MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka
mediakuvien lajityypit mainokset lehtikuvat uutiskuvat nettikuvat television kuvat elokuvat ja DVD:t pelit taidekuvat lähde; Gert Z Nordström Bilden i det Postmoderna samhället
Kuvan tulkinta klassiset kolme kysymystä Mikä on kuvan ensisijainen merkitys ? Mitä kuvassa varsinaisesti nähdään Mikä on kuvan toissijainen merkitys? Onko kuvassa tunnusmerkkejä, millaisia Mikä on kuvan varsinainen tarkoitus? Mitä kuvan ottaja tai tekijä haluaa sanoa lähde; Erwin Panovsky ja muut taidehistorian klassikot
Kuvan tulkinta Kuvailu Analysointi Tulkinta Arvottaminen
Kuvan tutkiminen kuva-analyysin eri menetelmät Semioottinen analyysi Sisällönanalyysi Reseptioanalyysi Representaatio Formalistinen analyysi lähde; KUVATAIDE, visuaalisen kulttuurin käsikirja WSOY 1999 Visuaalisen kulttuurin käsikirja; Seppänen Janne 2oo5
Mediakuvan representaatio miten mediat tuottavat todellisuutta millaisin välinein kenen näkökulmasta todellisuuden peili rakentaa todellisuutta kuva ja sana multimodaalisuus
Semiotiikka merkkien tuottaminen ja käyttö sanat, kuvat ja kokonaisuudet sisältö <---> ilmaisu paradigma syntagma kulttuurinen riippuvuus intertekstuaalisuus
Semiotiikka denotaatio ilmimerkitys konnotaatio sivumerkitys ikonisuus esittävyys metafora kielikuva kuvalliset muuttujat
Visuaalisen aineiston sisällönanalyysi suuri otanta lukumääriä, taulukointi visuaalisia järjestyksiä säännönmukaisuuksia rakenteita, luokittelua aineistolähtöinen laadullinen osuus kriittinen ote
Mediakuvan vastaanotto päähuomio kuvan vastaanottajassa katsoja luo kuvan sisällön ” oma kiinnostus” yleisö, mediakäytöt katsojatutkimukset katsojan tulkinnat kuvan rakenteet ja merkitykset, esim. sukupuolisuus, etnisyys yhteiskunnallisuus