Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
Advertisements

Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Erityisopetus lukiossa
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Alue, johon voidaan motivaatiolla vaikuttaa
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
RYHMÄ.
Ammattirooli & persoona
Matematiikan oppiminen.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Kannustava valmentaja ja ohjaaja / Kotka.
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
YHTEISÖLLISYYS ja IHMISTEN JOHTAMINEN
Seuraava sivu Tekijä Marina Green-Järvinen, Tietotekniikka-ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
1.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
VUOROVAIKUTUS.
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus, kehittämisen isoin haaste
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN ’Innolla työelämään’ Kopro 2012 Insiders.
MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
Ops seminaari Askola.
Kuluttaja- ja ostokäyttäytyminen
Sirpa Salo-Saari Lahjakkuus. Sirpa Salo-Saari Lahjakkuus Kaikilla on lahjoja eri älykkyyden osa-alueilla Älykkyys = kyky ratkaista uusia ongelmia Älykkyyttä.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
MATKALLA PESÄPALLON HUIPULLE – TUOMARINA. TUTUSTUMISVAIHE Pelaajaura Otteluiden seuraaminen ja katsominen Pelin perusajatuksen ymmärtäminen Orientoituminen.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Eläkeliiton Ylä-Savon piiri ry./Pekka Mäkinen
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Yhteistoiminnallinen kokous
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM.
Kuntoutus - kuntoutuminen
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
Vertais-auditointi-sparraus
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Kokemuksia etävalmennuksesta
Rentoutumisen tavoitteet
TET =Työelämään tutustuminen
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Eväitä opintojen sujumiseen ja esteettömyys opiskelussa.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Opettajankoulutus muutoksessa
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä The Boss ”kyselijä” ”kyttääjä” - valtaa ”sovittaja” -rauhanturvaaja ”vapaamatkustaja” -loinen ”pöljä” ”äiti” ”johtaja” ”viihdyttäjä” ”tarkkailija” -syrjään vetäytyjä ”tekijä” ”epäilijä” -kyseenalaistaa ”nörtti” –pätijä ”opettaja - oppilas” ”valmentaja – valmennettava” FTK 9 –ryhmä 12.10.2009 oppitunnilla

Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä ”työmies” ahkera, motivoitunut, toteuttaja järjestelmällinen ”vapaa matkustaja” Laiska, ei motivaatiota Ovela kettu Välinpitämätön ”turha jätkä” Hyväksikäyttäjä ”pomo” the boss Vahva persoona Sosiaalinen (ulospäin suuntautunut) Määrätietoinen Kokemuksia omaava ”organisoija tyyppi” Pomon delegoinnin kohde ”toinen pomo” Suunnittelee ennen toteutusta ”alistuja” Tekee mitä käsketään ”YES MAN” Epävarma, ulkoa päin ohjattavissa Hyväksikäytettävissä Joo Joo mies! FTK 9 –ryhmä 12.10.2009 oppitunnilla

Hyvä oppiminen Sopivan haasteellista → Onnistumisen kokemuksia →Motivaatio Motivaatio Onnistumisen kokemuksia Sopivan haasteellista Reflektointi Tiedon arvottaminen Tiedon poimiminen (oleellisen ymmärtäminen) Tiedon kyseenalaistaminen Syväluotaava Sovellettavissa Motivaatio kohdallaan Ympäristön merkitys Vuorovaikutus Opettajan rooli Oppimistyylin tiedostamien FTK 9 –ryhmä 12.10.2009 oppitunnilla

Hyvä oppiminen Tarkkailu, kuuntelu? Teoria vs. käytäntö Oman oppimistyylin tunnistaminen Teoria vs. käytäntö Yksin vai yhdessä - roolit ajankäyttö Opisk.kaverit Ympäristö Opettaja Motivaatio ↔ onnistuminen Asenne FTK 9 –ryhmä 12.10.2009 oppitunnilla