Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulusektorin tiedot Kansalaisen palvelunäkymään VIRTA-opintotietopalvelusta Paula Merikko
Advertisements

Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista 571/
Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.
Suomi.fi-palvelunäkymät Palvelut, tilannekatsaus, tavoitteet, yhteyshenkilöt , Jani Ruuskanen, Väestörekisterikeskus.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Palvelunäkymät ja palveluväylä Tilanne ja liitynnät.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri – Ajankohtaista syksyllä 2014 Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurijaosto (JHKA) Janne Viskari.
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
Rotarypiirin 1420 piiriapurahojen (Designated District Grants, DDG) hakeminen ja raportointi.
KaPa ohjelman arkkitehtuurityön tilanne JUHTA JHKA jaosto Joonas Kankaanrinne, VRK.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Pertiva haastattelut palveluväyläliittymistä ja omien rekisteritietojen liittämisestä palvelunäkymiin JUHTA Perustietovarantojaosto Joonas Kankaanrinne,
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Esa Tallbacka Kela Luonnos SoTe-palveluvisio Kokonaisarkkitehtuuriselvitys SoTe-organisaatiorekisteri työpaja Esa Tallbacka.
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Lomake-editori Käyttöönottokoulutus
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
VIRTA-opintotietopalvelu ja oppijan tietovirrat Tilannekatsaus
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Budjetti Aikataulu Resurssit Kokonaisriski Palveluväylä Palvelunäkymät
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Tilannekatsaus: Palvelunäkymät ja Palveluväylä hankkeet
Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä
ASREK-hanke Asuinhuoneistoja koskevien tietojen ja omistajamerkintöjen saatavuuden, luotettavuuden ja kattavuuden parantaminen ja edellytysten luominen.
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Sosiaalialan tehtävärakenne
Vardan tietomalli ja raportointi
Suomi.fi-info Tilaisuus tallennetaan. Varmistathan, että mikrofonisi on kiinni. Jätä puheenvuoropyyntösi kommenttikenttään. Voit myös kirjoittaa.
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Kuntoutuksen kuumat perunat
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Mitä ovat verkkopalvelut?
Luvat ja valvonta – ekosysteemi (luonnos)
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Nyt kannattaa toimia!.
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Tietosuojan ydinryhmä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
JHKA tilanne Q
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutusohjelman tuloksia
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
YH9, yh1, teht.12 LAKIEN SÄÄTÄMINEN
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö 17.10.2016 Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä @VM_MariaNikkila

Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelma Jatkuva palvelu ja kehittäminen Aikataulu 9.6.2014 - 31.12.2017 Suomi.fi -palvelut Palveluväylä Palveluväylä Ohjaus Tunnistaminen Tunnistaminen Asiointivaltuudet Asiointivaltuudet Toteutus Palvelunäkymät Palvelunäkymät Budjetti 100 miljoonaa € Palvelutietovaranto Viestinvälitys Muu digitalisaatiokehitys Hallinnon karttapalvelu

Julkishallinnolla on käyttövelvoite Palvelut ovat maksuttomia 571/2016 Laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista tuli voimaan 15.7.2016 Yrityksillä on laaja käyttöoikeus Omistajuus keskitetään pääasiassa VRK:lle Lain toimeenpanon yksityiskohdat: www.esuomi.fi www.vm.fi/kapa-laki

Lain tarkoitus ja soveltamisala Lain tarkoituksena on parantaa julkisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta, yhteentoimivuutta ja ohjausta sekä edistää julkisen hallinnon tehokkuutta ja tuottavuutta. Laissa säädetään julkisen hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista, niitä koskevista vaatimuksista, niiden tuottamiseen liittyvistä tehtävistä sekä tuottamiseen liittyvästä henkilö- ja muiden tietojen käsittelystä. Lisäksi laissa säädetään oikeudesta ja velvollisuudesta käyttää yhteisiä sähköisen asioinnin tukipalveluja sekä tukipalvelujen käytön edellytyksistä. Taustalla ovat Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelmassa kehitettävät digitaalisten palvelujen infrastruktuuria edistävät tukipalvelut ja nykyisten sähköisen asioinnin tukipalveluiden tuotantovastuiden tarkennus palveluarkkitehtuurin mukaisiksi.

