Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan kuntoutusraha - toimeentuloturva kuntoutuksen aikana Anne Flak suunnittelija.
Advertisements

PERINTÄ Marika Mäkelä Maksumuistutus  Maksamatta jääneestä laskusta lähetetään ajoissa muistutus: 1. maksullinen maksumuistutus  kaksi viikkoa.
Tervetuloa Tekesin asiointipalveluun! Palvelussa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta ja nopeuttaa.
Ajoneuvon renkaan ilmanpaineen aiheuttaman tapaturmavaaran torjunta rengastyössä Selvitä rengastyöhön liittyvät vaarat ja oikeat.
Rotarypiirin 1420 piiriapurahojen (Designated District Grants, DDG) hakeminen ja raportointi.
MYYNTIRESKONTRA. RESKONTRA Yritys kirjaa myyntilaskunsa myyntireskontraan ja ostolaskunsa ostoreskontraan Mikä on reskontra? Miten reskontra.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
Kuluttajan e-Lasku Juha Mäkinen
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
MITÄ UUTTA? Tekstiviestihälytysjärjestelmä Toimikunta- ja maakuntarajat pois Hälytysryhmän jokaisen jäsenen tiedot päähälyttäjien lisäksi (väh. nimi,
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
VIRTA-julkaisutietopalvelun pilotointi
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Käytännön tietoa maksuhäiriöistä ja perinnästä
Datan avaamisen ohjeistus
EmCen käyttöönotto.
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Kun hoitolaitos/lääkäri laskuttaa hoitokäynnin.
BI-raportoinnin tavoitetilan kuvaus
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Web-sovellusten kehittäminen - Johdanto
Digimatka vuodesta 2014 nykyhetkeen
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
RASKAUSPOLKU - sähköinen sikiöseulonta-ajanvaraus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
THL - Eurykleia Henkilöstö- ja talousasioiden suunnittelu- ja raportointijärjestelmän määrittely TP 9 agenda Yhteenveto.
eKuitti – vastaanottajan näkökulma
Ajovarman tuotteiden ennakkomaksu netissä mahdollista alkaen
Sinulle - Verohallinnon verkkopalvelut
Osto- ja myyntiprosessi
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
IT-järjestelmät Teija Kaltio-Rein Projektipäällikkö, Kirkkohallitus
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Jäsenprosessi
CABAS Alihankkijakytkennät
OSA III Jos lasku tai luotto jää maksamatta
Kiinteistövaihdannan palvelu KVP
Innopaja
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Tee sitä mitä rakastat.
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Viestinnän työkalupakki
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Tietopaketti jäsenyhdistykselle
Osto- ja myyntiprosessi
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Oodin version 3.9 yhteenveto
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Esitys maakunnan rekrytointipalvelusta
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Finna ja verkkomaksaminen
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
Helena Majamäki , Yhteistyökokous Korkeakoulut-Kela-CSC
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
WebOodin version 4.6 yhteenveto
Innopaja
SAUX Sähköinen arkisto
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Sosiaali- ja terveysministeriön maksuasetus kansallisista tietojärjestelmä-palveluista Jari Porrasmaa erityisasiantuntija.
Massaviestinnän toimintatavan automatisointi
RAI Espoossa
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Siemenpäätösten automatisointi
ICT- laitteiden ja palvelujen kokonaisratkaisut palveluna
Esityksen transkriptio:

Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus

Prosessikuvauksen selvennykset Prosessissa toimivien roolit on kuvattu eri värein: Oulun Sähkönmyynti Oy, jäljempänä OSM Palveluntarjoaja Asiakas

Laskutus ja jakelu Laskutuksen prosessi pysyy pääsääntöisesti ennallaan Laskut tuotetaan EnerimCIS:sta (suunniteltu käyttöönotto helmikuu-maaliskuu 2018) ja lähetetään Palveluntarjoajalle jakeluun Laskutusjärjestelmässä laajennetaan laskurajapintaa käyttöönottoprojektin aikana siten, että myös muistutus- ja perintäprosesseissa tarvittavat tiedot kulkevat Palveluntarjoajalle yhtä rajapintaa käyttäen. Palveluntarjoaja sitoutuu kehitystyöhön käyttöönottoprojektin aikana. 4 OSM Laskutus muodostaa laskuaineiston aika-taulun mukaisesti ja lähettää aineiston Palveluntarjoajalle. 1 Palveluntarjoaja vastaanottaa ja validoi aineiston. 2 Palveluntarjoaja jakelee laskun asiakkaan valinnan mukaisiin kanaviin. Asiakas vastaanottaa laskun. 5 OSM Laskutus vastaanottaa laskutusjärjestelmäänsä statustietoa dokumenttikohtaisestil 3b Palveluntarjoaja tuottaa dokumenttikohtaista statustiedoa tilanteesta. 3a

