Kone- ja metallialalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Minä oppijana 1 ov..
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
YLIOPPILASTUTKINTO Ounasvaaran lukio TUTKINNON RAKENNE PAKOLLISET KOKEET Äidinkieli + 3 omaa valintaa TARKKA HARKINTA  Toinen kotimainen kieli*
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Aiotko lukiolaiseksi ?. Lukio-opinnot kaikissa lukioissa perustarjonta ja opetussuunnitelma suunnilleen sama opiskelu kurssimuotoista: suoritetaan vähintään.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
2 Etsivän nuorisotyön ja Duunari-hankkeen yhteistyö
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
Miksi aikuislukioon? Lukio on yleissivistävä oppilaitos Voit opiskella kieliä, luonnontieteitä, humanistisia aineita… Olet viisaimmillasi lukiossa Sivistys.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Työelämä yhteistyön käytäntöjä Raahen alueella
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opiskelijaksi lukioon?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
MIKSI LUKIOON???.
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Norssin kerhot
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Opojen työelämäjaksot
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetussuunnitelma ops
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
Opintojen eteneminen ja kurssitilanne 3. jakson jälkeen
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
OPON TUNTI Seija Mäntynen
TOP-info Lanu osaamisala
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Kumppaniksi ry:n työssä suoriutumisen arvioinnin toimintakuvaus
WinOodi versio 4.4 Katri Laaksonen
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kaksoistutkinto.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Palvelu- ja matkailualan kurssit
Ajanhallinta opiskelussa
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
TYÖ JA KOULUTUS TYÖELÄMÄOPETUS 10/2018-2/2019.
OSAAMISKANSIO Nimi.
Väyläopintoihin ohjautuminen
Henkilökohtaisen opintosuorituskielen merkintä alkaa 1.8
Tervetuloa lukion 1. vuosikurssin vanhempainiltaan
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Kone- ja metallialalla Työvaltainen opetus Kone- ja metallialalla 23.9.2018

Opiskelija X 23.9.2018

Runsaasti poissaoloja ja hylättyjä kursseja Opiskelu ei maistu Runsaasti poissaoloja ja hylättyjä kursseja Varoitukset ja muut rangaistusmenettelyt eivät tehoa Tukiopetusta ja tenttejä sovittaessa kaikki OK, mutta opiskelija ei saavu paikalle sovittuna ajankohtana. Opiskelu venyy ja valmistuminen viivästyy KUULOSTAAKO TUTULTA ??!! 23.9.2018

Työssäoppimisjaksolla: Paikallisessa metallialan yrityksessä Jakso keskeytyy lyhyen ajan sisällä, opiskelija kateissa. Ei suostu jatkamaan TO- jaksoa ko. yrityksessä Toinen työpaikka… sama tarina!! 23.9.2018

Perustaidot puutteelliset (poissaolot koulusta) Syitä: Heikko motivaatio Perustaidot puutteelliset (poissaolot koulusta) Heikko ammatillinen itseluottamus Vaikeudet hahmottaa asioita Väärä alan valinta Muut henkilökohtaiset syyt… 23.9.2018

Koulunkäynnistä ei tule mitään (Lukuisista yrityksistä huolimatta) Yhteenveto: Koulunkäynnistä ei tule mitään (Lukuisista yrityksistä huolimatta) Työssäoppiminen ei onnistu 23.9.2018

Mikä neuvoksi? 23.9.2018

Paikallinen nuorten työpaja 23.9.2018

Seuraava ongelma / haaste: Kaikkia OPS:n mukaisia opintokokonaisuuksia ei ole mahdollista opiskella tässä työpajassa / -paikassa! 23.9.2018

Ratkaisu: Henkilökohtainen OPS:n räätälöinti opiskelijan ja työpaikan ehdoilla / edellytyksien mukaisesti 23.9.2018

Opintokokonaisuuksien valinta NC- koneistus → Ohutlevytyöt (10ov) Cad/Cam → Hitsaus (10ov) 23.9.2018

Kuka ottaa vastuun opetuksesta? Opetuksesta / ohjauksesta vastuussa työpajan ohjaajat Opettajan vastuulla käydä ohjaajien kanssa läpi, mitä asioita opintojaksoon sisältyy ja miten niitä opetetaan Muut opintojaksot / kurssit (esim. yleisaineet) selvitetään ko. aineiden opettajien kanssa 23.9.2018

Arviointimenetelmiä: Jatkuva seuranta: tuntikirjanpito, valokuvia töistä yms. TO – jakson arviointimenetelmät / lomakkeet Ammattiosaamisen näytöt jokaisesta opintokokonaisuudesta Opettaja ottaa vastuun lopullisesta arvioinnista 23.9.2018

Esim. Ohutlevytöiden näyttö Näyttötyö: Peräkärryn laitojen valmistus Työ sisälsi: Levyn leikkausta, taivutusta, hitsausta ja hiontaa 23.9.2018

Kovan työn palkinto: 23.9.2018

Kiitos mielenkiinnostanne 23.9.2018