Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Mitä opetan ammatillisessa?
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Anne Salmela & Harri Eskelinen Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Ops seminaari Askola.
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä
Yksilöllisen oppimispolun integroiminen talousmatematiikan #foorumi118 #ITK2016.
Valinnaiskielten opintojakson suunnittelu ja laadunvarmistus.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Opeka-kyselyn tulokset
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Liikesaksan perusteet I
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Pulmapeli.
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Teknologian opetuskäyttö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Esityksen transkriptio:

Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi? Kristina Lindgren – Jaana Kanninen

Mitä on käänteinen opetus ja käänteinen oppiminen? Projekti ES0b kl 2015 TVT-työkalut Opiskelijapalautetta

Käänteinen Opetus (Flipped Classroom) Perinteinen oppitunti Käänteinen opetus Opettaja jakaa tietoja ja varmistaa, että opiskelijat ymmärtävät asian Luokassa opiskelijat kuuntelevat ymmärtääkseen Opiskelijat käyttävät tietojaan ja ymmärrystään tehtävien tekemiseen kotona → usein tehtäviä ei osata tehdä itsenäisesti Opettaja jakaa erilaista materiaalia (tekstiä, videoita, kuuntelumateriaalia) Opiskelijat hankkivat ja jakavat tietoja TVT:n avulla Opiskelijat käyttävät taitojaan ja ymmärrystään tehtävien tekemiseen tunnilla → opettaja voi ohjata ja auttaa opiskelijoita

käänteinen Oppiminen (Flipped Learning) Opettajan rooli on muuttumassa. Opiskelijat oppivat eri tahdissa ja eri tavoin. Nykypäivän opiskelija viettää paljon aikaa verkossa. Opettaja on oppimisen ohjaaja ja mahdollistaja. Opiskelija voi valita oppimisensa tahdin, keinon ja välineen. On loogista käyttää uutta teknologiaa edistämään oppimista.

Projekti ES0b kl 2015 16 alkeistason (A1) opiskelijaa; 4x4:n opiskelijan ryhmät, määritelty lähtötasotestillä 3 viikkotuntia kontaktiopetusta, yhteensä 42 h + itsenäistä työskentelyä 39 h (3 op) Tunneilla mahdollisuus työskennellä tavallisessa luokkahuoneessa tai käyttää tietokoneluokkaa (kuulokkeet kuuntelutehtäviä varten) Moodle2-oppimisalusta käytössä kurssin hallinnoinnissa sekä materiaalin jakamisessa

Mitä Moodlessa On?

Sähköiset välikokeet (sanasto- ja verbitestit) sekä tentit tenttiakvaariossa Oppimispolku: ohjeellinen aikataulu, jossa on takarajat välikokeille Ryhmät päättävät oman opiskelutahtinsa: kunkin osion työt ja välikokeet on mahdollista tehdä jo ennen takarajaa Ryhmät sopivat keskenään, mitä tehdään tunnilla ja mitä kotona Opettaja on kontaktituntien aikana luokassa vastaamassa kysymyksiin ja on muulloin tavoitettavissa Moodlen kautta

Opiskelijapalautetta Mielestäni tämä uusi järjestelmä kursseille on todella hyvä! Näin jokainen ryhmä saa edetä omaa tahtia ja olen huomannut ainakin omalta osaltani, että sovitut tehtävät tulee tehtyä näin paljon tarkemmin kuin ennen. Tämä johtuu siitä, että nyt tarkistamme tehtäviä ryhmässä, eikä kukaan meistä halua olla ainoa, joka ei ole tehnyt tehtäviä tai olisi tehnyt ne hutaisten ja hidastaisi näin muiden tahtia! :D Lisäksi on kivaa saada itse suunnitella oppimisaikataulut ja tenttiajat niin, ettei tarvitse panikoida samoille päiville tulevia kaksoistenttejä.

Käänteinen luokkahuone on mahtava! Tunneilla tehtiin vaihtelevasti eri tyyppisiä tehtäviä. Tämä menetelmä toimii paljon paremmin kuin vanha. Moodlessa on paljon kaikkea; todella hyvä tilaisuus oppia Moodlen, Quizletin, Kahoot, ym. avulla. On hyvä, että voi opiskella itsenäisesti ja omassa tahdissa.

Olemme nyt tehneet tehtäviä siten, että jokainen tekee Moodle-tehtävät yksin kotonaan ja tunneilla teemme kirjallisia ja suullisia tehtäviä. Käänteinen luokkahuone toimisi, jos itse panostaisi paljon. Valitettavasti ei toimi. Opettaja ei voi olla paikalla vain hengaamassa.