Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
Advertisements

1/2014 Vauhtia ja virikkeitä kv-suunnitelmiin - CIMOn näkökulma Mikko Nupponen Tampere Huhtikuu 2014.
Mitä on kansainvälisyys?
• Verkostossa mukana: –Tampereen Aikuiskoulutuskeskus –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto – Vaasan aikuiskoulutuskeskus – Pohjois-Satakunnan Aikuiskoulutuskeskus.
Yleissivistävän koulutuksen kansainväliSYYSpäivät Turku
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kv-hankesato talteen! Ops-perusteiden kansainvälisyys onkeen!
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Opetusneuvos Liisa Jääskeläistä mukaillen
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Unesco-ASPNET-koulujen seminaari Opetushallituksessa
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi LÖYTÖRETKI TOISEEN MAAILMAAN V Konnevesi Opetushallituksen tervehdys.
Koulujen kansainvälistäminen pähkinänkuoressa Tampere
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Tervetuloa Suomen UNESCO-ASPnetkoulut. 35 koulua paikalla.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
Kansainvälisyys ja kehittäminen Muutosagentteja mualiman navalla!?
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Yleisivistävän koulun hallinto
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Kasva ja Opi Lempäälässä
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Jyväskylän normaalikoulu - Unesco -koulu
Esityksen transkriptio:

Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet 8. valtakunnalliset yleissivistävän koulutuksen kv-syyspäivät Seinäjoella Kansainvälisyys ja kehittäminen Näkökulmana: (Millaisia) maailmankansalaisia tarvitaan? Avauspäivän plan B /OPH:n puheenvuoron kalvot joita ei ollut mahdollisuus näyttää Paula Mattila paula.mattila@oph.fi Opetushallitus, kansainvälisyys ja kielet

KOULUJEN KANSAINVÄLISYYS OPH:N NÄKÖKULMASTA Kv on opetussuunnitelmatyötä Kv on koti-sellaista internationalisering på hemmaplan (IaH) Kv on oppimisympäristö, työkalu ja testialusta monenlaiseen koulutuksen kehittämiseen Kv on virtuaalista (eTwinning!) Kv kokoaa yhteen innovaattoreita Kv kehittää myös kehittäjäänsä Kv toteutuu parhaimmillaan koulun arjessa ilman valtionavustuksia tai erillishankkeita. Ennen kaikkea koulujen kansainvälisyys on… .

Kv, uudet ops-perusteet ja paikalliset opsit Globaalikasvatus on läpileikkaavana tehtävänä tähdäten erityisesti maailmankansalaisen kompetenssien muodostumiseen = POPS Lukion ops-perusteet sisältävät samaa tehtävänantoa (arvopohja, toimintakulttuuri, aihekokonaisuudet, eri oppiaineet…) Kytkös YK:n Agenda 2030, SDGt, tavoite 4.7 Yleismaailmalliset ihmisoikeudet, kestävän tulevaisuuden rakentaminen, monikielisyys ja monilukutaito – kansainvälisyys tässä ja nyt Kulttuurien tuntemus ja kv: eka pompula= tuntee ihmisoikeuksia ja osaa pohtia ihmisoikeuksien edistämistä kulttuurisesti ja katsomuksellisesti moninaisissa yhteisöissä

Mitä tehdään, mitä maksaa? OPH:n kv-valtionavun kokonaismääräraha vaihdellut 1MEUR – 400 000 EUR (keskim. avustus 11 000€) Käyttöaika 1,5 vuotta (2x voinut saada lisärahaa) Kolme isoa teemaa (GE, kielet, tiede/taide) Tavoitteena mm. toimivat, opseihin ja opetusalan muihin strategioihin liittyvät kv-suunnitelmat ja rakenteet ; oppiaineiden kv-kehittäminen Pieniä hankkeita ollut paljon koska pääpaino ollut kehittämisessä ja verkostoitumisessa, ei matkustamisessa. Innovaatiotukea! http://www.oph.fi/rahoitus/valtionavustukset/yleissivistava_koulutus

! Kv-syyspäivien kaksi perusideaa Koota kansainvälisyyden kehittäjiä yhteen Kehittää kansainvälisyyden käsitteitä, työkaluja ja lisätä laatua ? Tunnetteko työkaluja? paula.mattila@oph.fi

Liity mukaan toteuttamaan (muista 4.7)!