SISUKAS-MALLI - TUKEA SIJOITETUN LAPSEN HYVINVOINTIIN JA KOULUNKÄYNTIIN Porvoo 10.10.2017 Christine Välivaara.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Advertisements

SIJOITETTU LAPSI KOULUSSA
- Sanna, Sini ja Liisamaija.  Dysleksia ( 10 %, 2%)  Neurologinen  Vaikeudet tarkassa ja/tai sujuvassa sanantunnistuksessa  Heikko oikeinkirjoitus-
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
© PESÄPUU ry Christine Välivaara Kehittämispäällikkö, Pesäpuu ry Ideakahvila , JAMK TEMPUT JA KUINKA NE TEHDÄÄN.
Psyykkinen itsesäätely
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Lapsikeskeinen tilannearvio Lastensuojelutarpeen arviointi peruspalveluiden sosiaalityössä Vertaiskonsultaatioseminaari Metsä-Luostolla /
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
MYK työrauhaa ja järjestystä
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Elokuussa 2017 Hamulan kouluun tulevien koululaisten vanhemmille
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Nopolan koulu Opettajien veso
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tervetuloa Innokylään
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Tuotteen tai palvelun myynti
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Tervetuloa Innopajaan
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Vardan tietomalli ja raportointi
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ja aikuisten sosiaalityön teemaryhmän kokous –Tiedotettavat asiat Maakunnan ja muiden toimijoiden yhteistyörakenteet.
Tervetuloa Innokylään
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Puistopolun peruskoulu 7. luokan vanhempainilta
Terveiset Yö-ryhmästä
THL:n tuki kehittämishankkeille
KP OTE Opinnoista töihin
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Projektipäällikkö Hanna Siren
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Rainer –hanke (S20398) Ohjausryhmä
Kiva Koulu-kyselyn hyödyntäminen
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
RAI Espoossa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

SISUKAS-MALLI - TUKEA SIJOITETUN LAPSEN HYVINVOINTIIN JA KOULUNKÄYNTIIN Porvoo 10.10.2017 Christine Välivaara

Sisukas - räppi https://youtu.be/Fkmb9C2zxfI

Suomessa joka päivä, joka toinen tunti sijoitetaan lapsi.

Sijoitetuilla lapsilla esiintyy tutkitusti muita lapsia enemmän oppimisvaikeuksia ja mielenterveysongelmia. He ovat kokeneet koulussa enemmän väkivaltaa, yksinäisyyttä ja kiusaamista. (Kouluterveyskysely 2017)

Puolella lapsista on sijoitettaessa erityistarpeita koulussa ja tuen tarpeet jatkuvat sijoituksen jälkeen. (Heino 2007, Hiitola 2008, Eronen 2013)

Koulunkäynnin vaikeudet ovat suurin riskitekijä sijoitettujen lasten tulevaisuudelle ja psykososiaalisille ongelmille. (Vinnerljung 2012)

Hyviä uutisia! SISUKAS – toiminnalla on tutkitusti voitu vaikuttaa myönteisesti sijoitettujen lasten hyvinvointiin ja koulumenestykseen. Vastaava malli, Skolfam, on ollut käytössä Ruotsissa vuodesta 2005. Sitä on myös pilotoitu hyvin tuloksin Norjassa ja Tanskassa. Hollanti on myös ottamassa mallin kokeiluun.

Sijaishuollon sosiaalityön systemaattinen toimintatapa Konsultoiva tiimi kokoaa yhteen monitoimijaisen verkoston lasta kannattelemaan Perustuu lapsen tarpeisiin, niiden kartoittamiseen, tukeen ja vaikuttavuuden seurantaan On voimavarakeskeinen, avoimia dialogeja hyödyntävä ja kustannustehokas työtapa Tiivistää yhteistyötä, parantaa tiedonkulkua yli sektorirajojen, tuo avun lähelle Hyvä käytäntö 2016, TERVESOS 2. sija 2016

Lapsen verkosto SISUKAS-työskentelyssä: 1. Lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä 2. SISUKAS-tiimi (erityisopettaja, psykologi) 3. Sijaisvanhemmat 4. Lapsen luokanopettaja/oma opettaja 5. Lapsen huoltajat (jos mahdollista) 6. Tarpeen mukaan muut lapselle tärkeät aikuiset

Sisukas, tukea sijoitetun lapsen koulupolulle https://youtu.be/JcsR-ZIcuw4

KARTOITUSVÄLINEET - PSYKOLOGI Tutkimuskohde Tutkimusmenetelmä Tiedonantaja Yleiset kognitiiviset kyvyt WISC-IV (Wechsler, 2010) Lapsi, Psykososiaalinen hyvinvointi Vahvuudet ja vaikeudet (SDQ) –kysely (Goodman, 2011) Lapsi, sijaisvanhemmat, opettaja Opettaja-oppilas-suhde VAS-mittari (Aitken, 1969) Opettaja Lapsi Oppija-minäkuva Minä koululaisena kysely (Aro ym., 2014)

KARTOITUSVÄLINEET ERITYISOPETTAJA 23.11.2018 Etunimi Sukunimi KARTOITUSVÄLINEET ERITYISOPETTAJA Tutkimuskohde Tutkimusmenetelmä Tekninen lukeminen Ala-asteen lukutesti ALLU, tekninen lukeminen Luetun ymmärtäminen Ala-asteen lukutesti ALLU, luetun ymmärtäminen Oikeinkirjoitus Perusopetuksen kirjoitustestit, seulontaosa Matematiikka MAKEKO

Pesäpuu ry juurruttaa mallia Suomessa materiaalien, koulutusprosessien ja konsultaatioiden avulla. www. sijoitettulapsikoulussa.fi Materiaalit tulostettavissa netistä tai ostettavissa Pesäpuu ry:n verkkokaupasta: www.pesapuu.fi