Tietoteknikot 2015-16: Opetusharjoittelut Ritva-Liisa 3.9.2015
OPEA515: Ohjattu perusharjoittelu; 8 opetustuntia norssilla yläkoulussa jokaiselle; 8 opetustuntia seuraavasti: Kaksi opiskelijaa oman äidinkielen opetukseen: oman äidinkielen (unkari) opettaja Johanna Haimi tarvitsisi apua vesiteemaisen pelin kehittelyyn (tabletille). Pelin hahmotelma on lautapelinä (Tonava kulkee pelialustan läpi: maantiede, saastuminen, luonto joessa ja sen ympäristössä), ja siitä pitäisi saada jonkinmoinen yksinkertainen e-versio. Johanna tarvitsisi apua pelin kehittelyyn ja testaamiseen tunnillaan oppilailla. Ranima Kaja (arabia). Ranimilla on norssilla yläkoululaisten ryhmä, joten esim. pädin appsien hyödyntämistä Kolme opiskelijaa norssin alakoululle
OPEA515: Norssin alakoulu Vaihtoehtoja mm. Ykkösluokkalaisille pädejä Ohjelmoinnin alkeita eri luokkatasoille; koodauskerho Kerhomuotoista toimintaa Uuden älytaulun ja dokukameran haasteet ja mahdollisuudet Yleisiä tvt-taitoja iPad-agenttikoulutus 5. lk alk. 14.9. iPad-agentit toimivat apuopeina nuoremmille Alkutapaaminen Anna Laukkarisen kanssa to 17.9. klo 16.00 norssin alakoulun luokassa A221
OPEA525: Syventävä ohjattu harjoittelu, 18 tuntia: jokaiselle 6 tuntia nossin yläkoulussa sekä Yksi opiskelija Mankola-projektiin Toteutus viikoilla 43 ja 44 syksyllä 2015 Mahdollisuus suorittaa myös sivuaineharjoittelun osuus (6+6 tuntia) Yksi opiskelija POM10CC Integroivat oppimiskokonaisuudet –jaksolle Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Keväällä tammikuun lopulta alkaen Tehtävänä rakentaa opintojaksolle alusta ja tarvittaessa paikka virtuaaliselle lukupiirille sekä tukea opiskelijoita oman tuotoksen (esim. kuva, video) tekemisessä
OPEA525 jatkuu… Kolme opiskelijaa ”tavallisiin” äikkäprojekteihin Toteutus keväällä (yleensä helmi-huhtikuu) 2016 Mahdollisuus suorittaa sivuaineharjoittelu (6 tuntia) osallistumalla Mikämikä-päiviin maaliskuussa 2016, jolloin voi toteuttaa saman projektin ”kenttäkouluissa”
Mankola-projekti Takaisin Toteutetaan englantia, äidinkieltä (ja tietotekniikkaa) yhdisteleviä projekteja syksyllä 15 toisesta jaksosta lähtien (syyslomasta eteenpäin): 8a-luokka, 3 tunnin jaksot (1 + 2 t) opiskelijat osallistuvat esim. 3 - 4 kolmen tunnin jakson toteuttamiseen Opiskelijat ottavat osaa 2 teemakokonaisuuden suunnitteluun, toteutukseen ja osin arviointiin: Tekstitieto: kielen rakenteista verbioppi aikamuodot sekä modukset: erityisesti imperfekti ja konditionaali; kytketään viestintätilanteisiin ja käyttöyhteyteen: epäsuora pyynto, pyyntö - käsky, miten pyydetään kohteliaasti oppilailta suullinen tai kirjallinen tuotos; opeopsikleijat tekevät näihin arviointikriteerit (kuvaukset ja skaalaus arvosana-asteikkoon) 2. Tekstilajit mainonta; mainoksen toteuttaminen (uusi innovaatio), kysely kulutuskäyttäytymisestä kuluttaminen, kestävä kehitys teemana myös ylipäänsä vaikuttavat tekstit teemana: enkussa näiden käsittely sisältölähtöisesti, äikässä puhumisen ja kirjoittamisen motivointi esim. väittelyin mielipideteksti, runo, ohjevideot; teksti jolla saa asioita tapahtumaan kuva- ja mainosanalyysi, ihmisten väliset suhteet, kierrätysohjeet Huom. Marjutin kautta kontakti tsekkiläiseen ystävyyskouluun Hannelella kontaktit kahteen kenialaiseen kouluun Takaisin
POM10CC Integroivat oppimiskokonaisuudet: Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Kurssilla toteutetaan kulttuurikasvatusta kokemuksellisen oppimisen menetelmin. Käytössä ovat kirjallisuuden kasvokkaiset/virtuaaliset lukupiirit, voimauttava valokuva, videotyöskentely sekä draamaoppiminen työtapana. Kokemuksellista oppimista ja kurssin työtapoja hyödynnetään luokissa MikäMikä-työpajojen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa keväällä 2016. Takaisin