O0104ST Kuntoutuksen perusteet 3 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Advertisements

Jämsän työllisyyspalvelut
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Nykyinen kuntoutusjärjestelmä ja sen haasteet
Milloin tarvitaan kuntoutustutkimus ja kuka sen tekee?
Työ(hön)valmennus opetuksen tukena, palveluna ja työnä
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
Kelan palvelut Pia Kankare
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
Vammaisuuden määrittelyn malleja
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Matti Koivikko CP-lasten kuntoutus ja sen tavoitteet - siirtyminen aikuisten palvelujen käyttäjäksi.   Vajaaliikkeisten Kunto – Bot för Rörelsehindrade.
Kuntoutusmuodot Minna Launonen.
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Osallisuus ja työllistyminen
Mielenterveys kuntoutus
Toimintakyvyn arviointi
Kelan yhteistyö terveydenhuollon kanssa kuntoutusasioissa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
PUHETERAPIA OSANA KUNTOUTUSLAINSÄÄDÄNTÖÄ LAIT JA ASETUKSET Tarja Kukkonen Puheterapeutti, KM, YTM Logopedian lehtori ma TAYS / Tampereen yliopisto
ICF – tarve ja tavoitteet Tekijä: ICF Research Branch Suomennos: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Teema 3 TOIMINTA- JA TYÖKYVYN KVANTITATIIVISEN ARVIOINNIN - JA EDISTÄMISEN TEHTÄVÄT KÄYTÄNNÖN ARKITYÖSSÄ.
Teema 2 ICF-LUOKITUKSEN TAUSTATEORIOISTA (suhde sosiaali- ja terveysalan laajempaan käsitekarttaan) MONIAMMATILLINEN LÄHESTYMISTAPA TOIMINTAKYVYN ARVIOIMISEEN.
ICF-luokitus Kelan vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen standardeissa Riikka Peltonen Pääsuunnittelija.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Työhuone A129 Syksy 2014 K1007LI Markkinoinnin perusteet 6 op.
Terveyden määritelmät
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Työkykymalleja Lääketieteellinen työkykykäsitys
Kuntoutujien lähtötilanteet ja jatkopolut, tarinat
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Ikäihmisten kuntoutus
ICF moniammatillisena arviointimenetelmänä
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
luvut/Terveyssisar koulutuksen käynnistyminen
Työkykyä edistävä toiminta
AIKUISEN HOITOTYÖ O4007HO 4OP
Polut hoitoon ja kuntoutukseen OTE7 projekti – Toimintamallin prototyyppi Leini Sinervo ja Nina Nevala.
KUNTOUTUSSUUNNITELMA
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
KUNTOUTUKSEN PALVELUJÄRJESTELMÄ
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Vaikeavammaisten kuntoutus
Yhteistyökumppani ASIAKAS / PALVELUN KÄYTTÄJÄ
Koulutuskokonaisuus - työkykytiimi
Kuntoutuksesta ja työttömyydestä
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
O0104ST Kuntoutuksen perusteet 3 op
Palvelupolku vammaispalveluiden päiväaikaiset toiminnat Pähee OTE
Esityksen transkriptio:

O0104ST Kuntoutuksen perusteet 3 op Osaamistavoitteet: Opiskelija ymmärtää kuntoutuksen lakisääteisenä, historiallisena ja laaja-alaisena palvelujärjestelmänä sekä tavoitteellisena ja suunnitelmallisena kuntoutujalähtöisenä prosessina. Opiskelija tarkastelee kuntoutusta sekä oman tulevan ammattinsa että muiden kuntoutukseen osallistuvien ammattien näkökulmasta ja osaa määrittää voimavaralähtöisen kuntoutuksen oman tulevan ammattinsa näkökulmasta.

Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti kuntoutuksen keskeisiä käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa moniammatilliseen yhteistyöhön liittyvää tietoa toiminnassaan.

Sisältö Kuntoutuksen keskeiset käsitteet. Kuntoutuslainsäädäntö ja eettiset lähtökohdat. Kuntoutuksen kehitysvaiheet. Kuntoutuksen palvelujärjestelmä. Kuntoutuksen suunnitelmallisuus. Kuntoutumis- ja kuntoutusprosessi. Vajavuuskeskeinen ja valtaistava malli.

Sisältö ICF-luokitusjärjestelmä. Biopsykososiaalinen näkökulma. Kuntouttava toiminta ja työote. Kuntoutujalähtöinen moniammatillinen yhteistyö.

