Kanit-ja jyrsijät opintojakso

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kani- ja jyrsijät- opintojakso Sonja Kärkkäinen
Advertisements

Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Kotiväen foorumi laatupäällikkö Marita Syrjälä
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
TE1 Terveyden perusteet
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Datan avaamisen ohjeistus
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Datan avaamisen ohjeistus
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
TOP-info Lanu osaamisala
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tiirismaan vesopäivät
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Ajanhallinta opiskelussa
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Hallintomenettely- ja hallintoprosessioikeus
Kaikenkarvaiset ystävämme
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen 13.5.2015

Eläintenhoitajan tutkinto Maatalousalan perustutkinto koostuu: Perusosasta, jossa opiskellaan yleisaineita kuten äidinkieltä Maatalousalan osasta Erikoistumisosasta, jossa erikoistutaan eläintenhoitoon esimerkiksi Erikoistumisosassa on mahdollista valita erikoistumisosat kuten pieneläimet

Pieneläimiin erikoistuminen Opitaan tuntemaan ja hoitamaan pieniä lemmikkieläiminä pidettyjä eläimiä Kani käsitellään usein lemmikkieläimien puolella jyrsijöiden yhteydessä Kani muistuttaa niin elintoiminnoiltaan kuin elintavoiltaan hyvin paljon jyrsijöitä

Kanit-ja jyrsijät opintojakso Ohjeistusluento ja töiden tekemisen aloittaminen: 4 tuntia Tiedon etsintä: 9 tuntia Raportin tekeminen: 10 tuntia Internet-sivun tekeminen: 9 tuntia Toisten töiden tutustuminen yksin: 4 tuntia Toisten töiden tutustuminen yhdessä: 4 tuntia Yhteensä noin 40 tuntia

Tavoitteet 1/5 Opetusministeriön opetussuunnitelman (Maatalousalan perustutkinto 2014 Eläintenhoidon osaamisala, eläintenhoitaja) mukaan tulee eläintenhoitajan tutkinnon perusosassa oppia: hoitamaan ja ruokkimaan eläimiä tuotantoeläin- ja pieneläintiloissa käsitellä eläimiä tehdä viikoittaiset eläinten kirjanpitoon ja hoitoon liittyvät kirjaukset

Tavoitteet 2/5 Pieneläinopiskelijan tutkinnon perusosassa edellytetään, että opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa valmistuttuaan: tarkkailla, käsitellä, ruokkia ja hoitaa pieneläimiä edistää eläinten hyvinvointia huolehtia eläinten elinympäristön olosuhteista tunnistaa sairaan eläimen ja arvioi eläinlääkärin avun tarvetta sekä antaa ensiapua sekä puhdistaa pieneläinten hoitoon ja kasvattamiseen liittyviä työympäristöjä

Tavoitteet 3/5 Tavoite: Opiskelijan on osattava valmistuttuaan opetussuunnitelman mukaisesti hyödyntää: Tietotekniikkaa työssään ja käyttää sähköpostia ja internetiä tarkoituksenmukaisesti Käyttää omaan työhönsä liittyviä tietoteknisiä sovellusohjelmia asianmukaisesti Käyttää luontevasti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia viestintävälineitä ja –kanavia (Opetusministeriön opetussuunnitelman Maatalousalan perustutkinto 2014 Eläintenhoidon osaamisala, eläintenhoitaja)

Tavoitteet 4/5 Opiskelijan tavoitteet (Opetusministeriön opetussuunnitelman Maatalousalan perustutkinto 2014 Eläintenhoidon osaamisala, eläintenhoitaja) mukaan: Viestiä ja toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa Ymmärtää omaan alaan liittyvien tärkeimpien tekstilajien käytänteet sekä olennaisen sisällön ja tarkoituksen Hakea tietoa eri tietolähteistä ja käyttää tietoa sekä noudattaa lähteiden käytön periaatteita Laatia alaan liittyviä kirjallisia töitä, hyödyntää äidinkielen oppimisen luku- ja opiskelustrategioita

Tavoitteet 5/5 Tavoite: Opetusministeriön opetussuunnitelman (Opetusministeriön opetussuunnitelman Maatalousalan perustutkinto 2014 Eläintenhoidon osaamisala, eläintenhoitaja) mukaan tulee eläintenhoitajan osata: Palvella asiakkaita ja huomioida näiltä saamaansa palautetta toiminnassaan. Kehittää ammattitaitoaan suunnitelmallisesti saamansa palautteen ja itsearvioinnin perusteella. Arvioidessaan omaa ja muiden työtä opiskelija myös syventävät osaamistaan erilaisten jyrsijöiden osalta.

Tunneille tehtävät materiaalit 1/2 Ensimmäiselle luennolle tehdään dia-esitys opintojakson johdantoon ja ohjeistukseen Ohjeistus tiedon etsintään Oppilaalle jaettava paperillinen ohje (lyhyt versio) Ohjeistus raporttiin Malli raporttiin

Tunneille tehtävät materiaalit 2/2 Ohjeistus Internet-sivustoon sekä HTML:n ja CSS:n käyttöön Oppilaalle jaettava paperillinen ohje (lyhyt versio) Oppilaalle jaettava paperillinen ohje (pitkä versio) Kanta ja esimerkki internet-sivustoon Ohjeistus oman työn ja muiden töiden arviointiin Pohja, johon arviointi tehdään

Raportti Arviointiasteikko on 1-3 35 % sisältö (miten on huomioinnit käsiteltävän eläimen, jyrsijämäisyyden sekä eläimen erityisominaisuudet, erityishoidon sekä eläimen kohdalla huomioitavat asiat, lähteiden käyttö) 10 % ulkoasua (oikeinkirjoitus, rakenne, selkeys) 5 % oma ja muiden töiden arviointi (miten monipuolisesti on arvioinut itseään ja muita sekä huomioinut palautteessa käsiteltävät jyrsijät ja niiden hoidon ja erityispiirteet)

Internet-sivu Arviointiasteikko on 1-3  35 % sisältö (miten on huomioinnit käsiteltävän eläimen, jyrsijämäisyyden sekä eläimen erityisominaisuudet, erityishoidon sekä eläimen kohdalla huomioitavat asiat, lähteiden käyttö) 10 % ulkoasua (oikeinkirjoitus, rakenne, selkeys, HTML-elementtien onnistunut käyttö, CSS:n onnistunut käyttö) 5 % (miten monipuolisesti on arvioinut itseään ja muita sekä huomioinut palautteessa käsiteltävät jyrsijät ja niiden hoidon ja erityispiirteet sekä HTML:n ja CSS:n käytön)

Ajatuksia opintojaksosta Työssäoppiminen ja eläinten hoitotyöt oppilaitoksessa syventävät osaamista Lisää opiskelijoiden monipuolista osaamista, jota tarvitaan työelämässä Erilainen toteutus voi tuoda haasteita toteutukseen Haasteena voi olla löytää opettajaa, joka hallitsee opintojakson kaikki osa-alueet