Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa"— Esityksen transkriptio:

1 Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Hyvinvointia luodaan kunnissa -seminaari Johtaja Taru Koivisto, Sosiaali- ja terveysministeriö

2 Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet
Päämääränä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa eriarvoisuuden vähentäminen henkilöstövoimavarojen kohdentaminen yhdenvertaisesti Vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja tarkoituksenmukainen ja tasapainoinen palvelukokonaisuus mahdollistetaan palvelujen toteutus uusilla tavoilla, muun muassa lähipalvelut Toteuttaa kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne kustannuskehityksen tasapainottaminen palvelujen uudistaminen, vaikuttavuus ja laatu

3 Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi
Mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alle ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena selkeä ja tehokas hallinto Vahva kansallinen ohjaus Asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen

4 HE 324/2014:n eduskuntakäsittely
Hallitus antoi eduskunnalle esityksen sote-uudituksesta (HE 324/2014 vp.) Eduskunnassa esityksestä antoivat lausuntonsa hallintovaliokunta, HaVL 35/2014 talousvaliokunta, TaVL 53/2014 valtiovarainvaliokunta, VaVL 10/2014 perustuslakivaliokunta, PeVL 67/2014 ja 75/2014 Mietintövaliokuntana oli sosiaali- ja terveysvaliokunta valiokunta päätti , että se ei anna asiasta mietintöä perusteena PeVL 75/2014 Koska asiasta ei laadittu mietintöä, HE raukesi

5 PeV:n lausuntojen keskeiset asiat
Kansanvaltaisuus kuntien ja kuntalaisten mahdollisuus vaikuttaa kuntayhtymän päätöksentekoon ehdotettu sääntely ei toteuta riittävällä tavalla perustuslain 2, 14 ja 121 §:ssä edellytettyä kansanvaltaisuutta Kuntien rahoitusvastuu osalla kunnista kunnallisveron korotuspaineet olisivat niin merkittäviä, että siltä osin sääntely olisi perustuslain 121 §:n 2 ja 3 momentin sekä 6 §:n 1 momentin vastainen Sääntelykokonaisuus asian jatkovalmistelu on perustelluinta jättää valtioneuvoston ja mahdollisesti myös laajapohjaisen parlamentaarisen elimen tehtäväksi

6 http://www.kaleva.fi/jari/2013-01-13/?tykatyimmat Kaleva 13.1.2013

7 Mikä olisi PeV:n mielestä mahdollista?
Tehtävien siirtäminen kuntaa suuremmille itsehallintoalueille, joilla kansanvaltaisuus toteutuisi välittömien vaalien kautta ja jolla olisi verotusoikeus, olisi perustuslain kannalta mahdollinen vaihtoehto Yksitasoista kuntayhtymämallia ei ainakaan lähtökohtaisesti ole pidettävä poissuljettuna. Sen toteuttamistapa ei kuitenkaan saisi kokonaisuutena arvioiden olla kansanvaltaisuusperiaatteen tai rahoitusperiaatteen vastainen PeV ei pidä perustuslain näkökulmasta lähtökohtaisesti mahdottomana siirtää sote-järjestämisvastuuta valtiolle

8 ”Perustuslakivaliokunta katsoo,
että sosiaali- ja terveyspalvelujen tehostamiselle, integraatiolle sekä järjestäjien kantokyvyn vahvistamiselle on olemassa akuutti tarve myös sosiaalisten perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta.”

