Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Autoliikkeen aula Jussi Seppälä asentaja
Advertisements

VAAKA-hanke OPH:n terveiset • Koulutuksen järjestäjän tulee varmistaa, että työnantaja on tehnyt työturvallisuuslain mukaisen työn vaarojen.
Nokian Kuorma- ja linja-auton renkaat Uusi tuotevalikoima Erinomainen laatu.
Seinättömän pajan toimintamalli 1. Asiakkuuden edellytykset: alle 25-vuotias, ammattikoulutettu, pitkäaikaistyötön/vaikeasti työllistyvä/vajaakuntoinen.
Voima työ teho Laske oman suorituksen käytetyn voiman, työn ja tehon pöytäkirjan perustella.
MININAAMION VALMISTUS HIEKKAVALU -TEKNIIKALLA
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Johtokoodaus Historia, toiminnalliset syyt ja toteutustapojen hintaerot ovat johtaneet eri johtokoodaustapojen kehittämiseen. Hyvälle johtokoodaukselle.
Työsuojelu Suomessa.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Työsuojelun toimintaohjelma
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
Tiedoston nimi Rakennusmies löytyi hukkuneena rakennustyömaan montusta, jossa uppopumppu TOT 29/1997.
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
Käyttöohje Seuraavalle sivulle Viimeksi katsotulle sivulle Sisällysluetteloon Kun hiiren nuolikuvio muuttuu kohteen päällä kädeksi, niin siitä pääsee.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Opas hoitajalle EKG:n vuorokausinauhoitukseen
Huoltokorjaamon työntekijä menehtyi palovammoihin työvaatteiden sytyttyä palamaan TOT-raportti 9 / 08.
Ajoneuvon renkaan ilmanpaineen aiheuttaman tapaturmavaaran torjunta rengastyössä Selvitä rengastyöhön liittyvät vaarat ja oikeat.
Kuorma-auton renkaan paineistus Rengasliikkeen asennushallissa koeponnistettiin käytettyä rengasta pinnoituskelpoisuuden selvittämiseksi.
1 Rengas räjähti ja paineisku heitti asentajan betonilattialle TOT-raportti 3/97.
Vanteen hitsaus Kaksi asentajaa korjasi työkonekorjaamolla hitsaamalla ajoneuvonosturin paineenalaisen pyörän vannetta. Toinen asentaja.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
Työkoneen renkaan paineistus Miehet asensivat uusia renkaita työkoneen vanteille kivilouhimon korjaamolla. Kokenut huoltomies ja.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Asentaja jäi puristuksiin kuorma-auton perävaunun lavan ja rungon väliin TOT-raportti 19 / 01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Moottorin kuluttama sähköenergia
Traktorin renkaan vaihto
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Tietoturva.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Logistiikka ville Mustakallio
Lastaus kuorma-autoon
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Kuorma-autonkuljettaja puristui jarrujen säädön yhteydessä renkaan ja lokasuojan välistä TOT-raportti 28/01 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Henkilöauton tai kuorma-auton akun vaihto
Pylväsjalustojen siirto
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
Henkilö-auton renkaan vaihto
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Liikunta- ja nuorisopalvelut
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Korjaustöiden vuoksi ylösnostettu kuorma-auton ohjaamo putosi autoilijan päälle TOT-raportti 24/95 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut työpaikkatapaturma.
Turvallinen koulumatka.
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Laula sieluni mun, sieluni mun,
Esityksen transkriptio:

Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus Autonasentaja oli irrottanut asentajaharjoittelijan kanssa kuljetusliikkeen korjaamolla perävaunun paripyörän renkaan tyhjentymisen syyn selvittämiseksi. Rengas oli asetettu pystyasentoon korjaamon metallista hyllyä vasten. Kokenut asentaja oli tulkinnut väärin renkaan tyhjentymisen syyn (venttiili) ja täytti rengasta seisten renkaan vieressä. Rengas räjähti aiheuttaen asentajan kuoleman. Kuorma-auton perävaunun rengas räjähti paineistuksen aikana ja aiheutti aiheutti autonasentajan kuoleman Riskialtis työmenetelmä TOT 3/97 Kuorma-auton kuljettaja oli huomannut purkaessaan kuormaa autostaan, että perävaunun paripyörän sisemmässä renkaassa oli vähän ilmaa. Hän ei voinut korjata rengasta paikan päällä, joten hän oli päättänyt ajaa noin 40 km:n matkan kuljetusliikkeen korjaamolle ja jätti lapulla tiedon siitä, että rengas pitää tarkistaa ennen seuraavaan ajoon lähtöä. Seuraavana aamuna korjaamolla 16 vuotta työskennellyt 48-vuotias asentaja vaihtoi asentajaharjoittelijan kanssa ensimmäisinä töinään perävaunun renkaan. Asentaja oli tutkinut rengasta ja etsinyt syytä renkaan tyhjentymiseen ja oli huomannut, että renkaan jatkoventtiili oli löysästi kierteellään ja päätteli, että se oli ollut tyhjentymisen varsinainen syy ja poisti jatko-osan, koska se hidasti renkaan täyttöä. Räjähdyksen voimasta renkaan sivuosaan vaurioituneeseen kohtaan oli syntynyt noin 35 cm:n pituinen repeämä juuri sille kohdalle, jossa asentaja seisoi. Renkaasta purkautunut voimakas ilmasuihku osui asentajan kainalon kohdalle ja paineisku heitti asentajan selälleen betonilattialle aiheuttaen hänen kuoleman. www.tvl.fi 13.1.2005

