Kulttuurienvälinen viestintä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Monikulttuurisuus opetuksessa
A w a i l a b l e Ammatillista täydennyskoulutusta kansainvälisissä tai kulttuurisesti monimuotoisissa työyhteisöissä ja monikulttuurisessa asiakastyössä.
Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Korkeakoulussa opitut asiat olivat kuitenkin useimmiten jatkuvassa käytössä työelämässä. Koulutukselta oltaisiin toisinaan odotettu hieman laajempien.
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Maahanmuuttaja vapaaehtoistyössä Alain Minguet Joensuun seudun luonnonystävät ry puheenjohtaja VAIKUTA – HARRASTA – AUTA Vapaaehtoistoiminta nyt! Perjantaina.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
Tiedon ja tiedon käytön merkitys työelämän arjessa tänään ja huomenna Marjo Huovinen-Tervo Ylihoitaja Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Sosiaali-
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Moninaisuuden johtaminen (Diversity leadership)
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sisäisen viestinnän merkitys työyhteisölle
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Minustako BIOANALYYTIKKO?. Mikä ihmeen bioanalyytikko? terveydenhuollon ammattihenkilö kliinisessä laboratoriotyössä laboratoriotutkimusprosessin asiantuntija.
Kokemuksia viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisen mittaamisesta insinööriopiskelijoiden projekteissa Leena Ruokanen.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Paluuorientaatio Pauliina Keskinarkaus, Rekry.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Sosionomi (ylempi AMK)
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Pelit opetuksen tukena
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
Sisäinen viestintä organisaatioissa ja yhteisöissä Suomessa
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Hanke
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Kulttuurienvälinen viestintä Viestinnän haasteet ja mahdollisuudet hoitoalalla monikulttuurisessa työyhteisössä Essi Äijälä Verkkoneuvottelu Viestintätaidot - verkkototeutus 28.11.2017

Kulttuurienvälinen viestintä Työyhteisöjen viestintä monikulttuurisuuden haasteiden ja mahdollisuuksien näkökulmasta Aiheen ajankohtaisuus: taitoja kulttuurien väliseen viestintään tarvitaan tulevaisuudessa kaikilla aloilla informaatio- ja viestintäteknologia sosiaali- ja terveysala kolmannen asteen koulutuksen ala Omat kokemukset työelämästä kansainväliseltä suunnitteluosastolta tiimityöskentelyä, kommunikointia ja verkkoneuvotteluja

Tutkimus Katja Keisala (e-kirja): Monikulttuurisen työyhteisön viestintä Jaana Sääs (amk-opinnäytetyö): Monikulttuurisen työyhteisön voimavarat, haasteet ja johtaminen Työterveyslaitos: Monikulttuurinen työelämä Aila Wallin (e-kirja): Monikulttuuriosaaminen – Uudistuvan työyhteisön valttikortti

Työyhteisöjen viestintä Vastuu monikulttuurisesta johtamisesta ja viestintätaidoista Esimiesten ja työntekijöiden koulutukset Työyhteisöjen viestintää säätelevät ohjeet Viralliset ja epäviralliset käytännöt Esimiehet toimivat omalla käytöksellään ja suhtautumisellaan esimerkkinä, sekä huolehtivat siitä, että monikulttuurinen työyhteisö toimii. (Sääs 2016, 33-41)

Suomen kielen taito Vuokratyöntekijästä vakituiseen työsuhteeseen Oma aktiivisuus Työskentelyn vaikeus ja väärinkäsitykset Työyhteisön eristävä käyttäytyminen Epäselvät tilanteet Työpaikalla tulisi olla mahdollisuus oppia kieltä työtä tehdessä. Kielitaidon katsotaan auttavan maahanmuuttajaa kiinnittymään omaan työpaikkaansa. (Työterveyslaitos 2017) + Työyhteisön laajan kielitaidon ja kulttuurien tuntemuksen hyödyntäminen asiakaspalvelussa

Päätelmät Kielitaito: viestinnän suuri heikkous ja mahdollisuus Työntekijöiden rohkaisu ja kielikurssit Uudet käytännöt Vuorovaikutuksessa hyvät tavat ja yleiset sosiaaliset taidot ovat keskeisessä asemassa kulttuurien kohdatessa. Kulttuurinen lukutaito ja tilanneäly tarkoittavat kykyä ymmärtää oman ja toisten kulttuurin merkityksiä ja viestejä, sekä rohkeutta ja aitoutta kysymiseen. (Wallin 2013, 45-46) Tutkimus ja ongelmakohdat ratkaisuineen ovat sivistäviä ja tarpeellisia.

Lähteet Esityksen kuvat: Keisala, Katja. 2012. Monikulttuurisen työyhteisön viestintä. Tampere: 2012 Tampere University Press. 13, 39, 141,148-150, 152-154. Sääs, Jaana. 2016. Monikulttuurisen työyhteisön voimavarat, haasteet ja johtaminen: monipuolinen palvelukeskus. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK). Opinnäytetyö. PDF-dokumentti. Saatavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417263 . 1, 33-41. [viitattu 17.10.2017]. Työterveyslaitos: Monikulttuurinen työelämä. 2017. Työterveyslaitos. WWW-dokumentti. Saatavissa: https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/monikulttuurinen-tyoelama/ [viitattu 15.10.2017] Wallin, Aila. 2013. Monikulttuuriosaaminen – Uudistuvan työyhteisön valttikortti. E-kirja. Klaava Media. Saatavissa: https://www-ellibslibrary- com.ezproxy.xamk.fi/fi/book/978-952-5901-70-2 . 45-46. [viitattu 17.10.2017]. Esityksen kuvat: https://media.licdn.com/mpr/mpr/shrinknp_800_800/ AAEAAQAAAAAAAAPoAAAAJGU3MTZiYjA4LWQ0ZjQtN Dc1ZC05MWRhLWVlZWRkOTA1MDZjYQ.jpg https://creativecultureint.com/en-GB/wp- content/uploads/2012/03/One-Global-Culture.jpg http://www.ssasjm.herts.sch.uk/wp- content/uploads/2016/10/Manners.jpg https://i2.wp.com/radiichina.com/wp- content/uploads/2017/09/language_barrier.jpg?resize =1280%2C640&ssl=1 http://aib.edu.au/custom/files/media/form- submission-7464- teamworkisimportantintheworkplace.jpg

Kiitos!