Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu Markkinatalouden (vastakohtana sosialistinen suunnitelmatalous) tunnuspiirteet Pääomat yksityisomistuksessa Elinkeinovapaus -> Yritysten perustamisvapaus ja voitontavoittelu Vapaa kilpailu -> Korkeampi laatu, alhaisemmat hinnat Kysyntä ja tarjonta määrittää tuotannon ja hinnat
Vapaa kilpailu ei toteudu käytännössä -> Epätäydellisen kilpailun muotoja ovat: Oligopolinen kilpailu Vain muutama suuryritys hallitsee markkinoita, kaikilla huomattava markkinaosuus Uusien yritysten tulo vaikeaa esim. väliaikaisen alihinnoittelun vuoksi Esim. bensiini-, vakuutus ja pankkiala Ääritapauksena laiton kartelli -> Yrityksen sopivat hinnoista ja tuotantomääristä Monopolistinen kilpailu Erikois- ja merkkituotteita (mm. brändätyt luksustuotteet) valmistavien yritysten markkinat -> Yrityksillä suurempi hinnoitteluvapaus Äärimuotona monopoli -> Vain yksi yritys markkinoilla -> Suurempi hinnoitteluvapaus -> Kilpailuviranomaiset valvovat tarkasti
Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä EU:n komissio valvovat Yrityskauppoja sekä fuusioita, joilla voidaan saavuttaa määräävä markkina-asema Kartellien syntyä ja monopoleja Julkisia liikelaitoksia ja niiden hankintojen kilpailutusta