Uhripolitiikan suuntaviivoja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Senja-juhlaseminaari Hannaleena Kuukari, psykoterapeutti, Tukinainen ry. Sari Laaksonen, kehitysjohtaja, Ensi- ja turvakotien liitto ry.
Advertisements

Asunnottomuuden ehkäisy Oulussa
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Senja-juhlaseminaari Päivi Vilkki VT, projektivastaava.
Lähisuhdeväkivaltarikoksesta epäillyn ohjaaminen kuulustelusta väkivaltaa katkaisevaan palveluun Oulu Hautamäki Jari, toiminnanjohtaja Hyvärinen.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
1 Uhrien tukipalvelujen vahvistaminen - faktaa, fiktiota, utopiaa? Mervi Sarimo
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus - D e österbottniska landskapens kompetenscentrum inom det sociala området - SONet.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
VÄHEMMISTÖVALTUUTETTU MINORITETSOMBUDSMANNEN OMBUDSMAN FOR MINORITIES VEHÁDATÁITTARDEADDJI.
VKS Matti Nissinen Rikosprosessi osana ihmiskaupan torjuntaa.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
LAPSEN OIKEUDET.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
The Annual Policy Report 2009 Vuosittainen raportti maahanmuuttopolitiikasta Suomessa HUOM : Voit täydentää ylätunnisteen Näytä/Ylä- ja alatunniste (Älä.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Kohti uusia palvelujen järjestämismalleja Markku Niemelä.
PERHEVÄKIVALTA tte. Mitä perheväkivalta on?  Fyysinen: kurittaminen, potkiminen, lyöminen  Henkinen: sanallista alistamista, nolaamista ja vapauksien.
SOTE-uudistus hyvinvointi- investointina Kuopion Asumisen päivät 2016 Jussi Ahokas, pääekonomisti, Hyvinvointitalous-tiimin päällikkö, SOSTE.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Yhdistykset kumppaneina kunnan kanssa – tasavertaista yhteistyötä Huhmari Kari Hyvärinen, yhteistyökoordinaattori Pohjois-Karjalan kansanterveyden.
JÄRJESTÖHAUTOMON TILAISUUS INFOA PELIYHTEISÖJEN FUUSIOSTA.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Kokoomus Heinola Kuntavaaliohjelma
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Esiselvitys.
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
ERITYISTAIDEKASVATUS
Köyhyys ja lapsen oikeudet
VAMMAISLAINSÄÄDÄNNÖN UUDISTAMINEN
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Pelastustoimen uudistaminen
Vuosi rikosuhridirektiiviä – mikä on muuttunut? Kommenttipuheenvuoro
RIKU-seminaari Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen.
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Asiakkaan valinnanvapaus
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
OSALLISUUTTA JA TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVÄN TOIMINNAN LAATUKRITEERIT (KVANK) Ainomaria Anttonen Projektityöntekijä, Savon OTE-hanke Vaalijalan.
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Sote-uudistuksen toimeenpano
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

Uhripolitiikan suuntaviivoja Rikosuhripäivystyksen seminaari 30.9.2016 Ylijohtaja Arto Kujala, oikeusministeriö

Poimintoja hallitusohjelmista Lipponen I (1995): Saatetaan päätökseen rikoslain kokonaisuudistus, jonka yhteydessä mm. parannetaan rikoksen uhrin asemaa. Lipponen II (1999): Parannetaan uhrien oikeusturvaa ja selvitetään mahdollisuudet uhrin oikeudenkäyntikulujen kattamiseen valtion varoista. Jäätteenmäki / Vanhanen I (2003): Rikoksen uhrin lainsäädännössä turvattujen oikeuksien on toteuduttava myös käytännössä. Tämän on korostuttava poliisin, syyttäjän ja muiden oikeusviranomaisten toiminnassa. Rikosuhripäivystyksen toimintaedellytykset ja muun kriisiavun saatavuus turvataan koko maassa. Rikosvahinkojen korvaamista tehostetaan ja lainsäädäntöä uudistetaan.