KaPA-laki 571/2016 TORI-laki 1226/2013 Tietohallintolaki 634/2011 Yhteiset sähköisen asioinnin tukipalvelut TORI-laki 1226/2013 Yhteiset perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalvelut Tietohallintolaki 634/2011 Tietohallinnon ohjaus Tietojärjestelmien yhteentoimivuus

Laki sähköisen asioinnin tukipalveluista eli ”KaPA-laki” Yhteiset sähköisen asioinnin tukipalvelut Velvoittavuus ja käyttöoikeus Tietojen käsittely ja muut vaatimukset VRK Valtori Valtiokonttori Maanmittaus-laitos Velvoite Valtionhallinto Kunnat Tuomioistuimet Hyödynnettävät tietolähteet Palveluväylä Virtu (Tori A) Maksaminen Hallinnon karttapalvelu Oikeus Muut julkista tehtävää hoitavat Tietojen käsittely Liityntäkatalogi Avoindata.fi Osaksi Liityntä-katalogia? Poikkeuksia seuraaviin: Tunnistus Maksaminen Viestinvälitys Vaatimukset palveluille Palvelunäkymä Vetuma (vuoden 2017 loppu) Palvelutieto-varanto Oikeus Yksityiset organisaatiot VM:n ohjaus Kansalaisen tunnistaminen Palveluväylä Palvelunäkymät Palvelutietovaranto Asiointivaltuudet Asiointivaltuudet KATSO (Verolta 2017 alussa) Viestinvälitys-palvelu

Palvelut käyttöönotettavissa Käyttövelvoite viimeistään Kommentti Suomi.fi-asiointivaltuudet – Suomi.fi-palvelunäkymät 1.7.2017 Suomi.fi-palvelutietovaranto 1.7.2017 Yksityiselle sektorille mahdollista viim. 1.7.2017 Suomi.fi-palveluväylä 15.7.2016 Suomi.fi-tunnistaminen 1.1.2018 Velvoite ei koske vahvaa heikompaa tunnistusta Suomi.fi-viestinvälitys 1.7.2017 Asiointitili on tuotantokäytössä Hallinnon karttapalvelu (MML) – Verkkomaksamisen palvelu (Valtiokonttori) Osa Vetumaa, korvautuu Valtiokonttorin palvelulla vuoden 2017 aikana. 1.1.2018

Suomi.fi-palvelut

Kansallinen palveluarkkitehtuuri on perusta, jolle digitaalinen Suomi rakennetaan.

Velvoittavuudesta poikkeaminen Tukipalveluiden käyttövelvoitteesta poikkeamista voi hakea VRK:lta Asiakkaan toivotaan olevan ensin yhteydessä KaPA asiakaspalveluun (kapa-asiakaspalvelu@vrk.fi), jotta tarve mahdolliselle poikkeamiselle voidaan vielä käydä läpi asiantuntijoiden kesken. Mikäli käyttövelvoitettu näkee poikkeamisen edelleen tarpeellisena, tulee poikkeamista hakea lähettämällä kirjallinen pyyntö VRK:n kirjaamoon. VRK tekee päätöksen. Kuitenkin, ennen VRK:n kielteistä päätöstä, hakijalle annetaan mahdollisuus saattaa asia VM:n ratkaistavaksi.

Kiitos! @VM_MariaNikkila @vm_kapa Maria Nikkilä maria.nikkila@vm.fi 029 553 0514 vm.fi/palveluarkkitehtuuri esuomi.fi @VM_MariaNikkila @vm_kapa