Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Kulttuuri osana hyvinvointitoimintaa kunnassa Ditte Winqvist Erityisasiantuntija, kulttuuri Opetus- ja kulttuuriyksikkö
CTIF Working Group, Voluntary Fire Service 3rd meeting
Miten puhua kannabiksesta
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Verkossa ja mukana nuorten elämässä Kotiovi omalla nimellä –hanke ( , kevät 2016) Sininauhaliitto Juha Valta Projektityöntekijä Ratakatu 6,
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Markkula1 Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma − muuttunut lakipohja Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen työ hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Väkivaltatyö Etelä-Pohjanmaalla 1) Väestötaso 2) Ammattilaiset 3) Päättäjät Kehittämissuunnittelija Veli-Matti Saarinen.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Unelma hyvästä urheilusta
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”

Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
TE1 Terveyden perusteet
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tervetuloa Innopajaan
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Hyödynnä SAKU-toiminta opiskelijoiden liikuttamisessa
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Kysely opintojen ohjauksesta
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
KEIJO KEIJO
Ryhmä 1 Yksilönäkökulma, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Omnia.fi/yhteishaku.
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Osallisuuden toimintamalli
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Allergia- ja Astmaliitto
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Ottomitta ravintolassa –kampanjasta puhtia päihdehaittojen ehkäisyyn
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry Toimii valtakunnallisesti koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi Työ ulottuu lapsista ja nuorista työ- ja eläkeikäisiin Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja

Päihdeilmiö ja Ryhmäilmiö ammatillisiin oppilaitoksiin -hanke Osa STM:n kärkihanketta 2017−2018: Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta Kaksi toisiaan tukevaa toimintamallia, joiden avulla edistetään opiskelijoiden hyvinvointia, ehkäistään päihdehaittoja ja vahvistetaan oppilaitosten yhteisöllisyyttä Hanketta toteuttaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry yhdessä Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry:n kanssa, mukana myös opiskelijajärjestöt SAKKI ry ja OSKU ry

Ryhmäilmiön tausta EHYT ry:n AMIS – Arjen ammattilaiset -hankkeessa (2011−2015) kehitetty toimintamalli Tarjoaa välineitä hyvien opiskeluryhmien rakentamiseen, jatkuvaan ryhmäyttämiseen sekä opiskelijoiden sosiaalisten valmiuksien ja sosiaalisen luottamuksen vahvistamiseen

Ryhmäilmiö-koulutus Kesto 2 h Suunnattu kaikille nuorten ryhmiä ohjaaville Suosittelemme koulutuksen pitämistä koko oppilaitoksen henkilöstölle Sisältää Ryhmäilmiö-käsikirjat osallistujille Tarvittaessa voidaan järjestää useampi koulutus samana päivänä

Miksi Ryhmäilmiö? Sosiaaliset taidot ovat terveyden, hyvinvoinnin ja työkyvyn perusta Sosiaalisia taitoja voi oppia vain ryhmissä Myös työelämätaidot ovat paljolti sosiaalisia taitoja Syrjäytymisen taustalla toistuvat ulkopuolisuuden kokemukset

Miksi Ryhmäilmiö? Opintojen yksilöllistyessä huomion kiinnittäminen opiskelijaryhmiin erityisen tärkeää Tutkimusten mukaan ammattiin opiskelevat nuoret eivät kaipaa yksilöllisiä vapauksia, vaan pysyvyyttä, ennakoitavuutta ja selkeää rytmiä, joita pysyvät opiskeluryhmät voivat tarjota (Maunu 2014) Hyvin toimivan ryhmän jäsenet auttavat ja innostavat myös toisiaan oppimaan Nuoret viihtyvät paremmin ja opintojen läpäisy tehostuu

”Aikuisten on tarjottava nuorille sitä, mitä he päihteiden käytölläänkin tavoittelevat, mutta paremmassa ja kestävämmässä muodossa.” Antti Maunu

Päihdeilmiö – mitä ja miksi? Keskusteluun perustuva päihdekasvatustunti Miten erilaiset yhteiskunnalliset ja kulttuuriset muutokset ovat vaikuttaneet päihteiden käyttöön Suomessa eri aikoina? Miksi päihteiden käyttöä säännellään? Entä miten sosiaaliset suhteet ja tunteet liittyvät päihteiden käyttöön? Tavoitteena syventää opiskelijoiden päihteiden käyttöön liittyvää terveysosaamista ja saada hei­dät pohtimaan päihteiden käyttöä erityisesti sosiaalisesta, kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta Oppitunnin pituus 75−90 min (3 ryhmää/pvä)

Tilaukset ja lisätiedot: koulutukset@ehyt.fi Tarjoamme ammatillisille oppilaitoksille maksuttomasti koulutuspaketin, joka sisältää Päihdeilmiö-tunnit opiskelijoille sekä Ryhmäilmiö-koulutuksen toimipisteen henkilöstölle Tilaukset ja lisätiedot: koulutukset@ehyt.fi Anu Rautama, p. 050 325 9273 Sarianna Palmroos, p. 050 524 9909 ehyt.fi/toinen-aste

Miten puhua kannabiksesta -hanke Yhteistyössä Suomen Terveydenhoitajaliitto (STHL ry) ja Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat (Liito ry) kanssa toteutettava hanke vuosina 2015–2017. Tavoitteena on tuottaa tietoa ja mallintaa toimintatapoja kannabisehkäisyyn yläkouluihin ja 2. asteen oppilaitoksiin. Hankkeessa on tuotettu koulutusmalli, vanhempainiltamalli sekä kannabis-faktapaketti. www.ehyt.fi/kannabishanke

Päihdeilmiö-video YouTubessa