Tuomo Lähdeniemi 13.11.2013 työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taitajat framilla Taru Toivonen & Teemu Vesalainen.
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kehitysvammaisten ihmisten osallisuus työelämään – oikeus työhön, oikeus palkkaan Tornio
Millainen on ihanteellinen yhteiskunta? Kirjan sivut
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Viestinnän tilanne kesä 2016
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Aineistonhallinnasta Väestöliitossa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Nuorten työpaja Tyttösalibandyseminaari
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
ELÄMÄNHALLINTA.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Taustatietoa Kysely avoinna sivuilla

Tervetuloa Innokylään
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opojen työelämäjaksot
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Länsi-Uudenmaan kauppakamarin Attitude selvitys
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Kysely opintojen ohjauksesta
Lukutaito ja syrjäytyminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
TEKSTIOPPI s
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Arvot julkisten hankintojen taustalla
5. Eettinen vastuullisuus
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
KA1 - Yhdessä olemme enemmän
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
VERME - VERTAISMENTOROINTI
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Mikä Paltamo-mallissa kannustaa – ja mikä ei?
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Esityksen transkriptio:

Tuomo Lähdeniemi 13.11.2013 työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?

Aivoriihi osallistujan näkökulmasta Johdatus aiheeseen ja osallistujien motivointi. Osallistujien taustatietojen kerääminen. Osallistujina oppilaat, opiskelijat/ opettajat / koulutuksen järjestäjän edustajat. Avoin teema innostaa ideoimaan omin sanoin. Näkökulmat ideoinnin tukena. Muiden tuottamien ideoiden arviointi muodostaa yhteisen näkemyksen. Tärkeimpiin asioihin konkreettiset perustelut ja kehitysideat. ”Kerro mitä ajattelet tulevaisuuden työelämästä” ”Mitä toivot työelämän sinulle tarjoavan?” ”Tärkeintä minulle” ”Perustele”

Julkaisun pohjana kolmen verkkohaastattelun sarja Osallistujina yhteensä 6320 nuorta, ikähaitari 13-vuotiaista 17-vuotiaisiin nuoriin Nuoret antoivat aikaansa 1790 tuntia (75 vuorokautta) Tavoitteena oli löytää omasanaisia näkemyksiä työelämästä ja ammatinvalinnasta sekä ratkaisuehdotuksia tärkeimpinä pidettyihin haasteisiin Julkaisun päätavoitteena on kiteyttää nuorten näkemykset ja herättää keskustelua 25 kommentaattoria, eri alojen asiantuntijoita

Kahdeksan väittämää (1-5) Nuorten käsitykset työstä liittyvät välineellisesti asioiden saavuttamiseen. Vapaa-ajan ja työn tasapaino tärkeää, työ tekee mahdolliseksi perheen perustamisen, asumisen ja mm. matkustamisen. Kouluaineilla ei ole yhteyttä työhön eikä työelämään. Yhteyden kirkastaminen suuri haaste myös uravalinnan näkökulmasta. Palkalla on merkitystä, muttei eniten. Sosiaaliset suhteet, työn kiinnostavuus ja mielekkyys tärkeimpiä tekijöitä. Pelko vääristä valinnoista kipsaa nuoria. Valintojen seuraukset ovat epäselviä ja siitä nousee huoli. Työn saaminen ja työttömyys ovat suurimmat huolenaiheet. Tyttöjä kiinnostavat sosiaalisiksi mielletyt alat, poikien suosiossa on ICT. Elintarviketeollisuus, graafinen teollisuus ja kaupan ala ovat ainoita, jotka kiinnostavat tyttöjä ja poikia lähes yhtä paljon. Muilla aloilla erot kiinnostavuuden eroista ovat huikeita.

Kahdeksan väittämää (6-8) 6. Kansainvälisyys osana työnkuvaa jakaa mielipiteitä. Pienelle osalle kansainvälisyys on työssä kaikista tärkeintä, suurimmalle osalle kuitenkin vähiten merkityksellinen asia. 7. Yrittäjyys on tuttua vain joka toiselle nuorelle. Yrittäjyys ei ole tullut nuorille tutuksi viime vuosien aikana. Nuoret eivät saa tarpeeksi itselle merkityksellistä tietoa työstä ja työelämästä. Opinto-ohjauksen ja TET-jaksojen merkitys korostuu. Myös koti on keskeinen tiedonvälittäjänä.

Autenttisia lainauksia kommentaattoreilta ”Työelämätietouden lisääminen on ehdottaman merkittävässä asemassa myös syrjäytymisen ehkäisyn kannalta.” ”Nykyinen opettajankoulutus ei anna tarpeeksi eväitä työelämän kanssa tehtävään yhteistyöhön.” ”Nuorten tulisi olla avoimia ja rehellisiä omien tavoitteidensa kanssa.” ”Yhteiskunnan muutoksia ei pidä luonnehtia kauhuskenaarioiden kautta, vaan ihmisten tuottamana kehityksenä.” ”Rohkaistaan tyttöjen toiminnallisuutta ja kannustetaan poikien sosiaalisia taitoja ja vastuunottoa.” ”Jos haluaa kansainvälistyä, pitää olla ymmärrys kenen kanssa kilpailee.” ”Yrittäjyyttä pitää tuoda entistä pontevammin esiin mahdollisena uravaihtoehtona palkkatyöuran rinnalle ja ohi.” ”Opettajilla on puutteita tieto- ja viestintätekniikan pedagogisissa ja teknisissä käyttötaidoissa.”

”Hyvän työelämän tulee olla haasteellista, mutta samalla nautinnollista, antaa uusia kokemuksia ja auttaa pärjäämään elämässä.”

Mikä työelämässä huolestuttaa? 2010

Tärkeät mahdollisuudet tulevaisuuden työelämässä – yleisimmät teemat 2012 9.12.2018

ISO KIITOS ! http://www.tat.fi/tutkimukset/nuoret-ja-tyoelama/