Elämänkriisit: Nuoren asunnottomuus, köyhyys ja työttömyys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Advertisements

Seksuaalinen väkivalta
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli 1 Joensuu EQUAL Aktivoivan ja sosiaalisen työllistymisen malli.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
O SALLISUUS YHDENVERTAISUUS JA ARJENHALLINTA N UORISOTUTKIMUKSEN & NUORTEN NÄKÖKULMAA Mirja Määttä Itä-Suomen yliopisto.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Syrjäytyminen elämänkulussa
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Nuoruus kehitysvaiheena
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Etsivä nuorisotyö.
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Koulussa elämää opettelemassa
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Väkivalta päihdeongelmaisen naisen elämässä
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Sosiaalinen syrjäytyminen
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
4 Vaikeuksia ja selviytymisen taitoja Kriisit Masennus Selviytyminen.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Kadonnutta vanhempaa etsimässä Tarja Hiltunen Tohtorikoulutettava Jyväskylän yliopisto Lapsi- ja läheistyön koordinaattori Sininauhaliitto.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
PERHEEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry.. PERHEEN KRIISI KAIKKI OSAPUOLET TARVITSEVAT TUKEA, KAIKKI REAGOIVAT KRIISIIN KRIISI MUUTTAA, RAJOITTAA.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Terveyden määritelmät
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Erityisalueet.
Kanuunan teemaseminaari SALO
KRIISI- JA ARVIOINTIYKSIKKÖ KOIVU
Maahanmuuttajanuoret ja rikollisuus
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Köyhyys maailmassa.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
Hyvän elämä ja sen eväät
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Riippuvuudet ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Anne-Maria Karjalainen, diakoniajohtaja
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Oman elämän raiteilla!.
Hyvinvointi eriarvoistuneessa yhteiskunnassa
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Opiskeluhuollon palvelut
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Kielellinen erityisvaikeus
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Elämänkriisit: Nuoren asunnottomuus, köyhyys ja työttömyys Häpeän näkökulma elämänkriisissä

Erään nuoren elämänkriisi

Eija Palosaari: Lupa särkyä (2007): Elämänkriisit: elämänkulkuun kuuluvia pitkäkestoisia rasitustilanteita, jossa henkilön aikaisemmat kokemukset ja keinot eivät riitä ratkaisemaan ongelmaa Kriisi: äkillinen pysähtyminen käännekohta tilanne, jossa henkilön aikaisemmat kokemuset ja keinot eivät riita ratkaisemaan ongelmaa pitää sisällään mahdollisuuksia

Elämänkriisit ja kehityksen kriisit kuuluvat osana elämään Elämänkriisin voi aiheuttaa positiivinen tai negatiivinen tapahtuma ja ne ovat osa elämänkulkua Pääsääntöisesti elämänkriisit ajoittuvat elämän eri siirtymävaiheisiin (vrt. kehityskriisit) Lisää tietoa: www.mielenterveystalo.fi

Arjen todellisuutta 16v ei läheskään aina tiedä, mitä haluaa tulevaisuudeltaan Alle 25v ei voi saada työmarkkinatukea, ellei hänellä ole ammatillista koulutusta Huono-osaisuuden kehä (Syrjäytymsen ehkäisy, 2009) Ongelmat koulussa ja/tai kotona => ongelmat koulussa tai jopa keskeytäminen => huono asema työmarkkinoilla => taloudelliset vaikeudet => riippuvuus hyvinvointivaltiosta Tästä seuraa monenlaiset elämänhallinnan ongelmat

Syrjäytyneeksi luokitellaan työvoiman ja opiskelun ulkopuoliset nuoret joilla ei ole peruskoulun lisäksi muuta koulutusta. Mitä kauemmin nuori on syrjäytynyt, sitä todennäköisempää on että hän ei tule suorittamaan perusastetta korekampia kouluja. Maahanmuuttajanuoret ovat myös syrjäytymisuhan alla: heidän on huomattavasti vaikeampi päästä Suomen työ- ja koulutusmarkkinoille kuin kantaväestön (erityinen riskijoukko ovat ilman perhettä/läheisiä olevat ja naiset). Joka neljäs asunnoton on alle 25-vuotias. Asunnon saamisen vaikeus yhteydessä työhön ja opiskelupaikkaan.