Työtapaturmaan johtaneita tekijöitä Renkaan runko oli vaurioitunut, mutta asia ei ollut tiedossa. Asentaja täytti rengasta vaara-alueella nojaten tapansa mukaan renkaaseen samanaikaisesti kyynärpäällään. Renkaan täyttö ei tapahtunut turvallisesti, esim. korjaamon turvahäkissä. Renkaan vaurioitunut kohta repesi asentajan kainalon alapuolella. Kuorma-auton perävaunun renkaan täyttö paineilmalla aiheutti renkaan yllättävän ja kohtalokkaan räjähdyksen Riskialtis työmenetelmä TOT 3/97 Renkaan rungon vaurioitumista ei oltu havaittu, mutta jälkikäteen repeämän keskeltä oli nähtävissä painuma sisäkerroskumissa, mikä syntyy, kun renkaan sivupinta saa iskun ja runkolangat katkeavat tai vaurioituvat. Lisäksi alipaineisella renkaalla oli ajettu ainakin 40 km. Asentaja oli päättelyt, että renkaan jatkoventtiilin vuotaminen oli tyhjentymisen ainoa syy, koska se oli löysästi kierteillään. Venttiilien vuotamista tutkitaan yleisesti ensimmäisenä, koska se on yleisin ja helpoimmin testattava vika. Yrityksessä oli ollut jo noin 20 vuotta turvahäkki, jossa ei ollut umpilevyä estämässä ilmanpaineen nopeaa purkautumista. Sitä ei ollut käytetty kuitenkaan pitkään aikaan. www.tvl.fi 13.1.2005

Vastaavien työtapaturmien torjunta Renkaan tyhjentymisen syyt on tutkittava huolella ennen renkaan paineistamista. Suositeltavaa on ottaa rengas pois vanteelta tarkastusta varten. Ilmalla täytetty rengas on rinnastettavissa paineastiaan ja siihen tulee suhtautua kuin paineastiaan. Renkaan paineistus tehdään ensisijaisesti turvahäkissä. Renkaan täytön aikana on seistävä riittävän etäällä kulutuspinnan puolella. Painemittarin letkun pituuden tulisi olla vähintään 1,5 m. Kuorma-auton perävaunun renkaan täyttö paineilmalla aiheutti renkaan yllättävän ja kohtalokkaan räjähdyksen Riskialtis työmenetelmä TOT 3/97 Kun rengas tyhjentyy ajon aikana ja sillä on ajettu pitkä matka, on rengas tarkastettava huolellisesti ennen kuin sitä täytetään paineilmalla. Suositeltavaa on ottaa rengas pois vanteelta tarkastusta varten. Ilmalla täytetty rengas on rinnastettavissa paineastiaan tai yleensäkin painelaitteeseen, joiden vaarallisuudesta johtuen lainsäädännössä on asetettu niille vaatimuksia. Painelaite on turvallinen vain osaavissa käsissä. Tämän vuoksi rengastakin on käsiteltävä aina hyvin varovasti. Renkaan täyttämisen yhteydessä tulee käyttää turvallisia työmenetelmiä sekä tarvittavia työ- ja turvavälineitä ja työnantajan on valvottava, että niitä käytetään. Rengasasennuksen työturvallisuuden perustietoja ja turvallisia työtapoja esitettään esimerkiksi Työturvallisuuskeskuksen julkaisemassa opaskirjasessa: Renkaan turvallisen paineistamisen opas. Suositellaan, että turvahäkissä, jota käytetään olisi umpinainen teräslevy, joka estää ulospurkautuvan paineilman kohdistumisen suoraan lähellä seisovaan työntekijään. Painemittarin letkun pituus tulisi olla vähintään 1,5 m, joka mahdollistaa riittävän turvaetäisyyden niin, että renkaan täyttäjä seisoo renkaan kulutuspinnan puolella. Erittäin suuria renkaita täytettäessä riittävän turvaetäisyyden varmistaminen edellyttää vielä suurempaakin letkun pituutta. www.tvl.fi 13.1.2005