Tutkimus terveystiedonopetuksessa Sallamari Aalto, Maria Kitola, Markus Bister, Anna Auvinen, Mari Jouppila, Mika Kinnunen, Tuulia Kalliokoski, Petri Karjalainen
Tutkimustiedon hyödyntäminen terveystiedon opetuksessa Tukemaan väitteitä (teoriapohja opetukselle) Oppilaiden kriittisen ajattelun kehittäminen (esim. onko tutkimus jonkun maksama? Hyöty?) Ajan tasalla pysyminen Arkitiedon ja tieteellisen tiedon välinen keskustelu Tutustuminen tieteelliseen toimintaan
Toteutuminen käytännössä Lähteenä esim. ryhmätöissä, portfolioissa, postereissa… Aiheeseen virittävänä materiaalina Valmiiden testien soveltaminen opetuksessa Konkretisoi asian oppilaille. Antaa todellisen kuvan tästä hetkestä! (esim. terveystutkimukset)
Mitä tulee huomioida tutkimustiedon käytössä opetuksessa Lähteen luotettavuus Tutkimustiedon soveltuvuus Onko tarpeellista? Tukeeko se muita oppimistavoitteita Ajankohtaisuus, tuoreus, omakohtaisuus Käyttötapa (koko tutkimus-osia, netissä, paperiversio)
Miten ohjeistamme lukiolaista lukemaan tieteellistä tekstiä Otsikko – tiivistelmä – menetelmät – tulokset ja johtopäätökset – pohdinta - lähteet. Tutkimuksen rakenne! Tiivistelmän lukemalla saa kokonaiskuvan artikkelin sisällöstä. Menetelmistä kannattaa katsoa kenelle tutkimus tehty ja kuinka suurelle joukolle luotettavuus.
Miten ohjeistamme lukiolaista lukemaan tieteellistä tekstiä Tuloksien kriittinen tarkastelu, taulukoiden tulkitseminen Pohdinnan lukeminen kriittisesti, sisältää tutkijoiden omia ajatuksia omat ajatukset vs. tutkijan ajatukset. Silmäily ja selailu kokonaiskuva(onko minulle tärkeä, luotettavuus, tulosten merkityksellisyys)
Ohjeet oppilaille Kriittisyys oma ajattelu! Oleellisen tiedon löytäminen tiivistäminen Silmäile Pidä tavoite mielessä Miten hyödyt tutkimustiedosta?! Luotettavuus
Ryhmätehtävä Silmäilkää seuraavat artikkelit Pohtikaa pareittain/pienryhmissä: Artikkeleiden luotettavuutta Rakennetta Tarkoitusperää Soveltuvuutta opetukseen Ajankohtaisuutta
Päästäkää sisäiset tutkijanne valloilleen!