POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Psyykkinen itsesäätely
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Kosken koulun toimiva-opetus (0-2)
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Pedagoginen kehittäminen
Pedagogiset aineopinnot lv
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Koodaus tulee, oletko valmis?
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Pelit opetuksen tukena
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Liikkuminen ja liikkumattomuus
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Leikki-iän tunteet.
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
shine Strong human increases new energy
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
tulevaisuuden työelämätaidot
Osallisuuden toimintamalli
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma Kaisa Pelkonen, Moona Lundell, Jenna Ruuskanen, Salla Savolainen

Päivän kulku SÄYNÄTSALO 3 LK MANKOLA 7-9 LK 1. OSA: Mitkä tunteet? Keskustelua tunteista Answergarden Draamatehtävä Tunteet musiikissa 2. OSA: Musiikkivideon tekeminen Ohjeet GarageBandin ja iMovien käyttöön Musiikki -> Kuvaus -> Sanoitus Joustava toteutus MANKOLA 7-9 LK 1. OSA: Mistä hyvinvointi koostuu ja millaiset asiat siihen vaikuttavat? Biisi Kahoot Ruudukkoharjoitus 2. OSA: Musiikkivideon tekeminen Ohjeet GarageBandin ja iMovien käyttöön Musiikki -> Kuvaus -> Sanoitus Joustava toteutus

Päivän tavoitteet Tietotavoitteet: Oppia nimeämään erilaisia tunteita. Taitotavoitteet: Auttaa lapsia tunnistamaan ja hyväksymään omia tunteitaan. Tunnetavoitteet: Antaa lapsille rakennuspalikoita oman tunne-elämän sääntelyyn (tunnetaidot: tunteiden tunnistaminen ja niiden käsitteleminen, mielijohteiden hallinta, empatia).

Opetussuunnitelman toimintakulttuurin periaatteet Hyvinvointi & turvallinen arki Tunnekasvatuksella pyritään auttamaan lapsia selviytymisessä tunteidensa kanssa: vahvistetaan tunneälytaitoja, opitaan empatiaa, omien tunteiden tunnistamista ja mielijohteiden hallitsemista. tukemaan tunteiden hallintaa, tulkitsemaan toisten tunteita ja vastaamaan niihin. antamaan lapsille keinoja itse vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa tunteiden säätelyn kautta nyt ja tulevaisuudessa. Tunneälytaidot kun ovat yhteydessä hallittuun käyttäytymiseen aikuisenakin. -> hyvinvoinnin tukeminen Vuorovaikutus & monipuolinen työskentely Tunnetaidot syntyvät vuorovaikutuksessa Oppitunnin aikana oppilaat työskentelevät ryhmissä kuvaillen ja pohdiskellen tunteita yhdessä. Ilmiön lähestymisessä hyödynnetään monipuolisia työskentelymuotoja, kuten draamaa, ipadeja ja yhteistoiminnallista oppimista.

Kytkeytyminen laaja-alaiseen osaamiseen Kehittää ajattelua ja oppimaan oppimista Lapsia ohjataan tunnistamaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan. Kehittää vuorovaikutus ja ilmaisutaitoja Lapset ohjataan puhumaan tunteistaan ja ilmaisemaan tunteitaan. Projektissa annetaan mahdollisuus ryhmätaitojen kehittämiseen. Oppilaita pyritään ohjaamalla ja tukemalla kannustamaan esiintymiseen musiikkivideolla ja draamatehtävässä. Kehittää itsestä huolehtimisen ja arjen taitoja Tasapainoinen tunne-elämä on osa hyvinvointia. Kehittää tieto- ja viestintäteknologista osaamista Lapset käyttävät ohjattuna työvälineinä iPadeja ja sovelluksia.

Mitä muuta kompetenssia opetus tuottaa oppilaille? Visuaalisuus Stressinsietokyky Itsehallinta Empatia Itsenäisyys Impulssien hillitseminen Itsetietoisuus Itsevarmuus Luovuus Ongelmanratkaisukyky Tunteiden sosiaalisen luonteen ymmärtäminen Musiikillinen osaaminen

Opetuksen teemat Tunnetaidot ja henkinen hyvinvointi TVT-osaaminen omien tunteiden tunnistaminen, toisten tunteiden tunnistaminen, toisten tunteiden huomioiminen, tunteiden sääntely TVT-osaaminen iPadit garage band iMovie Musiikillinen ja kuvallinen ilmaisu Musiikin tekeminen Videon suunnittelu ja kuvaus

Miltä opetuksemme näyttää... … opettajan perustyön näkökulmasta? Vaihtelua arkeen … koulukulttuurin näkökulmasta? Suhteellisen vapaata ja normaalista koulujärjestyksestä poikkeaminen. … yhteistyön näkökulmasta? Yhteistyö opettajan kanssa helpotti toimintaamme … hyvinvointioppimisen näkökulmasta? Kannustavaa. Perinteistä. … mediakasvatuksen näkökulmasta? Mietittiin miten videosta saadaan vaikuttava. … oppiaineintegraation näkökulmasta? Monipuoliselta. (äidinkieli, musiikki, kuvaamataito, terveystieto, tietotekniikka, liikunta, ilmaisutaito)

sensuroitu sensuroitu sensuroitu