MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Advertisements

Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Tiedonsiirronperusteet
STALKER (ohj. Andrei Tarkovski, 1979)
Martina Paatela-Nieminen Helsingin yliopisto
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Johdatus viestintään, 3. teema: viestintä on merkityksenantoa ja tulkintaa Leif Åberg syksy 2004.
Palautetaidot ja opponointi
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
MITÄ IHMETTÄ… TEKSTILAJIT ELI GENRET?
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Mitä kieli on?.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Palautetaidot ja opponointi
Johdatus semiotiikkaan Kurssin ohjelma Maanantai –Semiosis, merkki, teksti –Kuvan ja sanan suhteista –Esimerkkianalyyseja, keskustelua Kotitehtävä.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
LASTENKULTTUURI -luento
K IDS P LACE – P ARENTAL C ONTROL Eetu Suokas, Toni Nieminen & Topi Ruokanen.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Johdatus viestintään, viimeinen teema: kooste Leif Åberg syksy 2003.
MUISTELUSTA MERKITYKSIÄ Kulttuurisen toimintaympäristön kehittäminen vanhustenkeskuksessa.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
LISÄÄ POTKUA TEKSTIVIESTEIHIN Näkökulmina käytettävyys ja toiminnallisuuden aukot Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen Viitteet [1]Nielsen, 1997 [2]Norman,
Johdatus viestintään, 4. luento: viestintä on yhteisyyttä Leif Åberg syksy 2002.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Analyysissä huomioitavaa
Autto: Semioottinen analyysi1 YMEN1332 Laadullisen tutkimuksen suuntaukset Semioottinen analyysi Janne Autto
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
ETNA202 Menetelmäopinnot II Tekstit ja visuaaliset dokumentit Luento IV: Visuaaliset aineistot Arja Turunen FT, tutkijatohtori.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
REFLEKSIIVINEN LUKEMINEN - katsojan kontekstualisointi Millaisia tunteita, kysymyksiä, assosiaatioita tai muistoja kuva herättää? Mikä kuvassa aikaansaa.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Proosatekstin analyysi
Runous.
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
KUVAN TARKASTELUN MONET TAVAT
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Yleistä tiedotettavaa
Semiotiikka lavastuksessa
Montaasista Jean-Luc Godardin silmin
DOKUMENTTIELOKUVA.
Tietoa välittävä puheenvuoro
KUVATAIDE valinnaisena oppiaineena
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
6: Liikkeenjohdon semiotiikkaa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Kuvan analyysi Miika Jokikokko.
Genre –analyysi kriittisessä diskurssintutkimuksessa
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
Esityksen transkriptio:

MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka

mediakuvien lajityypit mainokset lehtikuvat uutiskuvat nettikuvat television kuvat elokuvat ja DVD:t pelit taidekuvat lähde; Gert Z Nordström Bilden i det Postmoderna samhället

Kuvan tulkinta klassiset kolme kysymystä Mikä on kuvan ensisijainen merkitys ? Mitä kuvassa varsinaisesti nähdään Mikä on kuvan toissijainen merkitys? Onko kuvassa tunnusmerkkejä, millaisia Mikä on kuvan varsinainen tarkoitus? Mitä kuvan ottaja tai tekijä haluaa sanoa lähde; Erwin Panovsky ja muut taidehistorian klassikot

Kuvan tulkinta Kuvailu Analysointi Tulkinta Arvottaminen

Kuvan tutkiminen kuva-analyysin eri menetelmät Semioottinen analyysi Sisällönanalyysi Reseptioanalyysi Representaatio Formalistinen analyysi lähde; KUVATAIDE, visuaalisen kulttuurin käsikirja WSOY 1999 Visuaalisen kulttuurin käsikirja; Seppänen Janne 2oo5

Mediakuvan representaatio miten mediat tuottavat todellisuutta millaisin välinein kenen näkökulmasta todellisuuden peili rakentaa todellisuutta kuva ja sana multimodaalisuus

Semiotiikka merkkien tuottaminen ja käyttö sanat, kuvat ja kokonaisuudet sisältö <---> ilmaisu paradigma syntagma kulttuurinen riippuvuus intertekstuaalisuus

Semiotiikka denotaatio ilmimerkitys konnotaatio sivumerkitys ikonisuus esittävyys metafora kielikuva kuvalliset muuttujat

Visuaalisen aineiston sisällönanalyysi suuri otanta lukumääriä, taulukointi visuaalisia järjestyksiä säännönmukaisuuksia rakenteita, luokittelua aineistolähtöinen laadullinen osuus kriittinen ote

Mediakuvan vastaanotto päähuomio kuvan vastaanottajassa katsoja luo kuvan sisällön ” oma kiinnostus” yleisö, mediakäytöt katsojatutkimukset katsojan tulkinnat kuvan rakenteet ja merkitykset, esim. sukupuolisuus, etnisyys yhteiskunnallisuus