Liikenteen palvelulaki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Advertisements

Henkilöliikenne muutoksessa Itä-Suomen liikennejärjestelmäpäivät
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta Lieksa Heikki Viinikka Pielisen Karjalan joukkoliikennekoordinaattori.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
MYA 9114 MATKAILU- JA MAJOITUSPALVELUJEN PERUSTEET
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Sosiaalisten yritysten toimintaedellytykset – ajankohtaista lainsäädännöstä.
Tiivistelmät EU:n lainsäädännöstä: ja esittely 2009.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
JÄRJESTÖHAUTOMON TILAISUUS INFOA PELIYHTEISÖJEN FUUSIOSTA.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Varhaiskasvatuksen talousarvio
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Tiedon hyödyntämisen edistäminen lainsäädännön keinoin
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Osatyökykyisille tie työelämään
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Liikennepalvelulain ja valtioneuvoston asetuksen mukaiset olennaisia tietoja koskevat velvoitteet käytännössä Martin Johansson
Liikennepalvelulain ja valtioneuvoston asetuksen mukaiset olennaisia tietoja koskevat velvoitteet käytännössä Toni Bärman, Liikennevirasto, joukkoliikenteen.
Liikenteen palvelulaki
Pro Gradu tutkielma Taru Hynninen
Liikennepalvelulain muutokset - tilannekatsaus uudistuksiin
Liikennepalvelulain mukaiset yhteentoimivuuden vaatimukset
Maakuntauudistuksen esivalmistelun valmisteluryhmä
Trafin rooli ja tehtävät
Vauhtia kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatioon.
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Liikennekaari toteuttamassa hallitusohjelmaa
Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut 2017 ja
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Liikennepalvelulain mukaiset yhteentoimivuuden vaatimukset
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Jari Porrasmaa (STM) Konstantin Hyppönen (KELA)
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Näkökulma sote-tietoaltaaseen ja yhteinen raportointipalvelu Pääarkkitehti Heikki Siltala Heikki Siltala.
Esittäjän nimi ja päivämäärä
tavoitetilakuvaukset
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Avoimen tuotteenhallinta
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Kuntaliiton ajankohtaispäivä Etelä-Savo
Vammaislainsäädännön uudistaminen-
Esityksen transkriptio:

Liikenteen palvelulaki - mitä tapahtuu henkilöliikenteessä tiellä kesällä 2018?

Laki liikenteen palveluista – Asiakas keskiössä Digitalisaatio Multimodaliteetti Norminpurku

Liikenne- ja viestintäverkot Liikennepalvelulaki PALVELUT MaaS-operaattorit, sovellukset, kyydinvälitys yms. Paremmat ja joustavammat palvelut Voimaan 1.1.2018 TIETO Digitaalisten palveluiden mahdollistaminen: ohjelmointirajapinnat, avoin data, oma data Tiedon hyödyntäminen ja sääntely Voimaan 1.7.2018 Kevyempi sääntely ja markkinoille pääsy Liikenne- ja viestintäverkot

Liikenteen palvelut asiakkaan näkökulmasta Liikkumispalvelut - Liikennepalvelut ja niitä tukevat palvelut, kuten välityspalvelut, tietopalvelut, pysäköinti jne Liikennepalvelut Kuljetuspalvelut ja esim. auton- ja pyöränvuokraus tai yhteiskäyttöautot Kuljetuspalvelut Välityspalvelut - Yksittäisten kuljetusten välittämistä Yhdistämispalvelut - Matkaketjujen ja muiden palvelukokonaisuuksien tarjoamista yhdistämällä eri palveluntarjoajien liikkumispalveluita

