(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Ohjeet videotarinan tekemiseen
Novellin analyysin käsitteitä
Lukemaan oppii vain lukemalla
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Transmedia-tarinankerronta
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
tehnyt: Maiju, Panu ja Jamuna
Satujen maailmassa Sadut ovat olleet aikaisemmin hyvinkin raakoja, ja ne oli tarkoitettu aikuisemmille lukijoille tai lasten opettaviksi pelotuksiksi.
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
STOP MOTION – ANIMAATIO “KALAISET” OPPIM ISPÄIVÄKIRJA JUUSO MYLLYLÄ 15H STOP MOTION – ANIMAATIO “KALAISET” OPPIM ISPÄIVÄKIRJA JUUSO MYLLYLÄ 15H.
Työn nimi (=eläinlaji) Työn tekijä Tallenna tämä sivu luokan omaan kansioon > Omat tiedostot > Biologia > Nisäkkäät > Nisäkkään ja tekijöiden nimet. Noudata.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Case: PK-yritys sosiaalisen median maailmassa Liina Matveinen toimitusjohtaja Iskelmä Rex ja Oi fm.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
La klo 21 Teemalla dokumenttia
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Asiatekstin rakennemalleja
DOKUMENTTIELOKUVA.
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Lyh. Lyhenteet RUK tsto Miksi ja miten?
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Asiatekstin rakennemalleja
Novellin lajeja.
GEEK GIRL – matalalentoa mallitaivaalla
NUORUUS PS2 LAJM.
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Elokuvakurssin kurssisuunnitelma
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Luku 18 – Viisautta, runoutta ja tarinaa
Novellianalyysin kirjoittaminen
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Koulutusesityksen otsikko
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
IHMISÄÄNI: Puhe, dialogi, ajatusääni, kertojanääni/ voice over
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
TEKSTIOPPI s
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
Naapuriapu Jokainen kirjoittaa lappuun (konkreettisen) asian, jolla voisi edistää avoimuutta (Tässä vaiheessa ei vielä kerrota, mitä seuraavaksi). Kun.
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
Opettajan pedagoginen ajattelu
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
LIITE 6 Audio-visuaalinen tuotantotiimi
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
ARKISTOINTI – järjestämistä ja säilyttämistä
Luonnontiedeaiheinen projekti
Kirjamessupäivystäjien perehdytys
Esityksen transkriptio:

(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen AV-arkin mediakasvatuspaketti: Kuka kertoo? -> kappale “ Klassinen tarinankerronta” av-arkki.fi/edu/ Pelkistetysti sanottuna draamassa on kolme vaihetta: alku, keskikohta ja loppu. Klassinen tarinankerronta perustuu kuitenkin usein kuusivaiheiseen dramaturgiakaavaan: 1. Alkusysäys herättää katsojan mielenkiinnon. 2. Esittely näyttää tapahtumaympäristön ja esittelee keskeiset henkilöt. 3. Syventäminen vie katsojan syvemmälle henkilöiden maailmaan. 4. Ristiriitojen kärjistys tarkoittaa käännekohtaan johtavaa toimintaa. 5. Ratkaisussa saadaan selville “voittaja”. 6. Häivytys tarkoittaa pehmeää laskua ulos elokuvan jännityksestä. Tuffi Films

Käsikirjoituksen vaiheet SYNOPSIS on tiivistelmä tarinan juonesta. Sopiva mitta esim. tunnin pituisen tv-elokuvan synopsikselle on korkeintaan 1-2 liuskaa. TREATMENT on kaunokirjallinen kuvaus elokuvan tarinasta. Sen voi kirjoittaa esimerkiksi novellin muotoon. Treatmentin pituus voi olla esim. 10-20 liuskaa. KÄSIKIRJOITUS sisältää elokuvan tarinan kohtauksittain. Käsikirjoitukseen kirjoitetaan ainoastaan elokuvassa näkyvä toiminta, henkilöiden dialogi sekä muut äänet. Tarjoa käsikirjoitustasi Yleisradiolle! Synopsis vs. Käsikirjoitus ”Markun lyhärikoulu” ja käsikirjoittaminen

Elokuvan käsikirjoittamisesta Draama syntyy toisiaan loogisesti seuraavista tapahtumista ja kohtauksista. Kohtaukseksi sanotaan toimintaa, joka tapahtuu yhdessä paikassa ja ajassa. Elokuvantekijä rajaa kaistaleen tilaa ja aikaa, johon tiivistyy jotain olennaista. Kukin kohtaus kuljettaa tarinaa eteenpäin ja vastaa kysymykseen ”mitä sitten tapahtuu”. Draaman käyttövoima on aina konflikti. Kärjistä, liioittele ja tiivistä. (Ylen ohjeistus) Hyvä yleisohje on: Näytä, älä kerro. Elokuvassa kertomisen tulisi tapahtua ensisijaisesti näyttämällä asioita ja vasta toissijaisesti puhumalla asioista. Elokuvassa pintatarinalla tarkoitetaan varsinaista juonta, mutta hyvässä tarinassa juonen rinnalla kulkee myös ns. alatekstiä eli teema tai sanoma.

Elokuvan käsikirjoittamisesta ”Se mikä voidaan poistaa kohtauksesta, tämän olennaisesti muuttumatta ei ole kokonaisuuden osa” (Aristoteles) Tärkeää on muistaa taloudellinen ilmaisu (pois turhat menemiset ja tulemiset) ja maksimaalinen efektiivisyys (Mikä on vaikuttavintapa ilmaista asia?) Kiinnostus syntyy tarinan tai elokuvan aiheen ja katsojan oman elämän välisestä suhteesta. Elokuvakerronnan ilmaisukeinoilla pystytään kertomaan sellaisistakin asioista, joita ei pystytä näyttämään Elokuvassa on monenlaista rytmiä kuvassa ja äänessä!

Otoksista kohtauksiin jne Otoksista kohtauksiin jne. Kuva kirjasta Kari Pirilä & Erkki Kivi: Elävä kuva – elävä ääni, osa 1 (OTOS)

Tarinan kolme tasoa TEEMA (esim. kuolema) AIHE (esim. omenapuu) JUONI (esim. Omena kypsyy puussa, syksyllä tuuli pudottaa sen maahan, alkaa mätäneminen, lumi hautaa omenan.)

”Perustarinan” kolme henkilöhahmoa PÄÄHENKILÖ käy tarinassa läpi suurimman muutoksen, esim. kerjäläisestä rikkaaksi. RIIVAAJA aiheuttaa yleensä hankaluuksia päähenkilölle. Riivaaja järjestää konflikteja. SANKARI on usein eri henkilö kuin päähenkilö. Sankari toimii yleensä riivaajan vastavoimana.

Muuta Fiktion sekoittuminen dokumenttiin http://www.tuffifilms.com/fi/ ”Pitääkö mun kaikki hoitaa” (Oscar-ehdokkaana v. 2014 lyhytelokuvien sarjassa) Fiktion sekoittuminen dokumenttiin Katsottiin tunnilla esimerkkiparina: Eleanor Cody Gold, cowgirl (Carnegie Hall, 1979) vs. kohtaus Milos Formanin dokudraamassa ”Man On the Moon” (1999) Fiktion ja dokumentin sekoitus voi olla esim. dokufiktio/ dokudraama/ ”mokumentti”