Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset
Valinnaiset harjoitukset yksin, pareittain tai kolmen hengen ryhmässä.
LUOVUUDEN RAKKAUS – RAKKAUDEN LUOVUUS
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tietäminen taidon takana Menettelytapatieto on hiljaista ja käytännöllistä tietoa Hiljaisen tiedon elementit:  Aistitieto  Tunnetieto  Itsesäätelytieto.
Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Päättötyön esittelyohjeet
Ops seminaari Askola.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
1 Digitarinat Ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa YTT Yliopettaja Ossi Salin Terveysteknologia & eHealth Helsinki.
Hauho Hanna Nordström WWF Ilolla opittu ei unohdu Kurkistus lapsen ja ympäristökasvatuksen maailmaan Kuvat © WWF
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Pirkko Ohvo Tykes – hanke Savon koulutuskuntayhtymän toimintamallin ja –kulttuurin kehittäminen.
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Näkökulmia musiikki- ja taidekasvatukseen (yht
Lumoutuminen ja hyvä elämä opetuksessa
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2009 Heikki Ruismäki
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2009 Heikki Ruismäki
Millaisia opettajia tarvitaan 2010-luvulla?
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2015
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2015 Heikki Ruismäki
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2011 Heikki Ruismäki
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
1. Valitkaa keksinnöistä kiinnostavin. 2
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2009
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2012
Hyvän elämä ja sen eväät
innostavat ja aktivoivat opetusmenetelmät
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Matti O. Hannikainen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
shine Strong human increases new energy
Volitioprosessi, tahdon!
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Terveiset opistoistamme Jämsästä, Ranualta ja Reisjärveltä!
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Taidon ja taiteen tulevaisuuden voimaa Ylistyspuhe (musiikki) Helsingin opetusviraston mediakeskus 18.3.2010 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto

*Elämyksistä arvoihin ja asenteisiin *Mitä musiikki antaa ihmiselle? Sisällys *Elämyksistä arvoihin ja asenteisiin *Mitä musiikki antaa ihmiselle? *Taito- ja taideaineiden oikeusturvajulistukset (ks. erillinen tiedosto oikeusturvajulistukset) Heikki Ruismäki 18.3.2010

”Ellei ihminen kykene kokemaan elämyksiä, on hyvin vaikea tavoittaa elämän merkityksiä” Heikki Ruismäki 18.3.2010

Mitä musiikki antaa parhaassa tapauksessa ihmiselle? Mahdollisuuden (tunne)ilmaisuun Tunne-elämyksiä Sukellus menneeseen Tekemisen iloa ja energiaa Nautintoa, Flow-kokemuksia Innostumista, onnistumista Rentoutumista Mahdollisuuden uppoutua Keskittymiskykyä Hallinnan ja osaamisen tunnetta Heikki Ruismäki 18.3.2010

Mitä musiikki antaa parhaassa tapauksessa ihmiselle? Hyvän harrastuksen kehittymisen Luovan prosessin (hyppy uuteen) Sosiaalisen harrastuksen Taidon oppimisen Vuorovaikutuksen toiseen Kuulla/nähdä/tuntea/aistia konkreettisesti työn tulos Konkreettisuus palkitsee Lievittää yksinäisyyttä Terapiaa Mahdollisuuden (tunne)ilmaisuun Tunne-elämyksiä Sukellus menneeseen Tekemisen iloa ja energiaa Nautintoa, Flow-kokemuksia* Innostumista, onnistumista Mahdollisuuden uppoutua Keskittymiskykyä Hallinnan ja osaamisen tunnetta Heikki Ruismäki 18.3.2010

Musiikki parhaassa tapauksessa nostaa yksityisen yleisen lumoutumisen Lumoutuminen Musiikki parhaassa tapauksessa nostaa yksityisen yleisen lumoutumisen kohteeksi Musiikki tavoittaa sellaisia mielen kerrostumia, joihin sanat eivät välttämättä riitä* Heikki Ruismäki 18.3.2010 Imatralla 30.5.2006 Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p. 040-5408958 email: heikki.ruismaki@helsinki.fi 7

Power Point –esitys sekä julkaisut löytyvät Googlella: ->Heikki Ruismäki ->Materiaalit - > voima heikki.ruismaki@helsinki.fi