9 Uudistuksen jatko Lakiesityksen raukeamisesta huolimatta uudistuksen tarve on edelleen olemassa Keskeiset tavoitteet ja keinot ovat samat kuin aiemminkin! Jatkovalmistelu käynnistetään sosiaali- ja terveysministeriössä alkuvaiheessa virkamiesvalmistelu PeV lausuntojen huomioon ottaminen säätämisjärjestykseen liittyvien kannanottojen huolellinen arviointi Eri vaihtoehtoja koskeva selvitystyö arvioidaan ja verrataan PeVL:ssa todettujen mallien edut ja haitat: kuntaa suuremmat itsehallintoalueet, valtiollinen malli ja yksiportainen kuntayhtymämalli

10 Jatkovalmistelun organisointi
STM käynnistää välittömästi virkamiesvalmistelun mukaan kutsutaan keskeisimmät sidosryhmät, kuten VM, OM, THL Tehtävänä on selvittää vaihtoehdot ja niiden alustavat vaikutukset ensin laaditaan perusselvitys siten, että se on käytettävissä hallitusohjelmaa laadittaessa tarkempi selvitys hallituksen tai mahdollisen parlamentaarisen ryhmän päätöksenteon pohjaksi rahoitusuudistuksen huomioon ottaminen mallitarkastelussa

11 Jatkovalmistelun mahdollinen aikataulu
Selvitys eri vaihtoehdoista vuoden 2015 aikana Linjaus uudistuksen jatkovalmistelusta valittava vaihtoehto viimeistään 2016 alussa HE-luonnos vuoden 2016 aikana eduskuntakäsittely vuonna 2017

12 Uusi järjestämisvastuinen taho
Väliportaan itsehallintoalue? Kuntayhtymä? Valtio? Ehdotukset kuntien päävastuulla olevaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tukemiseen?

13 Alueellisen hyvinvointikertomuksen toimintaympäristö
Reunaehdot: Kansallinen ohjaus Alueellinen hyvinvointikertomustyö Käyttö: Järjestämis-päätös Ohjaus: Sote-tuottamisvastuinen ky (ja muiden alueellisten toimijoiden toiminta) Koulutustarpeet Kansallisten ohjelmien seuranta Sote-aluetoimijat Alueelliset toimijat eri sektoreilla Kuntien edustajat Hyvinvoinnin tila alueellinen näkökulma: 1) koonti kuntien hyvinvointikertomusten pohjalta Hyvinvoinnin tila ja toteutetut toimenpiteet alueellinen näkökulma: 2) tunnistetaan alue-erot, väestöryhmäerot, kokemustieto, jne. Kunnan 1 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 2 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 3 Hyvinvointi-kertomus Kunnan 60 Hyvinvointi-kertomus

14 Alueellinen yhteistyö - kunnan näkökulma
KUNTA 1 muut: Järjestöt, yritykset ym. TUOTTAMIS-VASTUINEN KY Hyte koordinaattori Tiedontuotanto Yhteistyö kunnan toimijoiden kanssa Asiantuntijatuki Kunnanvaltuusto Raportointi Kunnan jory/kj Hyten vastuutaho Talousarvio Hyten tavoitteet ja toimenpiteet Hyte koordinaattori SIV LIIK YMP TEK X..n Kunnan hyvinvointiryhmä Laajan hv-kertomuksen laatiminen (joka 4. vuosi) Hv & terveyden vuosittainen raportointi Hyte suunnittelu, toimeenpano, arviointi Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (IVA) Rakenteet oma väri – ryhmä + koordinaattori Tehtävät oma väri – hv kertomus eva jne Hyte-koordinaattori Alueellinen hyvinvointikertomus SOTE ALUE Kansallisten hyte ohjelmien toimeenpano Hyte koulutus Hyte tutkimus- ja kehittämishankkeet TedBM

15 Jatkoon pohdittavaksi
Rakenteet eivät yksin riitä - mikä turvaa yhteistyön toimivuuden? Yhteistyön sisällöt? Mitä tukea kunnat kaipaavat HYTE-työhön? Miten varmistetaan riittävä tietopohja päätöksenteon taustalla? Mikä on alueellisen yhteistyön lisäarvo?

16 Kiitos! Tilaa sähköpostiisi STM:n tiedotteet: www.stm.fi (etusivu)
STM:n uutiskirjeen tilaus: twitter.com/STM_Uutiset


Lataa ppt "Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google