Kokemuksia ammatillisen koulutuksen koulutusreformista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitosyhteistyö Ammattiopisto Luovissa
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
KOKKI TARJOILIJA Raahen Ammattiopisto, kokki ja tarjoilija.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Ykkösten vanhempainilta
Työpaikat päätoimialoittain Oulun Eteläisen alueella 2015
Ammatillinen koulutus
Lähde: Tilastokeskus/Yritykset
Yritysten toimipaikat toimialoittain Oulun Eteläisen alueella 2015
Arvonlisäys toimialoittain Oulun Eteläisen alueella 2015*
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Saimaan ammattiopisto Sampo
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
HENKILÖSTÖJOHDON ILTAPÄIVÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Yritysten toimipaikat toimialoittain Oulun Eteläisen alueella 2016
Väestönmuutokset Oulun Eteläisen alueella 1987–2016
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Kokemuksia ammatillisen koulutuksen koulutusreformista Kokemuksia ammatillisen koulutuksen koulutusreformista. Miten toimii oppilaitosten ja ruokapalveluorganisaatioiden välinen yhteistyö ja opiskelijoiden työssäoppiminen?

Riikka-Kaisa Nuolioja Kuka olen? Riikka-Kaisa Nuolioja Suurtalouskokki 2005 ( Catering-alan perustutkinto, Haapaveden ammattiopisto) Restonomi AMK 2008 ( Palvelujen tuottamisen – ja johtamisen koulutusohjelma, Pirkanmaan ammattikorkeakoulu) Kasvatustieteiden appro 2013 ( Jyväskylän avoin yliopisto) Opettajan pedagogiset opinnot 2013 ( Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu) Näyttötutkintomestari 2014 ( JAMK) Restonomi YAMK ( Matkailualan koulutusohjelma, Kajaanin amk) 2017 Tiskari, blokkari, Fast food-myyjä, tarjoilija, kokki, emäntä, vuoropäällikkö, ravintolaesimies, ammatillinen opettaja, koulutuspäällikkö

Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus Jedu Enemmän yhdessä JEDU on yksi suurimmista vankilakoulutuksen järjestäjistä Suomessa.

JEDU TOIMII Haapajärvi Haapavesi Kalajoki Nivala Oulainen Siikalatva, Piippola Ylivieska Aikuiskoulutus- ja oppisopimus-palvelut/työelämäpalvelut Yhtymäpalvelut

VISIO 2025 Tulevaisuuden osaamista ja hyvinvointia yksilöille ja yhteiskunnalle.

ARVOT AVOIMUUS Toimintamme on keskustelevaa, kannustavaa ja vuorovaikutteista. Toimintamme edistää luottamuksen ja kehittävän ilmapiirin syntymistä kuntayhtymässä ja sidosryhmien kanssa sekä työ- ja elinkeinoelämässä.

ARVOT VASTUULLISUUS Toimimme vastuullisesti yksin ja yhdessä. Hoidamme työtehtävämme sovitusti ja kestävän kehityksen periaatteen mukaisesti.

KOULUTUSTARJONTA Humanistiset ja taidealat Kauppa, hallinto ja oikeustieteet sekä tietojenkäsittely ja tietoliikenne Maa- ja metsätalousalat sekä luonnontieteet Palvelualat Tekniikan alat Terveys- ja hyvinvointialat Valmentavat koulutukset TELMA, Valmaer ja Valma

AVAINLUKUJA Henkilöstöä noin 360 Järjestämislupapäätöksen mukaan Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän opiskelijavuosien vähimmäismäärä on 3008. Tämä sisältää vaativan erityisen tuen koulutusta enintään 18 opiskelijavuotta.

#Amisreformi

Ruokapalvelut Jedussa Ravitsemus- ja laitoshuoltopäällikkö Avainlukuja: 8 valmistuskeittiötä Ravitsemishenkilöstöä 20 hlöä Laitoshuoltohenkilöstöä 20 hlöä 2 keittiötä ulkoistettu

Ruokapalveluopetusta Haapavesi, Nivala, Oulainen Haapavesi: Opinoksa, Opinpuu, ammattikeittiöitä 2 kpl Nivala: Catra, ammattikeittiö Oulainen: Herkkuvakka, ammattikeittiö

Opettajien työelämä- ja yrityskontaktit merkittävässä roolissa - Työssäoppimispaikkojen tarjonta - Mahdollisuudet eri opintojaksojen ja osaamiskokonaisuuksien oppimiseen eri työpaikoilla

Työssäoppijan tarpeiden ja jo olemassa olevan osaamisen Jokaisen opiskelijan henkilökohtaisten vahvuuksien hyödyntäminen työssäoppimisessa.

Mitä työssäoppimispaikalta odotetaan? Tiiviimpää yhteistyötä Halua ymmärtää reformin tuomat muutokset Henkilöstön kouluttamista työpaikkaohjaajan rooliin Tavoitteet auki Onko resurssia?

Reformi voi onnistuessaan vastata alalla olevaan työvoimapulaan Kouluttaa juuri yrityksen tarpeisiin pitkäaikaisenkin työntekijän Yhteystyöelämään muodostuu entistä aikaisemmin Opiskelijan olemassa olevan osaamisen hyödyntäminen

Yhteistyö tiivistyy Opettajat enemmän työelämäjaksoille Opetus voi tapahtua ryhmäopetuksena yrityksissä Opettajan rooli enemmän ohjaamista Muuttuvat tilanteet ovat arkipäivää

Mitä ammattikeittiön esimiesten ja henkilöstön tulisi tietää reformin mukana tuomista uudistuksista? Millä toimenpiteillä saamme reformin onnistumaan? Ammattikeittiöosaajien toiveet koulutuksen järjestäjille? Kuinka monen paikallaolijan työyhteisö ottaa vastaan työssäoppijoita?

Mitä pohjaosaamista työssäoppijalla tulisi mielestänne olla ennen ensimmäistä työssäoppimisjaksoa?

Menestyminen ei ole avain onnellisuuteen Menestyminen ei ole avain onnellisuuteen. Onnellisuus on avain menestymiseen. Jos pidät siitä mitä teet, onnistut varmasti. — Herman Cain

Kiitos