Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2015 Heikki Ruismäki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2015 Heikki Ruismäki"— Esityksen transkriptio:

1 Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2015 Heikki Ruismäki

2 (An American Indian proverb)
There are two values, which you can give your child as a present for Life. First of all: Roots, and then: Wings (An American Indian proverb) Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

3 Itsenäinen työskentely: 54 h
Toteutus ja työtavat: Luennot: 24 h Itsenäinen työskentely: 54 h Kurssiin kuuluu luento-opetus sekä luennoilla annetut kirjalliset tehtävät Arviointi: Arviointi perustuu omatoimisiin kirjallisiin tehtäviin. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5 (hyväksytty / hylätty). Kirjallisuus: Ajankohtaisia artikkeleita sopimuksen mukaan. Ruismäki, H. & Ruokonen, I The 5th International Conference of Intercultural Arts Education 2012: Design Learning, University of Helsinki, Finland.  Procedia - Social and Behavioral Sciences: Volume 45. (eds. Ruismäki, H. & Ruokonen, I.) Amsterdam: Elsevier,  620 pages. Ruismäki, H. Juvonen, A Searching for a better life through Arts and Skills: Research results, visions and conclusions. University of Helsinki. Research report 329, Ruismäki, H. & Ruokonen, I Design Learning and Well-being: 4th International Journal of Inte rcultural Arts Education: Post-Conference Book: University of Helsinki, Department of Teacher Education. Research report 331. Shusterman , R Taide, elämä, estetiikka. Pragmatistinen filosofia ja estetiikka. Tammerpaino. Tampere. Uusikylä, K Isät meidän. Luovaksi lahjakkuudeksi kasvaminen. Sivut Atena. Saarinen, V.-M Taiteen elämä ja kuolema.Kirjoituksia kahdesta modernista taidekäsityksestä.

4 Tavoitteet ja sisältö:
Opiskelija perehtyy: taiteen olemukseen taidekasvatuksen problematiikkaan, taidefilosofian käsitteistöön ja ilmiöihin pohtimaan esteettisen kokemistavan ja taidefilosofian luonnetta erilaisten teemojen ja tehtävien kautta “Opiskelija tuntee, tietää, toimii”

5 Teemoja: Näkökulmia todellisuuteen Koulutuksen tukipilarit
Tavoitteena hyvä elämä Elämyksistä arvoihin ja asenteisiin Teesejä taidekasvattajille Mihin taidekasvatuksella tähdätään? Taidetta kasvatuksessa Taito- ja taidekasvatuksen kolme muotoa Sosiaalisen median mahdollisuudet taidekasvatuksessa Kolme askelta hyvään oppimiseen Erilaisia opettamisen malleja Harrastukset ja omaehtoinen oppiminen Luovuudesta Taidekasvattajan huoneentaulu Taiteellinen ilmaisu Taito- ja taideaineiden Oikeusturvajulistukset

6 Näkökulmia todellisuuteen
Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

7 Näkökulmia todellisuuteen
Tiede Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

8 Näkökulmia todellisuuteen
Uskonto ja ideologia, maailmankatsomus Tiede Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

9 Näkökulmia todellisuuteen
Uskonto ja ideologia, maailmankatsomus Taide Tiede Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

10 Näkökulmia todellisuuteen
Uskonto ja ideologia, maailmankatsomus Taide Tiede ”Ellei ihminen kykene kokemaan elämyksiä, On hyvin vaikea tavoittaa elämän merkityksiä” Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

11 Pitää ymmärtää yksittäisen sävelen ja hyvän elämän yhteys
Ymmärtäminen musiikissa tavoitteena hyvä elämä Sävelen ja hyvän elämän yhteys Pitää ymmärtää yksittäisen sävelen ja hyvän elämän yhteys hyvä elämä elämä taide musiikki sointu intervalli sävel

12 Ymmärtäminen tekstiili- ja teknisessä työssä
Pitää ymmärtää yksittäisen langan ja hyvän elämän yhteys hyvä elämä elämä taide tekstiilityö tekstiili kangas Lanka kuitu Pitää ymmärtää yksittäisen materiallin ja hyvän elämän yhteys hyvä elämä elämä taide tekninen työ tuote, esine jalostettu materiaali materiaali puu, kivi, metalli Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

13 The (artistic) growth in theatre (e.g.) and in nature experiences
You must understand connection between one note and good life good life life art theatre performance episode event You must understand connection between one plant and good life good life life art nature landscape ground plant Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

14 ”Ellei ihminen kykene kokemaan elämyksiä, on hyvin vaikea tavoittaa elämän merkityksiä”

15 Koulutuksen tukipilarit tällä vuosituhannella
1) tietämään oppiminen 2) tekemään oppiminen 3) yhdessä elämään oppiminen 4) olemaan oppiminen Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

16 Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

17 Elämyksistä arvoihin, asenteisiin ja kasvuun

18 Kokeminen Elämän, kulttuurin, kasvatuksen, tieteen, taiteen, tiedon ja maailmankatsomuksen lähtökohta ja perusta Koulutus, kasvatus, kulttuuri, joka ei anna elämyksiä, on kuollutta Ilo, riemu, ->nautinto->hyvänolon tunne->arvot ->asenteet Kokonaisvaltaisuus Emotionaalinen Kognitiivinen Psykomotorinen Hyvä tuottaa nautintoa, paha torjuntaa

19 Lapset oppivat mitä kokevat
- Jos lasta arvostellaan, hän oppii tuomitsemaan - Jos lapsi joutuu häpeämään, hän oppii tuntemaan syyllisyyttä - Jos lasta pilkataan, hän vetäytyy kuoreensa + Jos lasta kannustetaan hän oppii luottamaan itseensä + Jos lapsi kokee olonsa turvalliseksi, hän oppii luottamaan + Jos lasta kohdellaan reilusti, hän oppii oikeudenmukaiseksi + Jos lasta kiitetään, hän oppii itsekin kiittämään + Jos lapsi kokee hyväksyntää ja ymmärrystä, hän oppii löytämään rakkautta maailmasta (otteita Dorothy Law Nolte) ”Kun lapsi aukaisee siivet, hän oppii lentämään” Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

20 ”Kunnioitan toisen ihmisen maailmaa, vaikka en ymmärräkään tai pidä siitä ja se on erilainen kuin omani” Heikki Ruismäki Imatralla Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto p

21 Maailma näyttäytyy erilaisena erilaisista näkökulmista

22

23 Olen kiitollinen... Siitä, että minun täytyy siivota juhlien jälkeen, sillä se merkitsee sitä, että minulla on ystäviä. Siitä, että vaatteet tuntuvat tiukoilta, sillä silloin tiedän, että minulla on ruokaa. Naisesta kirkossa takanani, joka laulaa nuotin vierestä, silloinhan kuuloni toimii. Palavereista ja keskusteluista työtovereiden kanssa; minulla on vielä työpaikka. Soivasta herätyskellosta aamulla - minä elän. Ja viimeisenä, vaan ei suinkaan vähäisimpänä; Saan paljon sähköpostia ja se tarkoittaa sitä, että joku ajattelee minua.


Lataa ppt "Taidefilosofia ja taidekasvatus SL 2015 Heikki Ruismäki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google