Lasten kemiaa lasten maailmaan Ympäristö- ja luontokasvatus 30.8.2005 Liisa Kyyrönen, OKL
Sisältöaihe: Veden puhtaus Oppimisen tavoite: Aineen puhtaus http://www.suomikuva.net/en/show.php?start=0&file=168-5.jpg&album=31 Sisältöaihe: Veden puhtaus Oppimisen tavoite: Aineen puhtaus Käsitteiden teoriasidonnaisuus Avainkysymys: Mikä määrää sen, mikä on marjakori ja mikä sienikori?
Vesi – sanasto Puhdas vesi Likainen vesi Saastunut vesi ??? vesi juomavesi pesuvesi jätevesi
Arkikäsitykset Veden laatua ilmaiseva sanasto Veden käyttöä ilmaiseva sanasto Veden sijaintia ilmaiseva sanasto Eri asioita yhdessä ilmaiseva sanasto – enemmän laaja tietopaketti kuin nimi jollekin yksittäiselle asialle Sanasto joustaa ja sen merkitys määräytyy eri tilanteissa eri tavalla.
Millainen vesi on puhdasta vettä? Väite 1: Puhdas vesi on hajutonta, mautonta ja väritöntä. Lapsen kokemusmaailmaan tuotuna lapsella oleva kokemustieto kumotaan ja hänen oppimishistoriansa mitätöidään. Väite 2: Vesi on rakentunut H2O-molekyyleistä, jossa on kaksi vetyatomia ja yksi happiatomi. Lapsen kokemusmaailmaan tuotuna luonnontieteestä tehdään naiivia. Väite 1 + väite 2 Opetus on enemmän kemiallista kikkailua kuin kemiaa.
Formaali kemian opetus Mitä on puhdas vesi? Suora kokemus Kulttuuriosmoosi Formaali kemian opetus Mitä on vesi? Sehän on divetymoksidia. Mutta mitä on …?
Formaali kemian opetus Mitä on puhdas vesi? Suora kokemus Kulttuuriosmoosi Formaali kemian opetus
Puhdas aine & seos Juomakelpoinen vesi Akkuvesi on puhdasta vettä Kumpi on likaisempaa? Sadevesi vai lätäkkövesi Ei haitallista vettä juovan terveydelle Ei kelpaa juomavedeksi Miksi lätäköstä on vaikea saada puhdasta vettä?
Arkikäsitys vedestä = seos, jossa puhdas vesi on yksi aineosa Veteen lisätyt aineet voivat olla silmälle näkymättömiä Juomiseen riittävän puhdas vesi + sokeri sokerivesi Sokerivesi on seos, jossa sokeri on liuennut veteen Saappaiden pesuun riittävän puhdas vesi – millaista se on?
Veden puhdistamisen lähtökohta Mihin vettä tullaan käyttämään? Riittävän puhdasta – ei haitallisia sivuvaikutuksia Turhan puhdas vesi – milloin tilanne voisi olla sellainen? Liian puhdas vesi – esimerkiksi fysiologiset haitat Käyttäjän haaste: löytää sopivasti puhdasta vettä Käyttäjän oikeus: saan tarpeellista tietoa Koulun haaste: lapsi oppii lukemaan oleellisen tiedosta
Opettajan vastuu Arvostaa lasta osaajana, oman todellisuutensa rakentajana Lapset ovat oman kokemusmaailmansa ja tietämisensä eksperttejä – heitä kannattaa kuunnella. Lasten oppimis- ja kokemushistoria on heidän oppimisen perusta. Ohjata oppilasta käsitteelliseen muutokseen
Miltä tuntuu opettaa tätä ilman opettajanopasta? Taustaa: Vesijohtoverkko Vesilaitoksessa juomakelpoiseksi tehty vesi siirretään kuluttajille vesijohtoverkkoa pitkin… Hapan vesi syövyttää myös kupariputkia. Jos pesualtaassa tai joskus jopa hiuksissa on vihertävä sävy, johtuu se todennäköisesti veteen liuenneesta kuparista. Putkien syövyttävyyden estävä, mutta ikävästi kahvinkeittimeen saostuva kalkki on yksi vaikeasti hallittavia veden ominaisuuksia. Kalsiumkarbonaatti on vedessä joko liuenneena tai liukenemattomana riippuen veden lämpötilasta ja vapaasta hiilidioksidista (pH:sta). Riittävä määrä vapaata hiilidioksidia vedessä estää kalkkikiven saostumisen ja kertymisen putkistoihin. CaCO3 + H2O + CO2 ( Ca(HCO3)2 Verkostoon johdettu vesi on vedenpuhdistamolta lähtiessään virheetöntä, mutta verkostossa kulkiessaan sen laatu alkaa huonontua. http://www.tat.fi/fi/koulut/vedesta/kortti20.pdf
Avainkysymys Mikä määrää sen, puhdasta vettä? mikä on marjakori? käyttäjälle? mikä on sienikori? puhdasta vettä? Miksi pitää opettaa veden kemiaa?
Aineen puhtaus – absoluuttinen & suhteellinen KÄYTTÖTARKOITUS Veden puhdistus Mitä vaaditaan veden puhtaudelta? Mihin puhdistaminen on tarpeen kohdistaa? Mitä keinoja on poistaa käytön suhteen haitallisia aineita? Miten puhdistus muuttaa veden ominaisuuksia Suhteellinen puhtaus Puhdas vesi Absoluuttinen puhtaus FYSIIKKA KEMIA Vesimolekyyli H2O Mitä mahdollisuuksia on ymmärtää veden ominaisuuksia? Miten saamme tietoa veden puhtaudesta?