Tutkimus terveystiedonopetuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Advertisements

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Eeva-Leena Aittoniemi
Metodologian ja menetelmien valinta
Gradun arvionti Markku Nykky Komponentit ohjelmistotuotannossa 1999.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Referointi ja referaatti
Palautetaidot ja opponointi
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Palautetaidot ja opponointi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Sisällönsuunnittelun workshop Verkkokoulutusprojektin eteneminen KonseptointiSisältösuunnittelu Vaatimus- määrittely ja visuaalinen ilme Sisällöntuotanto.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Validiteetti ja reliabiliteetti
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Kokonaisuudet: Aineistojen hallinta Henkilöresurssit Innovaatiotoiminta Johtaminen, kehittäminen ja arviointi Julkaiseminen ja tulosten hyödyntäminen Tiedonhaku.
 Valokuvauksen teknologia ja työnkulku  Markus Saarinen   Ohjaaja yliopettaja Erkki Aalto  36 sivua + 1 liite  Avainsanat ”valokuvaus,
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Maa Maankäytön suunnittelu ja yhdyskuntatalous Ohjelma Harjoitustöiden rakenne Lähdekirjallisuuden hyödyntäminen Vertailua ja keskustelua työmenetelmistä.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tieteellisen tekstin konventioita
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
OIVALTAVA LUKEMINEN Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Laadullisen tutkimuksen päivä
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Kuusi ajattelu-hattua
ERITYISTAIDEKASVATUS
Tieteellisen tekstin konventioita
Tutkimusraportin perusrakenne
Hannatuulia Hämäläinen, Kimmo Väre, Henri Raatikainen, Olli Suhonen
JOHDANTO.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Opetussuunnitelmassa 2016
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Opinnäytetyön otsikko
Tutkimuksen abc.
Tieteellinen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
PBL-tutoriaalit ja ohjaus
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
Tieteellisen tekstin peruselementit
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Esi- ja alkuopetuksen yhteistyösuunnitelma
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Esityksen transkriptio:

Tutkimus terveystiedonopetuksessa Sallamari Aalto, Maria Kitola, Markus Bister, Anna Auvinen, Mari Jouppila, Mika Kinnunen, Tuulia Kalliokoski, Petri Karjalainen

Tutkimustiedon hyödyntäminen terveystiedon opetuksessa Tukemaan väitteitä (teoriapohja opetukselle) Oppilaiden kriittisen ajattelun kehittäminen (esim. onko tutkimus jonkun maksama? Hyöty?) Ajan tasalla pysyminen Arkitiedon ja tieteellisen tiedon välinen keskustelu Tutustuminen tieteelliseen toimintaan

Toteutuminen käytännössä Lähteenä esim. ryhmätöissä, portfolioissa, postereissa… Aiheeseen virittävänä materiaalina Valmiiden testien soveltaminen opetuksessa Konkretisoi asian oppilaille. Antaa todellisen kuvan tästä hetkestä! (esim. terveystutkimukset)

Mitä tulee huomioida tutkimustiedon käytössä opetuksessa Lähteen luotettavuus Tutkimustiedon soveltuvuus Onko tarpeellista? Tukeeko se muita oppimistavoitteita Ajankohtaisuus, tuoreus, omakohtaisuus Käyttötapa (koko tutkimus-osia, netissä, paperiversio)

Miten ohjeistamme lukiolaista lukemaan tieteellistä tekstiä Otsikko – tiivistelmä – menetelmät – tulokset ja johtopäätökset – pohdinta - lähteet. Tutkimuksen rakenne! Tiivistelmän lukemalla saa kokonaiskuvan artikkelin sisällöstä. Menetelmistä kannattaa katsoa kenelle tutkimus tehty ja kuinka suurelle joukolle  luotettavuus.

Miten ohjeistamme lukiolaista lukemaan tieteellistä tekstiä Tuloksien kriittinen tarkastelu, taulukoiden tulkitseminen Pohdinnan lukeminen kriittisesti, sisältää tutkijoiden omia ajatuksia  omat ajatukset vs. tutkijan ajatukset. Silmäily ja selailu  kokonaiskuva(onko minulle tärkeä, luotettavuus, tulosten merkityksellisyys)

Ohjeet oppilaille Kriittisyys  oma ajattelu! Oleellisen tiedon löytäminen  tiivistäminen Silmäile Pidä tavoite mielessä Miten hyödyt tutkimustiedosta?! Luotettavuus

Ryhmätehtävä Silmäilkää seuraavat artikkelit Pohtikaa pareittain/pienryhmissä: Artikkeleiden luotettavuutta Rakennetta Tarkoitusperää Soveltuvuutta opetukseen Ajankohtaisuutta

Päästäkää sisäiset tutkijanne valloilleen!