Myyntireskontra Myyntireskontran hoito Palveluntarjoajalla, jolloin suoritusten selvittely jää OSM töistä pois Tilitykset (Palveluntarjoaja->OSM) tulevat päivittäin EnerimCIS-järjestelmään koontina CAMT-tiedostossa. Tarjottavassa palvelussa tulee olla mahdollisuus laajentaa toiminnallisuutta siten, että Palveluntarjoaja tilittää laskuun liittyvät suoritukset suoraan useamman eri yhtiön kirjanpitoon (esim. sähkönmyyjälle ja verkkoyhtiölle). OSM Laskutus vastaanottaa suoritukset laskutusjärjestelmään. 9a Palveluntarjoaja tilittää suoritukset 8 Palveluntarjoaja poimii viitteet, kohdistaa suoritukset sekä selvittää epäselvät suoritukset. 7 Asiakas maksaa laskun. 6 9b OSM Laskutus lähettää ohisuoritukset Palveluntarjoajalle. 10 Palveluntarjoaja kohdistaa suoritukset oikeille laskuille.

Saatavien valvonta Saatavien valvonnan prosessi muuttuu Sopimusehtojen mukaisen perinnän hoitaa pääsääntöisesti Palveluntarjoaja Lähettää maksumuistutukset ja –vaatimukset, tratan sekä katkaisuvaroitukset Maksuaikaan liittyvät neuvottelut hoitaa Palveluntarjoaja annettujen ohjeiden mukaisesti Laskun sisältöön liittyvän asiakaspalvelun hoitaa OSM Palvelutarjoaja toimittaa katkaisupyynnön OSM:n EnerimCIS-järjestelmään toimenpiteitä varten, jolloin varmistetaan katkaisukelpoisuus sekä toimitetaan katkaisupyyntö verkonhaltijalle. Kun toimitus on katkaistu maksamattoman laskun vuoksi, asiakas asioi Palveluntarjoajan kanssa. Palveluntarjoaja ilmoittaa, kun kytkentä on maksujen puolesta mahdollista. OSM välittää pyynnön kytkennästä verkonhaltijalle.

Palveluntarjoaja tuottaa dokumenttikohtaista statustiedoa tilanteesta. Saatavien valvonta 6 Asiakas maksaa laskun. 11 12 Jos asiakas ei ole maksanut laskua, muistutus- ja perintäprosessi käynnistyy sopimusehtojen mukaisesti. Asiakas vastaanottaa maksumuistutuksen, -vaatimuksen, tratan tai katkaisuvaroituksen. 14 OSM laskutus vastaanottaa katkaisupyynnön, tekee sopimustarkastuksen ja välittää katkaisupyynnön JVH:lle Jos asiakas ei maksa laskua, pyyntö katkaista toimitus sopimusehtojen mukaisten kriteerien täytyttyä. 13 3b 3a OSM Laskutus vastaanottaa laskutusjärjestelmäänsä statustietoa dokumenttikohtaisesti Palveluntarjoaja tuottaa dokumenttikohtaista statustiedoa tilanteesta.

Sähkön tai kaukolämmön toimitus jatkuu. Saatavien valvonta 15 Kun asiakas on maksanut laskun, kytkentä- ja katkaisumaksut sekä mahdollisen vakuuden, Palveluntarjoja pyytää kytkentää varmistuttuaan turvallisesta kytkennästä. 16 OSM laskutus vastaanottaa kytkentäpyynnön, tekee sopimustarkastuksen ja välittää kytkentäpyynnön verkonhaltijalle. 17 Sähkön tai kaukolämmön toimitus jatkuu.

Optio: Jatkuva saatavien myynti Palveluntarjoaja sitoutuu kehittämään prosesseja ja rajapintoja siten, että jatkuva saatavien myynti on mahdollista Q2/2018. Alustava prosessin kuvaus: Asiakas ei ole maksanut laskuaan ja sopimus ei ole enää voimassa, jolloin sähköntoimituksen keskeyttämistä ei voi käyttää perintäkeinona. Saatavaa yritetään maksetuksi ensin maksumuistutuksen avulla. Jos maksumuistutus ei tuota tulosta, Palveluntarjoaja tekee ostotarjouksen saatavasta. Ostotarjous tulee rajapintojen kautta käsiteltäväksi laskutusjärjestelmään. Käsittelyssä OSM päättää myydäänkö saatava sellaisenaan vai jatkuuko perintä muulla tavoin (esim. palautuskelpoinen liittymä) Prosessissa tarvittavat tiedot kulkevat järjestelmien välillä rajapintoja myöten. Tilitys tapahtuu palvelun käyttöönottovaiheessa EnerimCIS-laskutusjärjestelmään. Tarjottavassa palvelussa tulee olla mahdollisuus laajentaa toiminnallisuutta siten, että Palveluntarjoaja tilittää laskuun liittyvät suoritukset suoraan useamman eri yhtiön kirjanpitoon (esim. sähkönmyyjälle ja verkkoyhtiölle).