Opetustoimi osana Jyväskylää

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Advertisements

Ruokailu on osa koulun kasvatustehtävää
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Nopolan koulu Opettajien veso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetussuunnitelma ops
Varjostus Oppia ikä kaikki tarjoaa verkoston jäsenille mahdollisuuden varjostaa kollegaa toisessa oppilaitoksessa. Varjostus on vertaisoppimisen menetelmä.
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
<Hankkeen nimi>
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Mahdollistamme hyvinvointia ja kilpailukykyä liikenteestä.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
KEIJO KEIJO
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Työkykyä edistävä toiminta
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Esityksen transkriptio:

Opetustoimi osana Jyväskylää Jyväskylä on tunnettu koulukaupunki, jolla on juuret suomalaisessa kouluperinteessä ja katse tulevaisuudessa. Opetustoimi on sivistystä ja hyvinvointia edistävä sekä ennakkoluuloton monikulttuuristen taitojen kehittäjä. Opetustoimi on yksi kaupungin menestystekijöistä. 10.6.2004

OPETUSTOIMEN PERUSTEHTÄVÄ Jyväskylän kaupungin opetustoimi antaa oppijalle valmiudet kasvaa kriittiseksi ja itseään kehittäväksi yhteiskunnan jäseneksi, jolla on hyvät perustiedot ja –taidot sekä sosiaalinen pääoma. Perustehtävän toteuttamisen keskeisin työväline on opetussuunnitelma. 10.6.2004

VISIO 2010 Yhteinen koulu kaikille Jyväskylän kaupungin opetustoimen visio Yhteinen koulu kaikille 2010 sisältää varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan. Kasvatus ja opetus perustuu hyvinvointia edistävään, osallisuutta vahvistavaan ja välittävään toimintakulttuuriin. Toimintarakenne tarjoaa oppilaalle turvallisen ja eheän opinpolun varhaiskasvatuksesta perusopetuksen loppuun saakka, lähikouluperiaatetta noudattaen. Edellytykset jatko-opintoihin turvataan jokaiselle. Jyväskylän yhteistä lukiota toteutetaan antamalla opiskelijoille laajat mahdollisuudet valita opintoja lukioista ja muista oppilaitoksista. 10.6.2004

Johtajuus opetustoimen toimintakulttuurissa Opetustoimessa johtaja tai rehtori on pedagogisen- ja henkilöstöjohtamisen ammattilainen, joka hallitsee myös talous- ja hallintojohtamisen. Johtaja tai rehtori vastaa oppivan organisaation kehittymisestä ja osallistuu ympäröivän yhteiskunnan toimintaan. Johtamista määrittävät kasvatusta ja opetusta ohjaavat säädökset, määräykset ja ohjeet sekä opetustoimen omat strategiset linjaukset. Johtajuus edistää turvallisen ja avoimen ilmapiirin luomista. Johtajuus on tarkoituksenmukaista yhteisön ja omien voimavarojen sekä osaamisen tunnistamista ja suuntaamista. 10.6.2004

Opettajuus opetustoimen toimintakulttuurissa Opetustoimessa opettaja on kasvatuksen ja opetuksen ammattilainen, joka arvioi ja kehittää itseään muuttuvassa yhteiskunnassa. Opettaja toimii yhteisöllisesti ja oppijalähtöistä toimintakulttuuria edistäen. Opetustyötä määrittävät opetussuunnitelman ohella kasvatusta ja opetusta ohjaavat säädökset, määräykset ja ohjeet sekä opetustoimen omat strategiset linjaukset. Opettajuus on välittävää ja oppijoiden osallisuutta edistävää. Opettajuus on eettistä ja vastuullista oppijan kasvun ja oppimisen ohjaamista. 10.6.2004

Opetustoimen toimintaedellytykset Opetusresurssi Henkilöstö ja johtaminen Hallinto Oppimisympäristö Tukipalvelut 10.6.2004

Opetusresurssi Opetuslautakunnan määrittelemät ryhmäkoot perusopetuksessa ja tuntiresurssi lukiokoulutuksessa Muun lakisääteisen opetuksen järjestämiseen tarvittava resurssi (esim. oppilaan- ja opiskelijaohjaus, monikulttuurinen opetus, tukiopetus, erityisopetus) Muu opetuksen järjestämiseen tarvittava resurssi (esim. IB-opetus, englanninkielinen opetus, painotukset) Ajanmukaiset ja hyväkuntoiset opetusvälineet ja –materiaalit Kokeilu- ja kehittämishankkeet 10.6.2004

Henkilöstö ja johtaminen Rekrytointijärjestelmä Erityisosaamisen kehittäminen Täydennys- ja lisäkoulutus; Osaamisen ja oman ammattitaidon kehittäminen on jokaisen työntekijän oikeus ja velvollisuus. Oman ja työyhteisön hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja työkyvyn ylläpitäminen ja edistäminen. 10.6.2004

Hallinto Opetusvirasto toimii kiinteässä yhteistyössä koulujen kanssa. Koulujen johtamisesta ja hallinnosta vastaa rehtori apunaan apulais/vararehtori ja koulusihteeri. Avoin ja jaettu johtajuus tukee keskeisiä toimintaprosesseja. 10.6.2004

Oppimisympäristö Henkisesti ja sosiaalisesti kannustava työskentelyilmapiiri. Turvalliset ja terveelliset tilat. Pedagogisesti tarkoituksenmukaiset tilat ja välineet. Ajanmukaiset kalusteet, koneet ja laitteet. 10.6.2004

Tukipalvelut Vahtimestari, siivous ja kouluruokailu Oppimisen tukipalvelut, oppilas- ja opiskelijahuollon palvelut Koulukuljetukset Muut (esim. atk, leasing) 10.6.2004