Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille 2016 19.9.2016 Tiina Sarisalmi
Oppilaat pohtivat… …heidän omassa koulussaan Mitkä ovat ihmisoikeuksia? Mitä tarkoittaa rauha? Mitä tekee aktiivinen kansalai-nen? Mitä on kestävä kehitys? Mitä osaa moniluku-taitoinen? …heidän omassa koulussaan
OPPIMISPROSESSI Globaali – käsitetaso Paikallinen - reaalitaso Paikallinen - toimintataso Globaali - ymmärrys OHJAUS JA JATKUVA ARVIOINTI
Autenttinen oppiminen Yhteiset oppimistavoitteet Yhteistoiminnallinen oppiminen: tiedon jakaminen ja vertaisoppiminen Monialaisuus ja laaja-alaisuus Menetelmänä projekti-oppiminen Käytetään erilaisia teknologioita ja toimitaan monimediaisessa ympäristössä Tutkittavina tosi elämän ongelmat ja ilmiöt mielekkyys Toiminta paremman maailman puolesta
Sisältö- tai osaamisalue Opetussuunnitelma Sisältö- tai osaamisalue POPS LOPS Analyyttinen ja kriittinen ajattelu L1 2.1. Lukiokoulu-tuksen tehtävä Tiedot ja ymmärrys globaaleista teemoista Oppiaineitten tavoitteet (T:t) Oppiaineitten sisällöt ja tavoitteet Globaali ajattelutapa L7 5.1 Lukiokoulutuk-sen tavoitteet Vastuullisuus 2.2 Arvoperusta