6. Havaitseminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Advertisements

Sensorinen integraatio
Kappale 11 Sähköinen tiedonkulku tapahtuu hermostossa.
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen
Sensorinen integraatio
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
HERMOSTO Janica Karppinen 2b.
7. Vaikeuksien kanssa ystävystyminen
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Kokemuksia VIRTA- julkaisutietopalvelusta Yrjö Lappalainen / TTY Julkaisutiedonkeruuseminaari 2016 Lappeenranta
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
CSC:n tietovarastoihin liittyvä toiminta Tietovarastofoorumi
ALKIONKEHITYS Ravinnonsaanti: Kudosten ja elinten synty:
Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Laaja-alainen osaaminen
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
TIETOISUUS Sensorisen deprivaation koe - alkuperainen Split brain
AISTIT Aistinelimissä ärsykkeisiin reagoivia reseptorisoluja (aistisolut), joissa fysikaaliset ja kemialliset ärsykkeet aikaansaavat impulsseja => impulssi.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Hyvinvointiraportti-hanke
Ympäristönäkökohdat - kierrätystä
Fyysinen kunto ja suorituskyky
Sosioemotionaalinen kehitys
Oheislajiharjoittelu
Havaitseminen havainnon rakentuminen:
Prosessi- ja ympäristötekniikan perusta
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
AISTIT *tehtävä: välittää tietoa ympäristöstä sopeu-
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Opetussuunnitelma uudistuu lukiossa
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
5 MUISTI PS3 LAJM.
Vauvan minäkäsityksen kehitys
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Vanhemmuus Raskaus on prosessi, jonka aikana on mahdollisuus alkaa matka vanhemmuuteen (vanhemmuuteen kasvua kuvataan myös kriisiperiodiksi, jonka raskaus.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Lääkehoidon toteuttaminen 1,5ov
Voimapari Kappaleeseen vaikuttaa kaksi yhtä suurta voimaa joilla on vastakkainen suunta Voimaparin aiheuttama momentti minkä tahansa pisteen suhteen on:
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
9. Oppimisen psykologinen perusta
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
TRAUMATERAPIA -TAKAISIN ELÄMÄÄN.
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Työmuistitesti Näet seuraavaksi 20 sanan listan.
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Silmäluomileikkaus Cityklinikka - silmäluomileikkaus
Skeema Tunteet ilmenevät monin tavoin Ydinsisältö MUOKATTU
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
5. Eettinen vastuullisuus
II Elimistön rakenne ja toiminta
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
IKÄIHMISEN HYVÄ ELÄMÄ – OULUNKYLÄN SEURAKUNTA
II Elimistön rakenne ja toiminta
Työkykyä edistävä toiminta
Lämpö ja infrapunasäteily
Opettajan pedagoginen ajattelu
Voiko aisteja huijata?.
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Esityksen transkriptio:

6. Havaitseminen

Aisti = eliön kyky tehdä havaintoja Aistiminen = jonkin ärsykkeen vastaanottaminen aistinelimillä, kuten korvilla silmillä tai iholla Havaitseminen = merkityksen ja tulkintojen antaminen aistinelinten vastaanottamalle tiedolle Havainto = tulkinta, joka syntyy, kun aistien vastaanottamaa tietoa käsitellään aivoissa Havaitsemme asioita aistitiedon ja aiempien kokemusten perusteella (muistot ja skeemat)

Aistimisen ja havaitsemisen hermostollinen perusta Aistinelin = sellainen ihmisen kehon osa, joka vastaanottaa aistitietoa Aistinreseptori = solu, joka ottaa vastaan ärsykkeitä ja muuntaa ne hermoimpulsseiksi Sensorinen tieto = aisteihin tai aistimuksiin liittyvä tieto Aistinreseptorit muuttavat aistitiedon hermoimpulsseiksi, joiden avulla tieto kulkee hermoja pitkin aivoihin joko suoraan tai selkäytimen kautta

Moniaistinen havaitseminen Aistit eivät toimi toisistaan erillään Moniaistinen havaitseminen = havaitsemisessa hyödynnetään jatkuvasti useita aisteja  Moniaistisen havaitsemisen tuottama kokonaishavainto on monipuolisempi, tarkempi ja nopeampi kuin yhden aistin avulla luotu havainto 

Kontekstin vaikutus havaintoihin Konteksti = ympäristö ja olosuhteet, joissa havaitsemisen kohde on Skeemojen merkitys havaitsemiselle korostuu konteksteissa, jossa havainnon kohde on moniselitteinen tai kohteen havaitseminen on vaikeaa. Myös sisäiset - tunteet, sairaudet, tulkinta, yms.