julkisten toimijoiden sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa 19.9.2014 Taru Koivisto

Sote-laki 9 §: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen alueellisesti ja palvelujen tuotannossa Sote-alueen sekä tuottamisvastuussa olevien arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon päätösten vaikutukset eri väestöryhmien hyvinvointiin ja terveyteen asetettava sote-palvelujen järjestämiseen liittyvät hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet ja vastuutahot toimittava yhteistyössä alueen kuntien kanssa ja tuettava asiantuntemuksellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi Sote-alueen valmisteltava alueellinen hyvinvointikertomus sähköisenä THL:n vahvistaman mallin ja määrittelemien vaatimusten mukaisesti

Nyk. terv.huoltolaki 36 § Terveyden, toimintakyvyn ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen alueellisesti Sairaanhoitopiirin tarjottava asiantuntemusta ja tukea kunnille järjestämällä koulutusta, kokoamalla hyvinvointi- ja terveysseurantatietoja sekä levittämällä kuntien käyttöön sairauksien ja ongelmien ehkäisyn näyttöön perustuvia toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen alueelliset strategiat ja suunnitelmat valmisteltava yhteistyössä kuntien kanssa ottaen huomioon kunnan eri toimialojen toiminta

Sote-alueen järjestämispäätös Sote-alue laatii palvelujen toteuttamisesta joka neljäs vuosi järjestämispäätöksen tuottamisvastuussa olevien mukanaolo valmistelussa asukkaiden näkemysten huomioon ottaminen STM:tä on kuultava päätöstä valmisteltaessa ministeriön näkemykset on otettava huomioon järjestämispäätös käsitellään neuvottelumenettelyssä Sote-alueen seurattava ja arvioitava päätöksen toteutumista vuosittain Tarvittaessa muutettava päätöstä

Järjestämispäätös perustuu alueen väestön hyvinvointi- ja terveysseurantatietoihin palvelutarpeeseen sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintaa ja taloutta koskeviin seurantatietoihin laadittaessa otettava mahdollisuuksien mukaan huomion alueen asukkaiden näkemykset

Järjestämispäätöksen sisältöä Valtakunnallisten strategisten tavoitteiden toteutus Integraation toteutus Määritellään tuottamisvastuussa olevat kuntayhtymät sekä niiden tehtävät Rahoituksen ja voimavarojen kohdentaminen Keskeiset periaatteet ostopalveluille Laatu- ja palvelutaso ja yhtenäiset käytännöt Kielellisten oikeuksien toteuttaminen Lähipalvelujen varmistaminen Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen alueella tavoitteet ja vastuutahot sekä yhteistyö alueen kuntien ja muiden tahojen kanssa Sote-alueen tuottamisvastuulle kuuluvat palvelut

Rahoitus Kuntien maksuosuuden määräytymistä on tarkennettu lausuntopalaute ja laskenta otettu huomioon asukasluvun paino on 20 % ja tarvetekijöiden (ikärakenne ja sairastavuus) 80 % olosuhdetekijöitä ei oteta huomioon Tuottamisvastuussa olevan ky:n rahoitus rahoitus osin laskennallisesti (80 %) ja osin kustannus- ja vaikuttavuusperusteisesti (20 %)

THL:Palvelujärjestelmän ja -rakenteen ohjattavuus STM Eduskunta Selonteko (4v) Ohjausyksikko Sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunta Palveluntuottaja-kunta Palveluntuottaja- ky Kunta Valtakunnallinen kehittämisohjelma (4v) Järjestämispäätös (4v) Tulossopimus Oma-valvonta-ohjelma Hyvinvointi-kertomus (4v) Valtuusto Neuvotteluasiakirja, arviointi (1v) STM hyväksyy (4v) THL − Kansallinen asiantuntijaviranomainen Sote-alue Asiantuntija-apu ja yhteistyö mm. Terveyden edistämisessä, varhaiskasvatuksessa ja opiskeluhuollossa Hyvinvointikertomus (4v) VN

Uudistuksen eteneminen Hallituksen esitys eduskuntaan 4.12. perustuslakivaliokunnan lausunto Laki voimaan lopputalvella-keväällä 2015 Sote-alueiden muodostaminen käynnistyskokous 1.5.2015 Sote-alueet aloittavat 1.1.2016 Tuottamisvastuussa olevien kuntayhtymien muodostaminen valmistelu 2015–2016 sote-alue päättää järjestämispäätöksessä viimeistään 31.10. Tuottamisvastuussa olevat kuntayhtymät aloittavat 1.1.2017

Sote-uudistuksen toimeenpano Organisoituminen kunnissa ja valtiolla ministeriöön on jo asetettu toimeenpanoryhmä sidosryhmät mukana Neuvontapalvelu, tietopankki ja muutosviestintä Tietopohjan vahvistaminen ja tiedolla johtaminen Toimeenpanon tuki tuleville sote-alueille Rahoitus Uudistuksen seuranta ja arviointitutkimus

Kysymyksiä, miten toteutetaan Toiminta perustuu ajankohtaiseen tietoon väestön hyvinvoinnin ja terveydentilasta ja niiden muutoksista Vastuu ja yhteistyösuhteet väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä selkeitä: Sote-alueen ja tuottamisvastuisten rooli kannusteet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen palvelutuotannossa kunnille tarjottava asiantuntijatuki ja yhteistyö Kunnan rooli / vastuut miten sote-asiantuntemus osaksi poikkihallinnollista työtä kannusteet jatkaa ja vahvistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työvälineet käytössä mm. hyvinvointikertomus, vaikutusten ennakkoarviointi)

Kiitos!