Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Missä nyt mennään Kirsi Varhila STM

2 Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet
Päämääränä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Turvata yhdenvertaiset, asiakaslähtöiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut koko maassa eriarvoisuuden vähentäminen henkilöstövoimavarojen kohdentaminen yhdenvertaisesti Vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluja tarkoituksenmukainen ja tasapainoinen palvelukokonaisuus mahdollistetaan palvelujen toteutus uusilla tavoilla, muun muassa lähipalvelut Toteuttaa kustannustehokas ja vaikuttava palvelurakenne kustannuskehityksen tasapainottaminen palvelujen uudistaminen, vaikuttavuus ja laatu

3 Keinot uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi
Mahdollisimman laaja sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alle ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena selkeä ja tehokas hallinto Vahva kansallinen ohjaus Asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen

4 PeV:n lausuntojen keskeiset asiat
Kansanvaltaisuus kuntien ja kuntalaisten mahdollisuus vaikuttaa kuntayhtymän päätöksentekoon HE:n kaksiportainen kuntayhtymämalli: ehdotettu sääntely ei toteuta riittävällä tavalla perustuslain 2, 14 ja 121 §:ssä edellytettyä kansanvaltaisuutta StV:n mietinnön yksiportainen kuntayhtymä: ongelmattomampi, mutta arvioinnille ei riittävää selvityspohjaa Kuntien rahoitusvastuu osalla kunnista kunnallisveron korotuspaineet olisivat niin merkittäviä, että siltä osin sääntely olisi perustuslain 121 §:n 2 ja 3 momentin sekä 6 §:n 1 momentin vastainen VOS-järjestelmän arvoinnin tarve Sääntelykokonaisuus asian jatkovalmistelu on perustelluinta jättää valtioneuvoston ja mahdollisesti myös laajapohjaisen parlamentaarisen elimen tehtäväksi

5 Mikä olisi PeV:n mielestä mahdollista?
Tehtävien siirtäminen kuntaa suuremmille itsehallintoalueille, joilla kansanvaltaisuus toteutuisi välittömien vaalien kautta ja jolla olisi verotusoikeus, olisi perustuslain kannalta mahdollinen vaihtoehto. Yksitasoista kuntayhtymämallia ei ainakaan lähtökohtaisesti ole pidettävä poissuljettuna. Sen toteuttamistapa ei kuitenkaan saisi kokonaisuutena arvioiden olla kansanvaltaisuusperiaatteen tai rahoitusperiaatteen vastainen. PeV ei pidä perustuslain näkökulmasta lähtökohtaisesti mahdottomana siirtää sote-järjestämisvastuuta valtiolle.

6 ”Perustuslakivaliokunta toteaa,
että sosiaali- ja terveyspalvelujen tehostamiselle, integraatiolle sekä järjestäjien kantokyvyn vahvistamiselle on olemassa akuutti tarve myös sosiaalisten perusoikeuksien toteutumisen näkökulmasta.” (PeVL 75/2014 vp)

7 Sote-uudistuksen jatko
Lakiesityksen raukeamisesta huolimatta uudistuksen tarve on edelleen olemassa Keskeiset tavoitteet ja keinot ovat samat kuin aiemminkin! Jatkovalmistelu käynnistetään sosiaali- ja terveysministeriössä alkuvaiheessa virkamiesvalmistelu Eri vaihtoehtoja koskeva selvitystyö selvitetään ja arvioidaan PeVL:ssa todettujen mallien toteutus sekä edut ja haitat: kuntaa suuremmat itsehallintoalueet, valtiollinen malli ja yksiportainen kuntayhtymämalli Rahoitusuudistuksen kytkeminen rakenneuudistukseen

8 Nykyinen sote-rahoitusjärjestelmä (Lähde: Sosiaali- ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat, THL 2014)

9 Monikanavaisen rahoituksen haasteet
Rahoitusjärjestelmän näkökulmasta epätarkoituksenmukaiset kannusteet Kannuste siirtää kustannuksia rahoittajalta toiselle, eli ns. haitallinen osaoptimointi Eri rahoituskanavissa toisistaan riippumaton päätöksenteko Päällekkäisyys Alueelliset ja väestöryhmien väliset erot palveluiden saatavuudessa Vaikutukset henkilöstön saatavuuteen

10 Selvitys monikanavaisen rahoituksen purkamisen vaihtoehdoista
Parlamentaarinen työryhmä asetettu Selvityksen tavoitteet: Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen purkamisen vaihtoehtoja koskevan selvityksen laatiminen Rahoituksen selkiyttäminen, sen ongelmien poistaminen ja osaoptimoinnin mahdollisuuksien vähentäminen Huomioitava mm. palveluiden saatavuus ja oikeudenmukaisuus, valinnanvapaus sekä meneillään olevat uudistukset

11 Vaihtoehtoja rahoitusmalleiksi
Raportti julkaistiin Työryhmän työssä haettu keskeisiä erilaisia päälinjoja rahoitusratkaisulle: järjestäjän vahva rahoituksellinen itsenäisyys (verotusoikeus) kuntayhtymäpohjalle perustuvia rahoitusratkaisuja, joissa rahoituskanavia yhdistetty pohdittu myös vahvemman kansallisen ohjauksen vaihtoehtoja lisäksi arvioitu vakuutuspohjaisia ratkaisuja Järjestämisratkaisu olennainen yksityiskohtaisemmalle jatkovalmistelulle

12 Rakenne- ja rahoitusuudistuksen jatkovalmistelu
Sekä rakenteen että rahoituksen uudistaminen välttämätöntä Virkamiesselvitys järjestämisen vaihtoehdoista vuoden 2015 aikana Rahoitusmallien huomioiminen tarkastelussa Tämän jälkeen linjaukset kokonaisuudistuksen jatkovalmistelusta sekä mahdollisesta vaiheistamisesta

13 Kiitos! Tilaa sähköpostiisi STM:n tiedotteet: www.stm.fi (etusivu)
STM:n uutiskirjeen tilaus: twitter.com/STM_Uutiset


Lataa ppt "Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google