Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Autismin kirjon oppilaiden perusopetus Helsingissä
SIJOITETTU LAPSI KOULUSSA
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Terveisiä Vistan koulusta!
AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kuopion kaupunki Perusopetus
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Osaamisen näytön prosessi
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Erityisluokalla opiskelevan lapsen 7. luokalle siirtyminen
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen Annukka Liikanen Erityissuunnittelija Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Perusopetus, POP1

Pedagoginen arvio: apuväline yleisen ja tehostetun tuen rajapintaan Moniammatillinen käsittely Koulun tason päätös Tuen vaihe merkitään primukseen Toimeenpannaan oppimissuunnitelmalla A.L.

Oppimissuunnitelma Tehdään mikäli pedagogisen arvion seurauksena oppilas on siirretty tehostettuun tukeen. Voidaan tehdä opinto-ohjelman pohjalta, lisätään tehostetun tuen toimenpiteet, tavoitteet Oppimissuunnitelma voidaan tehdä myös yleisen tuen oppilaalle A.L.

Mitä tehostettu tuki on Tehostettu tuki = interventio, tutkitaan oppilaan lähikehityksen vyöhykettä Dynaaminen arviointi = miten voimakkaalla tuella yltää mihinkin Tehostettua tukea tarvitaan usein myös käytöksen, tunne-elämän, tarkkaavaisuuden alueilla Asetetaan tavoitteita Interventio pitää suunnitella ja sitä pitää pystyä arvioimaan, siksi dokumentointi tärkeää A.L.

Arviointi ei yksin opettajan harteilla Kollegiaalinen tuki, työparityö Lainsäädäntömme painottaa moniammatillista yhteistyötä Konsultatiivinen työote lisääntyy (ei uutta suomalaisessa oh-työssä, vaikka yksilötyö edelleen painottuu) pedagoginen näkökulma painottuu perusopetuslaissa. A.L.

Onko tarvetta erityiseen tukeen? Sitä pohditaan valmistavan mittaan Aikaa annettava, ennen kuin selviää mikä S2 –problematiikkaa, mikä kehityksen viivettä, mikä harjaantumattomuutta, Mikä trauman, psyykkisen sopeutumisen kuormituksesta johtuvaa Mikä kognitiivisen kapasiteetin puutteita A.L.

Pedagoginen selvitys – jos tarvitaan erityistä tukea valmistavan jälkeen Tehostetun ja erityisen tuen rajapinnan arvio erityisen tuen tarpeesta Laaditaan ja käsitellään moniammatillisesti Erityinen tuki on hallinnollinen päätös (aluepäällikkö tekee, on oikaisuvaatimuskelpoinen viranhaltijapäätös, AVI) Oppilasta ja huoltajaa kuullaan ennen erityisen tuen päätöstä ”Toimeenpannaan” HOJKSilla A.L.

Milloin tarvitaan asiantuntijalausunto liitteeksi pedagogiseen selvitykseen? Jos erityisen tuen päätös tehdään suoraan ilman tehostettua tukea/rakenteellisia tukitoimia Esitys pidennettyyn oppivelvollisuuteen (erikoissairaanhoidon lausunto) Esitys erityiskouluun (psykologin ja/tai lääkärin lausunto, sosiaalityöntekijän) Esitys yksilöllisistä oppimääristä (psykologin lausunto) Esitys tuetulle erityisluokalle (lastenpsykiatrisen tiimin selvitys) Esitys Sophie Mannerheimin koulun erityisluokalle (lastenpsykiatrisen tiimin selvitys) A.L.

Miksi kirjataan kirjaaminen edistää vaikuttavuuden arviointia Oppilaan tuen suunnitelmallisuus Oikeusturva (sekä oppilaan että opettajan Perusopetuslaki 16 §;16 a §; 17 §; 17 a § OPS: valtakunnalliset perusteet kuntakohtainen ja koulukohtainen A.L.

Kun siirrytään valmistavalta eteenpäin Vastaanottavassa luokassa oppilaalle laaditaan seuraavaksi vuodeksi oppimissuunnitelma Useimmiten yleisopetuksen oppimissuunnitelma Jos (ped.arvion pohjalta) siirretty tehostettuun tukeen tehdään tehostetun tuen oppimissuunnitelma Enintään yhtä luokkaa ikätasoa alemmalle luokalle – ei automaattisesti tätäkään Vastaanottavassa luokassa jatketaan siitä mihin valmistavassa päästy – valmistavan vuoden aikana ei kaikkea saa selvitetyksi valmiiksi > siirtoneuvottelut tärkeitä! Vapauttaminen oppiaineesta – harkitaan tarkkaan > ruotsia 6. alkaen VSOP A.L.