TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppikirja: Kokkonen ym. : Lukion biologia
Minä oppijana 1 ov..
Työrauha ja haastavat tilanteet
ARVIOINTI Vanhempainilta
Riippuvuus tupakoinnista
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Mielenterveys s. 110 –
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Terveysosaaminen ja media
Liikunnan arviointi luokilla
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Riippuvuus tupakoinnista
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
Ops seminaari Askola.
9-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi
Hurtig TE1 Kansalaistoiminta kansanterveystyössä.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
MATEMAATTISIA MALLEJA I Mab 3 Meri Sirkeinen Siikajoen lukio.
9 Mielihyvä ja riippuvuudet
TEHOKKAA JA MIELLYTTÄVÄN KOULUTYÖN EDELLYTYKSET POISSAOLOT ja TUNTITYÖSKENTELY AMMATTILUKIOSSA.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Vanhempainilta Harjun toimipiste: ke Viitaniemen toimipiste: to Jyväskylän Lyseon lukio 1. vuosikurssin opiskelijat.
Ro -12B Oppituntien ajat, opinto-opas s. 6 Miten lukiossa opiskellaan, s.9.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Hurtig Te1 Ympäristöterveys. Ympäristön terveyteen vaikuttavat tekijät: 1. Fysikaaliset: melu, tärinä, säteily, kuumuus, kylmyys 2. Kemialliset:
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
Tervetuloa vanhempainiltaan. Opiskelu lukiossa Lukion oppimäärä 75 kurssia ( 3v) Lukion päättötodistus edellytys ylioppilastutkintotodistuksen saamiseksi.
TE4 Terveyteen ja terveysongelmiin liittyvät ilmiöt Hurtig 2016.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Terveyden määritelmät
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia
KERTAUSTUNNIT Hurtig
NYKYAIKA JA TERVEYS Hurtig
OP1.3 Jussi Lounassalo.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Psykologian arviointiperusteet
TE1 Terveyden perusteet
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Oulun normaalikoulun lukio
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Tervetuloa.
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
8 Riippuvuus.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
Opiskeluhuollon palvelut
Tunnetaidot Valintojen stoori-tunnilla Tunnetaidot pops
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Tervetuloa lukion 1. vuosikurssin vanhempainiltaan
Esityksen transkriptio:

TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ Eeva-Maria Hurtig 040 7546957 + wilma eeva-maria.hurtig@nivala.fi

Muut Nivalan lukiossa tarjottavat TE-kurssit: TE1 – Terveyden perusteet TE3 – Terveys ja tutkimus TE4 – Abikurssi C:\Users\Eeva\Desktop\Sähköinen ylioppilaskoe ja oppiminen OP2015.pdf

KURSSIN SISÄLTÖ Terveyteen liittyviä arvoja ja aikuistuminen (itsetuntemus, aikuistuminen, sosiaalinen tuki) Fyysinen ja psyykkinen turvallisuus (elämänilo, mielenterveys) Ravinto, liikunta ja terveys (painonhallinta, syömishäiriöt, terveysliikunta) Seksuaaliterveys nuoruudesta aikuisuuteen (vanhemmuus ja perhe-elämä) Päihteet ja riippuvuudet nykymaailmassa (mielihyvä ja riippuvuudet, tupakka, alkoholi ja huumeet)

KURSSIN TAVOITTEET Kurssin tavoitteena on, että opiskelija: Oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta. Osaa pohtia ja tarkastella terveyteen ja sairauteen liittyviä arvoja ja arvostuksia Osaa perustella omia valintojaan terveyden näkökulmasta ja arvioida elämäntapaan ja ympäristöön liittyvien valintojen merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille. Osaa kuvata koettua terveyttä ja terveysongelmia selittäviä ilmiöitä ja niiden erilaisia tulkintoja.

KURSSIN SUORITUSTAPA Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla Määrättyjen harjoitusten, tuntitehtävien ja kotitehtävien tekeminen ja palauttaminen ajallaan!!! (Esseen palauttaminen) Kurssikokeen läpäiseminen Työskentelyssä korostuvat arvopohdinta, yksilö- ja ryhmäharjoitukset, sosiaalisten taitojen harjoittelu sekä keskustelu ja argumentaatiotaitoja kehittävät työmuodot.

tunnilla toimiminen Arvostamme ja kunnioitamme toistemme mielipiteitä. Emme keskustele ryhmässä keskustelluista henkilökohtaisista asioista ryhmän ulkopuolella. Voimme esittää kannanottoja ilman, että ne kuvaavat omia mielipiteitämme. Kännykän käyttö tunnilla tulkitaan tuntia häiritseväksi toiminnaksi, ellei toisin mainita.

POISSAOLOT Lupa poissaoloon on kysyttävä ennakkoon. → jos joudut olemaan pois, sovi tehtävistä etukäteen Selvittämätön poissaolo on aina luvaton poissaolo ja luvattomista poissaoloista seuraa kurssin keskeytyminen. Mikäli opiskelija pakottavasta syystä on poissa kokeeseen valmistelevilta tunneilta, voi hän tulla kokeeseen vain jos hän on pyytänyt siihen luvan ennakkoon

KURSSIN ARVIOINTI Kurssi arvioidaan numerolla. Arviointi annetaan kurssikokeen ja opiskelussa osoitetun jatkuvan näytön perusteella. Palautetut tehtävät voivat nostaa tai laskea kurssin arvosanaa. Ja ovat vaatimuksena kurssin läpäisemiseen. Kurssin arvosana osoittaa, miten opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet. (HUOM! Mahdollisen poissaoloselvityksen antaminen on kurssiarvosanan saannin edellytyksenä.) Poissaolijalta jää myös tuntinäyttö antamatta, mikä voi alentaa arvosanaa.