Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä"— Esityksen transkriptio:

1 Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä 12. 10
Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä Jätehuoltoviranomaisen toiminta

2 Jätelautakunta 16 kunnan yhteinen jätehuoltoviranomainen
Jokaisella kunnalla jäsen lautakunnassa Jätehuoltoviranomainen voi siirtää jätelaissa tarkoitettua toimivaltaansa viranhaltijalle siten kuin kuntalaissa säädetään (jätelain 646/ §) Lautakunnalla töissä kaksi viranhaltijaa (jätehuoltopäällikkö ja –suunnittelija) sekä jätehuoltosihteeri

3 Jätehuoltoviranomaisen tehtävät
Jätehuollon liittymisvelvoitteen seuranta Jätehuoltomääräysten hyväksyminen Jätehuoltomääräyksistä poikkeavien hakemusten käsittely Jätetaksan hyväksyminen ja jätemaksua koskevien hakemusten käsittely Jätemaksun maksuunpanopäätös ja ulosoton hakeminen Jätehuollon kehittäminen yhteistyössä kuntien ja jäteyhtiön kanssa Jätteenkuljetusrekisterin hallinnointi Jätteenkuljetusjärjestelmästä päättäminen

4 Liittymisvelvoite Jätteen haltijan tai kiinteistön haltijan on järjestettävä jätehuolto (jätelain 28 §) Kunnan on huolehdittava siitä, että jätteen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämästä vastaanottopaikasta (jätelain 35 §)

5 Jätehuoltomääräykset
Paikalliset määräykset täydentävät jätelakia Velvoittavia (ei suosituksia) Voimaan Muutoksia edellisiin määräyksiin: jäteastian tyhjennysväli 8 viikkoon talviajan tyhjennysväli taajamassa omalla ilmoituksella 4 viikkoon jätteenkuljetuksen keskeyttäminen 1-3 kuukaudeksi (ulkomaanmatka)

6 Jätehuoltomääräyksistä poikkeaminen
Sekajäteastian tyhjennysvälin pidennys Yleisin, delegoitu viranhaltijalle Mahdollisuus 8 viikon tyhjennysväliin mikäli biojäte erilliskerätään tai kompostoidaan jätehuoltomääräysten mukaisesti Kuluvana vuonna noin 400 hakemusta Biojäteastian tyhjennysvälin pidennys Lautakunta käsittelee Yksittäisiä hakemuksia Toistaiseksi ei myönnetty

7 Jätetaksa Taksa hyväksytään vuosittain Taksa sisältää
perusmaksu: 2017 vakituinen asunto 25 ja vapaa-ajan asunto 15 euroa biojätteen erilliskeräilyn maksut kunnan järjestämä paikkaava sekajätteen kuljetus jätteiden vastaanottomaksu (+ pienerät) vaaralliset jätteet sako- ja umpikaivolietteiden käsittelymaksut TSV-maksujen määräytymisen perusteet

8 Perusmaksu Jätemaksu, jolla katetaan jäteneuvonnasta, rekisterin ylläpidosta ja muista vastaavista jätehuollon järjestämiseen liittyvistä tehtävistä aiheutuvat kustannukset, voidaan periä erillisenä perusmaksuna. Perusmaksulla voidaan kattaa myös vaarallisen jätteen ja muun jätteen alueellisten vastaanottopaikkojen perustamisesta ja ylläpidosta kunnalle aiheutuvat kustannukset (jätelain § 78)

9 Jätemaksun kohtuullistaminen
Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti hakemuksesta määrätä jätemaksun jätetaksasta poiketen tai jättää perimättä silloin, kun jätemaksua voidaan pitää kohtuuttoman suurena tai pienenä, kun huomioidaan tuotetun jätteen määrä, jätehuollon palvelutaso ja jätteen käsittely tai kuljetus. Myönnetään joko määräaikaisena tai toistaiseksi Myöntämisen perusteet: lain esityöt ja oikeuskäytäntö Kuluvana vuonna noin 300 hakemusta

10 Jätemaksujen ulosoton hakeminen
LHJ suorittaa jätemaksujen tosiasiallisen perinnän (perintäkirjeet) Jätehuoltoviranomainen hakee maksun ulosottoa Jätemaksut suoraan ulosottokelpoisia (jätelaki ja laki verojen ja maksujen täytäntöönpanosta)

11 Jätehuollon kehittäminen
Jätepoliittinen ohjelma vuosille Valmisteltu yhteistyössä LHJ:n, alueen jätealan yrittäjien, kuntien, viranhaltijoiden, kansalaisjärjestöjen, yritysten sekä asukkaiden kanssa Lautakunta hyväksynyt Visio: ”Loimi-Hämeen jätehuollon yhteistoiminta-alueella jätehuolto toimii etusijajärjestystä kunnioittaen ja alueen asukkaiden, elinkeinoelämän ja ympäristön muuttuvat tarpeet huomioiden.”

12 Jätehuollon kehittäminen

13 Jätehuollon kehittäminen

14 Jätteenkuljetusrekisteri
Jätelain 143 §:n mukainen rekisteri jätteen kuljetuksista, jota ylläpitää kunnan jätehuoltoviranomainen Jätteen kuljettajan on vuosittain annettava tiedot kunnan jätehuoltoviranomaiselle kiinteistöistä, joilta jätettä on noudettu, sekä jäteastioiden tyhjennyskerroista kiinteistöittäin ja jätelajeittain (jätelain 39 §) Jätteenkuljetusyritykset tallentavat tiedot lautakunnan sähköiseen rajapintaan. Asiakastietoja peilataan Väestörekisterikeskuksen väestötietoihin. Rajapinnasta voidaan tallentaa jätelain 143 §:n mukainen rekisteri.

15 Sähköinen rajapinta Jäteastian tyhjennysvälin pidennystä sekä jätemaksun kohtuullistamista voi hakea sähköisesti lautakunnan internetsivujen lomakkeella Hakemukset tulevat suoraan sähköiseen rajapintaan Päätökset tehdään sähköisessä rajapinnassa Kuljetusyrittäjä näkee päätöksen rajapinnan kautta Ympäristönsuojeluviranomaiset voivat seurata kiinteistöjen sopimustilannetta sähköisen rajapinnan kautta

16 Jätteenkuljetusjärjestelmä
Kunnan vastuulla olevan sekajätteen osalta alueella kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus (jätelain 37 §) Lisäksi biojätteen osalta kiinteistön haltijan järjestämä jätteenkuljetus Loimaalla, Sastamalassa, Eurassa, Huittisissa ja Säkylässä Muissa alueen kunnissa biojätteen osalta kunnan järjestämä jätteenkuljetus (jätelain 36 §)

17 Kiitos! Yhteystiedot: Martta Kantele,
Yhteistoiminta-alueen va. jätehuoltopäällikkö Forssan kaupungin jätelautakunta puh (03)


Lataa ppt "Loimi-Hämeen Jätehuollon omistajapäivä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google