Poimintoja hallitusohjelmista Katainen (2011): Kriminaalipolitiikan tavoitteina ovat rikosten ehkäiseminen, ennustettavan ja luotettavan rikosoikeusjärjestelmän ylläpito, rikosvastuun toteutuminen, rikosseuraamusjärjestelmän toimivuuden varmistaminen sekä uhrin aseman turvaaminen. Rikosuhripäivystyksen palvelut turvataan sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaisesti. Selvitetään kestävä rahoitusmalli. Sipilä (2015): Hallitus parantaa rikoksen uhrin asemaa rikosprosessissa lainsäädäntöä kehittämällä.

Kansainväliset velvoitteet määrittävät rikoksen uhrin tukipalveluiden vähimmäistason EU:n rikosuhridirektiivi (voimaan 16.11.2015) sisältää vähimmäisvaatimukset yleisistä ja kaikille rikoksen uhreille tarkoitetuista tukipalveluista Kaikille rikoksen uhreille oikeuksien kannalta keskeistä tukea, neuvontaa ja tietoa (Rikosuhripäivystys) Erityistarpeisille uhreille suoja tai väliaikainen majoitus sekä kohdennettua tukea, apua ja neuvontaa Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan sekä perheväkivallan ehkäisemistä ja torjumista koskeva yleissopimus (ns. Istanbulin sopimus, voimaan 1.8.2015) Naisiin kohdistuvan väkivallan ja parisuhdeväkivallan uhreille tuotettava riittävät hyvinvointi-, terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelut Turvakodit, 24/7 auttava puhelin, raiskaustukikeskukset, lapsitodistajan tuki

Kansainväliset velvoitteet määrittävät rikoksen uhrin tukipalveluiden vähimmäistason YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista (voimaan 10.6.2016) Tavoitteena on taata vammaisille henkilöille yhdenvertaisesti kaikki ihmisoikeudet ja perusvapaudet ja edistää vammaisten henkilöiden ihmisarvon kunnioittamista Uhripolitiikan näkökulmasta olennainen on 16. artikla, jossa taataan vammaisten henkilöiden suoja hyväksikäyttöä, väkivaltaa ja pahoinpitelyä vastaan sekä kotona että kodin ulkopuolella. Vammaisille, jotka ovat joutuneet hyväksikäytön, väkivallan tai väärinkäytösten kohteeksi, tulee taata tarpeelliset toimet toipumisen, kuntoutumisen ja sosiaalisen sopeutumisen edistämiseksi

Tukipalveluiden rakenteet ja rahoitus Uhripoliittisen toimikunnan (5/2013-2/2015) tehtävänä oli Valmistella suunnitelma tukipalveluiden rakenteellisista ratkaisuista ja rahoitusmallista Kartoittaa menettelytapoja ja hyviä käytäntöjä kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseksi Koordinoida uhrin tukipalveluihin liittyvien hallitusohjelmatavoitteen toteutumista Tehdä ehdotus uhripoliittisten kysymysten edistämiseksi jatkossa Lähtökohtana hyvin hajanainen kenttä palveluja tuottavia järjestöjä, epäselvät järjestämisvastuut, epävarma rahoituspohja ja palvelut alueellisesti epätasaisesti jakautuneina

Tukipalveluiden rahoittamiseen ja järjestämiseen liittyneet viimeaikaiset uudistukset Uhripoliittinen toimikunta ehdotti rikosuhrimaksun käyttöön ottamista Laki rikosuhrimaksusta tulee voimaan aikaisintaan 1.12.2016 - rikoksentekijöiltä perittävä uusi maksu: 1) 40 € / 80 €, jos rikoksesta säädetty ankarin rangaistus enintään 6 kk / yli 6 kk vankeutta 2) 800 euroa, jos oikeushenkilö Lain tarkoituksena vahvistaa rikosten uhreille suunnattujen tukipalvelujen valtionrahoitusta maksujen tuoton määrällä. Rikoksen tekijä osallistuu uhreille suunnattujen tukipalvelujen maksamiseen Raha kanavoidaan OM:n valtionavustusmomentille, josta rahoitetaan Rikosuhripäivystys, lähisuhdeväkivallan uhreille suunnattu 24/7 tukipuhelin sekä muita palveluita.