Vaadittavat suoritukset Kirjallisuus: Järvikoski, A. & Härkäpää, K. 2004. Kuntoutuksen perusteet. Opetusmenetelmät: Avainluennot. Opetuskeskustelut. Yhteistoiminnallinen oppiminen. Suoritustapa: Luennot, ryhmätehtävät, seminaarit, tentti. Pakollisia suorituksia: ryhmätehtävät, seminaarit, kokemuskouluttajan luento, tentti. Arviointi: Asteikko 0-5

KOKO VÄESTÖ KAAVIOKUVA SUOMALAISESTA KUNTOUTUSJÄRJESTELMÄSTÄ Vaikea-vammai-set alle yli 65 v. 65 v. TYÖSSÄ KÄYVÄT Vajaa- kuntoiset työn- hakijat Työ- kyvyttö-mät ja työ- kyvyttö-myys-uhan-alaiset Työ/ liikenne-tapaturm. vamm. ja ammatti-taut. sairas-tuneet Sota- invalidit ja rintama- veteraanit Kuntoutusta tarvitsevat lapset vauvaiästä kouluikään Peruskoulussa tai ammattioppi- laitoksessa opiskelevat: vamman tai muun syyn vuoksi erityistä tukea tarvitsevat Kaikki taso 1 Oirei- levat taso 2 Vajaa- kuntoiset taso 3 PÄÄASIALLINEN VASTUU KUNTOUTUKSESTA KOTIKUNNALLA ASIAKASYHTEISTYÖRYHMÄT (Erityis-) neuvola- toiminta Lasten- klinikat Erityis- pkl:t kasvatus Erityis- opetus ja kokonais- kuntoutus Erityisoppi- laitosten Työ- paikkojen TYKY- toiminta, työterveys- huolto terveys- keskus työ- lääkäri Kelan harkinnan- varainen lääkin- nällinen ja amma- tillinen kuntoutus Kelan vajaa- kuntoisten amma- tillinen kuntoutus Työ- hallinnon amma- tillinen kuntoutus työvoima- toimistot Työeläke- kuntoutus työeläke- laitokset Tapaturma- ja liikenne- vakuutus- lakien mukainen kuntoutus tapaturma- laitokset Kelan vaikea- vammais- ten lääkin- nällinen kuntoutus Sota- inva- lidien ja rintama- vete- raanien kuntoutus Valtio- konttori Työ- voiman palvelu- keskukset KOULUTUKSEEN LIITTYVÄ KUNTOUTUS TERVEYDENHUOLLON JA SOSIAALITOIMEN KUNTOUTUSPALVELUT vammaispalvelut, työ- ja toimintakeskusten palvelut, vanhustenhuolto, päihdehuolto, lastensuojelu ja muut kuntouttavat sosiaalipalvelut oppilaan ohjaus ja tuki koulukuraattori koulupsykologi terveydenhoitaja erityisopettaja perusterveydenhuollon kuntoutus erikoissairaanhoidon alle kouluikäisten lasten kotihoidon tukipalvelut, kehitysvammahuolto Kuva: Kuntoutussäätiö 1998, muokannut Eeva Leino 2005

KUNTOUTUKSEN ERI OSA-ALUEET LÄÄKINNÄLLINEN KUNTOUTUS SOSIAALINEN KUNTOUTUS AMMATILLINEN KUNTOUTUS KASVATUKSELLINEN KUNTOUTUS

ICF-luokituksen osa-alueiden vuorovaikutussuhteet Lääketieteellinen terveydentila (häiriö, tauti) Ruumiin/kehon toiminnot ja rakenteet Suoritukset Osallistuminen Ympäristötekijät Yksilötekijät Lähde: ICF. Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. STAKES, Ohjeita ja luokituksia 2004:4.

TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I Biopsykososiaalinen ICF-malli Toimintakyvyn biopsykososiaaliset edellytykset ICF-viitekehyksessä TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I PSYKO Omakohtainen suuntautuneisuus osallistumisessa työ-elämän, koti-elämän ja vapaa-ajan rooleihin (autonomia) BIO SOSIO Kognitiiviset suoritukset Fyysinen suoriutumi- nen osallistumi-sessa työ-elämän, koti-elämän ja vapaa-ajan rooleihin (kinesia) Fyysiset Yhteiskunnan tarjoamat mahdollisuudet osallistumi- sessa työ-elämän, koti-elämän ja vapaa-ajan rooleihin (optiot) suoritukset Mielen toiminnot & rakenteet Yhteisö suoritukset Ruumiin/ kehon Sosio- kulttuuriset toiminnot & rakenteet toiminnot & rakenteet RUUMIIN / KEHON TOIMINNOT & RAKENTEET-VAJAVUUDET SUORITUKSET-RAJOITTEET OSALLISTUMINEN-RAJOITTEET TOIMINTAKYVYN E D I S T Ä M I N E N Fyysinen valmennus ja harjoitta- minen työ- ja koti- elämän ja vapaa- ajan rooleihin Kehon kuva Kansalais- kuva Fyysinen kunto ja harjoittele- minen Vuoro- vaikutus- suhteet ja valtaista- minen Työ- ja koti- elämän ja vapaa-ajan roolien etsiminen, luominen ja varmista- minen elinympä- ristössä parantaminen, palauttaminen, ylläpito, kuntouttaminen Minä- kuva PSYKO BIO SOSIO Hallintakeinot ja valtaistuminen Motivointi työ- ja koti-elämän ja vapaa-ajan roolien itsenäisiin valintoihin Talo S, Rytökoski U, Hämäläinen A - 2005