Henkilöstö kilpailutekijänä Alastalo & Bågeberg
Henkilöstö kilpailukeinona Henkilöstön osaaminen ja motivaatio sisäinen markkinointi. Keskeinen kilpailutekijä niin palveluja kuin tavaroita tuottavassa/myyvässä yrityksessä. Rekrytointi mahdollisuus tai uhka.
Onnistunut sisäinen markkinointi Henkilöstö motivoituu ja viihtyy Uudet ideat ja parannukset Asiakkaiden kuuntelu Vähäinen rekrytointitarve Hyvä palvelu Tyytyväiset asiakkaat, hyvä kannattavuus ja hyvä maine Kilpailukyky paranee
Henkilöstö kilpailukeinona Sisäinen markkinointi (internal marketing): Henkilöstöön kohdistuva markkinointi. Johtamiskäsitys. Johto ja esimiehet varmistavat liikeidean ja markkinointisuunnitelman toteutumisen. Johtamisessa markkinoinnillinen ote = Motivointi, yhteishengen luominen, kannustaminen kehittämiseen ja kehittymiseen.
Henkilöstö kilpailukeinona Sisäinen markkinointi: Johdon työkalupakki varmistetaan liiketoiminnan tavoitteiden toteutuminen. Kaksi tavoitetta = Työntekijät ymmärtävät ja hyväksyvät yrityksen liikeidean ja arvot. Motivaatio tehdä työtä liikeidean mukaisesti.
Henkilöstö kilpailukeinona Sisäinen markkinointi onnistuu, jos: Asiakaskeskeinen ja toimiva liikeidea. Toimintaa ohjaavat arvot laadittu yhdessä henkilöstön kanssa hyväksyminen ja sitoutuminen. Liikeidea ja arvot konkretisoidaan vaikutus käytännön työhön. Selkeät päämäärät ja tavoitteet.
Toteutuskeinot KUVA: elainefogel.net Tiedotus. Koulutus. Kannustaminen. Yhteishengen luominen
Henkilöstö kilpailukeinona Sisäinen markkinointi haasteet: Toteutusvastuun jakautuminen eri osastojen välillä. Tiedonkulku. Kokonaisbudjetin puuttuminen. Kokonaisvastuun kantaminen.
Henkilöstö kilpailukeinona Sisäinen markkinointi vastauksia haasteisiin: Tavoitteet ja toimenpiteet suunniteltava kokonaisuutena yhteistyö. Toteutusten ja tulosten jatkuva seuraaminen. Seurannassa apuna: Henkilöstön työtyytyväisyyskyselyt. Asiakaspalautteet. Sidosryhmäkeskustelut.
Yrityksen johdon päätökset ja toimenpiteet Sisäisen markkinoinnin suunnittelu TIEDOTUS: Intranet, sähköposti Kokoukset, tapaamiset, keskustelut KOULUTUS: Sisäinen, ulkoinen Tilaisuudet, ohjeistot Tiedot, taidot, asenteet ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN: Jatkuva tai säännöllisesti toistuva Ulkoiset tutkimukset: asiakastyytyväisyys, asiakaspalaute, palaute muilta sidosryhmiltä Sisäiset tutkimukset: henkilöstön tyytyväisyys, työilmapiiri KANNUSTUS: Palkka, palkkiot, edut Kiittäminen, huomiointi Alennukset YHTEISHENKI: Tilaisuudet, tapahtumat Matkat, harrastukset Työtilat, kohtelu Yhteiset tunnusmerkit HENKILÖSTÖ: Tietää, kuinka tulee toimia ja miksi Osaa toimia eri tilanteissa oikein Tahtoo tehdä työnsä mahdollisimman hyvin Viihtyy työssään ja haluaa kehittää sitä