Kirjallisuusterapia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alussa kaikki oli pientä • Oli vain 1 tiedekunta • Vain pari käyttäjää • Keskitettyä toimintaa • Ei huolia 
Advertisements

”Määrittää ihmisen yksilönä”
Katso Aitolasta lisää:
Mitä kirjallisuusterapia on?
Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 1 Tekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen, linkitys.
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Päivän erikoinen ÄI1.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Mitä kirjoittaminen on?
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Palautetaidot ja opponointi
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tiedostot. 8.2 Sisältö Johdanto. Tiedostojen lukeminen. Tiedostojen kirjoittaminen.
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
Synodaalikokous Viisas kynä Kirjallisuusterapia Terapeuttinen vuorovaikutusprosessi Valmis tai itse tuotettu aineisto Yleensä ohjatussa ryhmässä.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Runous.
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Jyrki Tuulari Seinäjoki, Tikanpesä
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Työelämän tekstejä sähköposti.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tavoitteet ja arviointi
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
ESSEE.
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Välitehtävät Kokeilut
Kielen- ja tekstinhuoltoa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Selkokieli.
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Kirjallisuusterapia

Oheislukemista, luetaan jutut asian käsittelyn pohjalle yhdessä https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/kirjallisuusterapia-auttaa- masennukseen/ http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2008/5/duo97092 Kirjallisuusterapia lasten ja nuorten kehityksen tukena LÄÄKETIETEELLINEN AIKAKAUSKIRJA DUODECIM 2008;124(5):527-33 Pirjo Suvilehto ja Hanna Ebeling (Tämä on laajempi tieteellinen artikkeli, johon voi tutustua silmäillen. Pirjo Suvilehto on Oulun yliopiston opettajia, Ft, joka on väitellyt kirjallisuusterapiasta.)

Kirjallisuusterapia on sanataideterapiaa. Voidaan käyttää valmista kirjallisuutta tai tuottaa itse tekstiä. Pelkkä lukeminen voi olla terapeuttista, samoin kirjoittaminen. Kirjallisuusterapiassa on kuitenkin yleensä läsnä myös palaute eli toinen ihminen tai ryhmä. Terapian tavoitteena on ongelman käsitteleminen, korjaaminen tai ihmisen parantaminen. Kirjallisuusterapiassa vaikutus perustuu tekstien lisäksi osallistujien väliseen vuorovaikutukseen.

Kuka voi hyötyä kirjallisuusterapiasta? Kirjallisuusterapia sopii erilaisille kuntoutujille, erilaisista riippuvuusongelmista kärsiville, oppimisvaikeuksista kärsiville, trauman kokeneille, vangeille ja monille muille ryhmille. Jokainen, joka haluaa oppia itsestään ja oppia tiedostamaan tunteensa ja toimintansa motiivit, voi hyötyä kirjallisuusterapiasta.

Tehtävä ryhmässä Raportoidaan vapaamuotoisesti opettajalle sähköpostissa. Raporttiin tulee kirjata kaikkien ryhmän jäsenten nimet. Opettajan sähköposti: taina.kylmanen@osao.fi Käyttäkää oppilaitoksen sähköpostia: OSAO – osaolaiselle – opiskelijan sähköposti Määritelkää kirjallisuusterapia (etsikää tarvittaessa lisää tietoa, kirjatkaa lähde muistiin. Keskustelkaa omista kokemuksistanne. Mitä luette? Milloin? Miksi? Miten käsittelette lukemaanne? Peilaatteko omaa elämäänne ja omia kokemuksianne lukemaanne? Mitä kirjoitatte? Kirjoittaako joku päiväkirjaa? Miksi? Mitä hyötyä on päiväkirjan kirjoittamisesta? Kirjoittaako joku runoja, laulutekstejä, mietelauseita, proosaa? Miksi? Mitä kirjoittaminen antaa kirjoittajalleen? Onko kirjoittaminen vain kirjoittajaa varten vai onko tekstillä ulkopuolisia lukijoita? Ovatko nettipalstat kirjoittamisterapiaa? Perustelkaa näkemyksenne. Teidän ei tarvitse olla yksimielisiä.

Tehtävänanto jatkuu…. Ottakaa esille mietelauseenne ja runonne. (Oli ennakkotehtävänä.) Lukekaa vuorotellen tekstinne ääneen ryhmässä. Kertokaa, miksi teksti on tärkeä. Mitä se lukijalleen merkitsee? Miettikää kaikkien tekstejä. Missä yhteydessä ja kenelle niitä voisi lukea tai kirjoittaa? Miten niitä voisi ryhmässä käsitellä yhdessä? Miten lähihoitaja voisi työssään käyttää kirjallisuusterapiaa? Miettikää asiaa eri asiakasryhmien kannalta. (Ikä, kokemukset, tilanteet…)