Opetustoimi osana Jyväskylää Jyväskylä on tunnettu koulukaupunki, jolla on juuret suomalaisessa kouluperinteessä ja katse tulevaisuudessa. Opetustoimi on sivistystä ja hyvinvointia edistävä sekä ennakkoluuloton monikulttuuristen taitojen kehittäjä. Opetustoimi on yksi kaupungin menestystekijöistä. 10.6.2004
OPETUSTOIMEN PERUSTEHTÄVÄ Jyväskylän kaupungin opetustoimi antaa oppijalle valmiudet kasvaa kriittiseksi ja itseään kehittäväksi yhteiskunnan jäseneksi, jolla on hyvät perustiedot ja –taidot sekä sosiaalinen pääoma. Perustehtävän toteuttamisen keskeisin työväline on opetussuunnitelma. 10.6.2004
VISIO 2010 Yhteinen koulu kaikille Jyväskylän kaupungin opetustoimen visio Yhteinen koulu kaikille 2010 sisältää varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan. Kasvatus ja opetus perustuu hyvinvointia edistävään, osallisuutta vahvistavaan ja välittävään toimintakulttuuriin. Toimintarakenne tarjoaa oppilaalle turvallisen ja eheän opinpolun varhaiskasvatuksesta perusopetuksen loppuun saakka, lähikouluperiaatetta noudattaen. Edellytykset jatko-opintoihin turvataan jokaiselle. Jyväskylän yhteistä lukiota toteutetaan antamalla opiskelijoille laajat mahdollisuudet valita opintoja lukioista ja muista oppilaitoksista. 10.6.2004
Johtajuus opetustoimen toimintakulttuurissa Opetustoimessa johtaja tai rehtori on pedagogisen- ja henkilöstöjohtamisen ammattilainen, joka hallitsee myös talous- ja hallintojohtamisen. Johtaja tai rehtori vastaa oppivan organisaation kehittymisestä ja osallistuu ympäröivän yhteiskunnan toimintaan. Johtamista määrittävät kasvatusta ja opetusta ohjaavat säädökset, määräykset ja ohjeet sekä opetustoimen omat strategiset linjaukset. Johtajuus edistää turvallisen ja avoimen ilmapiirin luomista. Johtajuus on tarkoituksenmukaista yhteisön ja omien voimavarojen sekä osaamisen tunnistamista ja suuntaamista. 10.6.2004
Opettajuus opetustoimen toimintakulttuurissa Opetustoimessa opettaja on kasvatuksen ja opetuksen ammattilainen, joka arvioi ja kehittää itseään muuttuvassa yhteiskunnassa. Opettaja toimii yhteisöllisesti ja oppijalähtöistä toimintakulttuuria edistäen. Opetustyötä määrittävät opetussuunnitelman ohella kasvatusta ja opetusta ohjaavat säädökset, määräykset ja ohjeet sekä opetustoimen omat strategiset linjaukset. Opettajuus on välittävää ja oppijoiden osallisuutta edistävää. Opettajuus on eettistä ja vastuullista oppijan kasvun ja oppimisen ohjaamista. 10.6.2004
Opetustoimen toimintaedellytykset Opetusresurssi Henkilöstö ja johtaminen Hallinto Oppimisympäristö Tukipalvelut 10.6.2004
Opetusresurssi Opetuslautakunnan määrittelemät ryhmäkoot perusopetuksessa ja tuntiresurssi lukiokoulutuksessa Muun lakisääteisen opetuksen järjestämiseen tarvittava resurssi (esim. oppilaan- ja opiskelijaohjaus, monikulttuurinen opetus, tukiopetus, erityisopetus) Muu opetuksen järjestämiseen tarvittava resurssi (esim. IB-opetus, englanninkielinen opetus, painotukset) Ajanmukaiset ja hyväkuntoiset opetusvälineet ja –materiaalit Kokeilu- ja kehittämishankkeet 10.6.2004
Henkilöstö ja johtaminen Rekrytointijärjestelmä Erityisosaamisen kehittäminen Täydennys- ja lisäkoulutus; Osaamisen ja oman ammattitaidon kehittäminen on jokaisen työntekijän oikeus ja velvollisuus. Oman ja työyhteisön hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja työkyvyn ylläpitäminen ja edistäminen. 10.6.2004
Hallinto Opetusvirasto toimii kiinteässä yhteistyössä koulujen kanssa. Koulujen johtamisesta ja hallinnosta vastaa rehtori apunaan apulais/vararehtori ja koulusihteeri. Avoin ja jaettu johtajuus tukee keskeisiä toimintaprosesseja. 10.6.2004
Oppimisympäristö Henkisesti ja sosiaalisesti kannustava työskentelyilmapiiri. Turvalliset ja terveelliset tilat. Pedagogisesti tarkoituksenmukaiset tilat ja välineet. Ajanmukaiset kalusteet, koneet ja laitteet. 10.6.2004
Tukipalvelut Vahtimestari, siivous ja kouluruokailu Oppimisen tukipalvelut, oppilas- ja opiskelijahuollon palvelut Koulukuljetukset Muut (esim. atk, leasing) 10.6.2004