CICO/CICOplus tutkimus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Liikevaihdon määrän kehitys prosentteina edelliseen vuoteen verrattuna Lähde: FiComin jäsentutkimus, lokakuu 2002 muutos % Keskiarvo 3 % ( keskimäärin.
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Koulu
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Ops seminaari Askola.
Jäsentyytyväisyyskysely 2016 Etelä-Karjalan kauppakamari.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
KLAARI HELSINKI, NUORISOASEMA JA KOULUYHTEISTYÖ. PÄIHDEKASVATUSPILOTTI Lähtötilanne: Eri toimijoilta yhteydenottoja kannabikseen liittyvissä asioissa.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Työhyvinvointikyselyjen tuloksia
Yhteiseen vanhempainiltaan!
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
ProVarkaus2 Kehittämispäivä
Ops-iltapäivä
Kokemuksia pilottikouluista
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TET =Työelämään tutustuminen
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Pedagogiset aineopinnot lv
Työhyvinvointikyselyjen tuloksia
CICO/CICOplus tutkimus
Tämän hetkinen tilanne
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Esityksen transkriptio:

CICO/CICOplus tutkimus 2016-2017 Tutkimus tapahtui ProKoulu -hankkeen pilottikouluissa ja tutkimuksessa oli mukana 12 oppilasta, 8 opettajaa, 5 koulunkäynninohjaaja, 2 kasvatusohjaaja sekä koulujen Protiimit ja koulupsykologit Opet: Minna s, minnan työpari, marja-liisa, lisa, lisan työpari, jussi, laura, jukka Ohjaajat: kirsi, sami, soili, toni, laura

Tutkimuskysymykset: 1. Vähenikö oppilaiden häiritsevä käyttäytyminen CICO / CICOplus toimintamallin avulla? 2. Koettiinko toiminta kouluissa hyväksyttäväksi?

CICO/CICOplus tutkimus, 2016-17 Oppilaiden käyttäytymistä arvioitiin: School Situation Questionnaire –kyselyllä, jossa on kuvattuna kaksitoista (12) tavanomaista koulutilannetta, joissa oppilaan käyttäytymistä arvioidaan asteikolla 0-9 (väittämistä kolme on luokkatilanteita) Oppilaiden henkilökohtaisilla pistekorteilla Tyytyväisyyttä arvioitiin: Henkilökunnan tyytyväisyyskyselyllä (5 väittämää)

CICO-tuki 8 oppilaalle CICO-tuki oli riittävää, eikä vahvempaan tukeen tarvinnut siirtyä Käyttäytymisen toivottu muutos näkyi sekä oppilaiden pistekorteissa että opettajien SSQ –kyselyiden vastauksissa Muutos käyttäytymisessä ilmeni nopeasti CICO-tuen aloittamisen jälkeen ja oli varsin pysyvää

4 oppilasta siirtyi CICOplus tukeen CICOplus oppilaiden tueksi koottiin yksilökohtainen oppilashuollon asiantuntijaryhmä, joka suunnitteli tuen yksityiskohdat: Mitä sosiaalisia taitoja lähdetään harjoittelemaan? Miten tuokiot toteutetaan? Miten seuranta toteutetaan?

CICOplus tuen tuloksellisuus Oppilaiden käyttäytymisessä tapahtui myönteistä muutosta tuen vahvistamisen myötä (SSQ mittarilla käyttäytyminen koheni 26% alkumittausten keskiarvosta) Käyttäytymisen muutos tapahtui CICO tukea hitaammin, mutta oli selvästi havaittavissa 9 viikon tukijakson aikana Käyttäytymisen muutos oli melko pysyvää ja viivästetyissä seurannoissa havaittiin käyttäytymisen jatkavan myönteistä kehitystä tuen lopettamisen jälkeenkin

Tyytyväisyyskysely CICOplus, kevät 2017 Kysely toteutettiin toukokuussa 2017 ja siihen vastasi 7 CICOplus tukea toteuttanutta opettajaa tai koulunkäynnin ohjaajaa Tulokset jäivät edellisen kevään CICO tukea alhaisemmiksi (ka. 4,2), mutta olivat myönteisiä ja ilmaiset tyytyväisyyttä käyttäytymisen vaativan erityisen tuen kehittämiseen lähikouluissa

Kehittäjäryhmän terveisiä CICO tuki alkaa olla kouluilla jo vakiintunutta toimintaa CICOplus edellyttää hyvää yhteistyötä ja yhteistä tahtotilaa (koulun toimintakulttuuri) Plussavaiheeseen tarvitaan ohjaajien työnohjaus Koulujen kasvatusosaamisen lisääntyminen (Maltti, Martti, Konsultatiivinen malli) luo pohjaa toiminnan onnistumiselle