Liikennepalvelulaki mahdollistaa saumattomat matkaketjut Liikkumispalvelun olennaiset tiedot Kaikki liikennemuodot ja liikkumispalvelut I vaihe Anonyymi kertalippu (varaus- ja lippujärjestelmäyhteys) tie- ja raideliikenteen henkilökuljetukset Henkilöön sidotut lippu-tuotteet ja muut palvelun käyttöön oikeuttavat tuotteet Kausilippu Esim. opiskelija-, eläkeläisalennus Kaikki liikennemuodot Kaikki liikkumispalvelut Liikennekaaren I vaiheen tietosääntely herätti huomattavaa kiinnostusta erilaisissa kansainvälisissä yhteyksissä. Olen vakuuttunut, että myös nyt ehdotettava sääntely toimii uraa uurtavana esimerkkinä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Tällä kalvolla on esitetty se tilanne, johon päästään toivottavasti liikennekaaren I ja II vaiheiden avulla. Tässä näkyvien asioiden lisäksi todettakoon, että palveluiden käyttämisestä syntyvää tietoa, jota ei voida yhdistää henkilöihin tai yksittäisiin palveluntarjoajiin, on tarkoitus avata Liikenneviraston avoimen rajapinnan kautta. Kaikkiaan on tarkoitus, että liikennekaari III:n vaiheensa jälkeen muodostaa pohjan, jossa liikkumispalveluiden tarjoamiseksi ja käyttämiseksi tarvittava tieto on kaikkien toimijoiden saatavilla yhteentoimivalla tavalla, ja jossa käyttäjä voi hankkia tarvitsemansa liikkumispalvelut haluamallaan helppokäyttöisellä tavalla. MaaS-palvelu II vaihe

Kaikki liikennemuodot mukaan II vaihe

Lain toimeenpanoa koskevia erityisiä kysymyksiä

Liikenteen järjestäminen Julkisesti rahoitettuun liikenteeseen sovelletaan aiempaan tapaan eri substanssilakeja Nk. PSA-liikenne Palvelusopimusasetus, liikennepalvelulaki ja hankintalainsäädäntö Toimivaltaisina viranomaisina säilyvät kunnalliset ja seudulliset viranomaiset sekä ELYt ( maakuntauudistuksen myötä ELYjen tehtävät siirtymässä maakunnille) VPL-kyydit, Kela-kyydit Vammaispalvelulaki, sairausvakuutuslaki Koulukuljetukset Perusopetuslaki Markkinaehtoinen liikenne Liikenneluvan haltijat saavat vapaasti harjoittaa, ellei PSA- liikenteelle ole annettu yksinoikeutta. Liikennepalvelulailla ei muuteta julkisesti rahoitetun liikenteen järjestämistapoja

Tiedonantovelvollisuus ja lipunmyyntirajapintojen avaaminen Liikkumispalvelua koskeva olennainen tieto ainakin reitti-, pysäkki-, aikataulu-, hinta- ja saatavuustiedot sekä esteettömyystiedot Valtioneuvoston asetus liikkumispalveluita koskevista olennaisista tiedoista Asetus 643/2017: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170643?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=valtioneuvost on%20asetus%20liikkumispalveluita%20koskevista%20 Perustelumuistio: http://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f8055704a  Perustelumuistiossa hyödyllisiä esimerkkejä pykälittäin Lipunmyyntirajapintojen avaamisvelvoite Mahdollisuus valita kenen kanssa asioi ja saada koko matkaketjua koskevat palvelut yhdeltä toimittajalta

Mitä selvityksen alla? Julkisesti tuetun liikenteen rahoitusmuodot ja järjestämistavat jatkossa Päävastuussa muut toimijat (toimivaltaiset viranomaiset, STM, Kela) Huomioitava sote- ja maakuntauudistukset Verotuskysymykset VM Palveluseteli TVV:n työkaluna (valtion budjetista rahoitettuna) Edellyttää täydentävää lainsäädäntöä, joka työn alla LVM:ssä Lisäksi edellyttää valtiontukioikeudellisen hyväksyttävyyden selvittämistä EU-komissiolta Pelkkä olemassa oleva kirjaus budjettimäärärahan käyttötarkoituksiin (liikennepalvelulain III osan 4 luvun 1 §) ei riitä Palveluseteliä ei siten voida vielä rahoittaa valtion budjetista LVM:n lainsäädännössä ei säädetä kuntien rahankäytöstä; kuntien mahdollisesti rahoittamien palvelusetelikokeilujen on oltava kuntalainsäädännön ja valtiontukilainsäädännön mukaisia Reittiliikennelupamenettelyn korvaava yksinoikeuden asettamismenettely LVM:ssä laaditaan lisäohjeistusta