Tukipalveluiden rahoittamiseen ja järjestämiseen liittyneet viimeaikaiset uudistukset Laki valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle (voimaan 1.1.2015) Rahoitus kunnilta valtion vastuulle Rahoitus kanavoituu STM:n ja THL:n kautta turvakotipalvelun tuottajalle Lain tavoitteena on varmistua siitä, että turvakotipalvelu olisi jokaisen sitä tarvitsevan saatavilla asuinpaikasta riippumatta - turvakotipaikkojen määrä arvioitu riittämättömäksi

Tukipalveluiden rahoittamiseen ja järjestämiseen liittyneet viimeaikaiset uudistukset Ihmiskaupan uhrien auttamista koskeva lainsäädäntö Kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta annetun lain sekä ulkomaalaislain muutokset (voimaan 1.7.2015) Määriteltiin mm. menettelyt uhrin tunnistamiseksi ja auttamisjärjestelmään ohjaamiseksi, selkiytettiin toimivaltakysymyksiä sekä määriteltiin uhrille tarjottavan suojelun ja avun tarpeen arviointimenettelyjä Kustannusten kohdistuminen riippuu siitä, onko hänellä Suomessa kotikunta vai ei (Kunta – SM)

Tukipalveluiden rakenteet ja rahoitus   Yleiset tukipalvelut Erityis-tukipalvelut Turvakodit Raiskauskriisi-keskukset 24/7 tukipuhelin lähisuhdeväki-vallan uhreille Ihmiskaupan uhrien auttamis-järjestelmä Järjestämisvastuu ja rahoitus OM STM RAY Maakunnat ? STM / OM SM Kunnat Palvelun tuottaminen - RIKU - Oikeusapu - Kunnat - Järjestöt - Yksityiset turvakodit - Maakunnat - Raiskaus-kriisikeskus Tukinainen - Yksityiset - Joutsenon vastaanotto-keskus Sote-uudistus ja maakuntien rooli tulevaisuudessa ??

Oikeusavun uudistuksesta Rikoksen uhrin aseman parantaminen on strateginen tavoite myös oikeusavussa. Sitaatti oikeusavun kehittämissuunnitelmasta: ”Oikeusaputoimistot lisäävät yhteistyötä paikallisten viranomaisten ja järjestöjen kanssa, jotta heikommassa asemassa olevat kuten rikoksen uhrit saavat tarvitsemaansa tukea, neuvontaa, suojelua ja oikeudellista apua.” Oikeusapua kehitetään rakenneuudistuksella, jossa muodostetaan kuusi oikeusapu- ja edunvalvontapiiriä. Toimipaikkoja ei muuteta. Asiakaspalvelua antavat edelleen oikeusaputoimistot ja edunvalvontatoimistot nykyisillä lähes 80 paikkakunnalla.   Enemmän aktiivista yhteistyötä uhrien hyväksi toimivien järjestöjen ja oikeusaputoimistojen kesken. Oikeusaputoimistojen osaamista kannattaa hyödyntää nykyistä enemmän.

Hyvät käytännöt ja menettelytavat Lainsäädännön, rakenteiden ja rahoituksen kehittäminen on tärkeää, mutta ei riittävää ! Ihmiset tekevät varsinaisen työn vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa Olennaista on kehittää hyviä käytäntöjä ja menettelytapoja; huomiota uhrien erityistarpeisiin, viestintään, palveluihin ohjaamiskäytäntöihin, uhrin sensitiiviseen koko prosessissa ja uhrien suojelukysymyksiin.

Uhripolitiikan suuntaviivoja Poliittinen tahtotila on kehittynyt suotuisasti viimeisten 20 vuoden kuluessa Uhrin aseman turvaaminen on sisällytetty kriminaalipolitiikan tavoitteisiin sekä Suomessa että EU –tasolla Uhrin asemaa nostettu esiin lainsäädännössä, mm. perittyä saadun rikoshyödyn kanavoinnissa asianomistajien vahingonkorvauksiin – haasteena kehittää asianomistajan roolia tulevissa prosessiuudistuksissa Rakenteissa ja rahoituksessa on aina kehitettävää – sote- ja maakuntien rooli tukipalveluiden tuottamisessa ja rahoituksessa? Hyvät käytännöt jakoon koko rikosprosessissa ja tukipalveluissa Lisää tutkittua tietoa – panoksia myös tutkimukseen