Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Advertisements

Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
VAPAAEHTOISTEN VOIMAVARAPÄIVÄ
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Minä oppijana 1 ov..
Lapselle hyvä päivä tänään
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
NEUVOLAN PERHETYÖ
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
APE-opinnot: 7. lähipäivä
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Tutor-koulutus SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS Vuorovaikutus ja tutortoiminta.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Uni ja lepo -yleistä Ihminen nukkuu noin 1/3 elämästään.
YHDENVERTAISUUSSUUNNITTELUN HYVÄT KÄYTÄNNÖT
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
RYHMÄYTTÄMINEN/RYHMÄYTYMINEN
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
TET =Työelämään tutustuminen
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Opiskelija oppimis- ja tietoyhteiskunnassa
Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää?
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Näin arvioimme tiimin toimintaa
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
TET =Työelämään tutustuminen
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
“Paristo” pakohuone This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna Mirija Holma

Ryhmäytymisen merkitys liikuntaryhmissä Miksi? Miten? Onnistuminut ryhmäyttäminen helpottaa nuoren osallistumista ryhmään, luo turvallisuutta, luo vuorovaikustusta, saa kavereita jne. Ryhmäytymisen tehtävät valitaan niin että nuoret kokevat samanlaisuutta toisten kanssa. Helpottaa vuorovaikutuksen syntymistä, selviämisen tunne tehtävistä YHDESSÄ. Rohkaisee osallistumaan ja yrittämään jatkossakin.

Ryhmä Epävirallisia ja virallisia Tavoite määrittää ryhmäyttämisen työkalut Ryhmäytymispäivä tai prosessi Pien ryhmiä sekä suurryhmiä. Esimerkki nuorten liikunta ryhmä. Työpaikan henkilöstö tai tiimi päivä aloittaa ryhmän kehittymisen-joskus riittävä esim. nimien opettelu, yhdistävät tekijät keskustelun avauksiin. Ryhmän kehittymisen vaiheet –muotoutumisvaihe, kuohuntavaihe, normittamisvaihe, toteuttamisvaihe, lopettamisvaihe.

Miksi? Pystyvyyden tunne Turvallisuus Luottamus Vuorovaikutus ja palautteen antaminen Tehtävät ryhmän tasolla, ilmapiiri turvallinen-uskallus yrittää-ilmaista omia mielipiteitä, ohjaajan tehtävä rakentaa niin ettei vähättelyä, pilkkaa tai arvottomuutta synny. Kannustus ns. väliin ehtiminen.Oikeus tulla kuulluksi, palautteen periaatteet, omalla esimerkillä.

Miten? Tehtävät ryhmän tasolla Ylläpito ja tuntosarvet Ohjaajan rooli Tarvittaessa purku Onnistunut ryhmä kiinnittyy. Jokainen tarvitsee vuorovaikutusta- ryhmän rooli heijastuu muuhun elämään. Hyväksyntä ryhmän sisällä siirtyy myös toiminnan ulkopuolelle. Vuorovaikutus-serotoniini. Ohjaa erityisen tärkeä peili, itsetuntemus ohjaajan välttämätön työkalu. Ohjaajan tehtävä välttää ohjattavien stressiä- heikentää oppimista. Ohjaajalla oltava herkkyyttä tulkita ja ottaa vastaan ohjattavien ulkoisia vihjeitä. Ohjaaja mahdollisuuksien mukaan havainnoi, sivussa ohjaaja ei ole itse kokemassa.