Huono-osaisuuden ylisukupolvisuus Huono-osaisuuden ylisukupolvisuudella tarkoitetaan vanhempien hyvinvoinnin ongelmien siirtymistä ja niiden jatkuminen heidän lapsilleen. Tärkeää huono-osaisuuden ylisukupolvisuuden ehkäisyssä on huomioida erilaisissa palveluissa koko perhe, ei vain vanhempia joilla on ongelmia. Ensisijaisen tärkeää on myös tukea lapsen ja vanhemman pärjäävyyttä ja huomioida tuen tarve/ puuttua ongelmiin mahdollisimman varhain.

Selviytyminen Köyhyystutkimus ei ole vielä saavuttanut suuria määriä köyhyydestä selvinneitä.  Nuori ei aina miellä itseään köyhäksi vaikka olisikin köyhä. Jotkut nuoret pitävät tilannetta väliaikaisena. Itsetunto ja identiteetti vaikuttavat siihen, miten nuori näkee itsensä köyhänä ja köyhyydestä selviydyttyään ts. Identifioiko edelleen itsensä köyhäksi. Tärkeää selviytymisessä on vahvuuden löytäminen. Jos löytyy edes yksi vahvuus, sen avulla voidaan löytää myös muita vahvuuksia (Jones-Smith 2011). Ihmisen riskitekijät elämässä vs. Suojaavat tekijät (voi tunnistaa vahvuuksien arvioinnilla). Nämä minivoivat riskien vaikutuksia (Luthar 2006). Selviytyminen nähdään resilienssinä (viittaa ihmisen joustavuuteen, sinnikkyyteen, sopeutumiskykyyn ja vastustuskykyyn).

Häpeä Ihmisellä on tarve hallita häpeää mutta häpeä kahlitsee ihmistä. Elämää kahlitseva häpeä ( Malinen, 2003). Häpeäidentiteetti, sisäistetty häpeä, häpeäpersoona. Ihmisen ensimmäiset elinvuodet merkittäviä.

Häpeän ja syyllisyyden erot Häpeä koskettaa ihmisen koko olemusta . Häpeällä on pitkät juuret. Syyllisyys on asioiden tietämistä. Ihminen tunnistaa syyllisyyden alkuperän. Jos ihminen ei pysty jäljittämään tunteen syytä, voi pohtia, onko kyse häpeästä eikä syyllisyydestä (Kettunen, 2014).   Ontologinen häpeä -> juuret lapsuudessa. Eettinen häpeä -> väärä teko. (Zijlstra,1995)

Häpeä rikkoo ihmisen identiteettiä ja arvoja. Ihminen kokee olevansa riittämätön, kelvoton ja merkityksetön. Häpeään sisältyy kolme eri elementtiä: 1 Havaituksi tuleminen. 2. Torjutuksi tuleminen. 3. Kääntyminen itseä ja häpeän todistajia vastaan.( Ikonen; Rechardt,1995) Länsimaisessa yhteiskunnassa häpeä ymmärretään yksilöllisenä psyykkisenä kokemuksena josta seuraus on torjutuksi tuleminen. Häpeää voisi peilata sosiaalisena ja yhteisöllisenä kysymyksenä. Häpeä on vieraantumisen tila jolla on sosiaaliset vaikutukset. Tätä kautta häpeässä on myös poliittinen ulottuvuus: sosiaalinen kontrolli ja vallankäyttö. (Pattison,2000)

Kirjallisuus Kettunen, Paavo 2014       Häpeästä hyväksyntään. Helsinki: Kirjapaja. Malinen, Ben 2003     Häpeän monet kasvot. Helsinki: Kirjapaja. Ikonen, Pentti ja Rechardt, Eero 1995     Thanatos, häpeä ja muita tutkielmia. Helsinki: Nuorisopsykiatrian säätiö. Pattison, Stephen  2000     Shame, Theory, Therapy, Theology. Campridge: Campridge University Press. Zijlstra Wybe  1995     Kohti kokonaista ihmistä. Pastoraalipsykologian käsikirja. Suom. Mikko Kuusniemi. Helsinki: Kirjapaja.