Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pieniä hetkiä.
Advertisements

Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Kymmenen keinoa pitää parisuhteen liekki palamassa.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Psyykkinen itsesäätely
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Älä kerro kenellekään! Janna Rantala Lastenpsykiatri Perhe- ja paripsykoterapeutti.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
6. Lapsuuden psykososiaalinen kehitys (s. 82–95)
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
ELÄMÄNHALLINTA.
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
6.4 Liikunnan merkitykset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TYÖHYVINVOINTI JA TYÖKYKY TYHY / TYKY
Hei sinä raskaana oleva äiti,
Psyykkinen terveys.
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
2. tieto osana maailmankuvaa
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Äitien kokemuksia lasten huostaanotoista
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
5. Eettinen vastuullisuus
Opintopsykologi Katja Hietanen
Terveiset Yö-ryhmästä
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Ajanhallinta opiskelussa
Työkykyä edistävä toiminta
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Kumppaniksi Voimavarat työssä vertailu
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Istuma- ja näyttöpäätetyö
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

Ihmisen elinkaari Psykologia jpe

Vauvaikä (0-1 v.) Tärkeintä perusluottamuksen syntyminen Tarpeiden riittävä täyttäminen Turvattomuus vaikuttaa koko ihmisen myöhempään elämään → epäluottamus ja toivottomuus Pieni vauva ei ymmärrä eroa itsen ja ympäristön välillä Tunteet: hyvä olo tai paha olo

Pikkulapsi-ikä (1-2 v.) Haaste: haluaa määrätä omaa elämäänsä ja uskoo pystyvänsä kaikkeen Kasvatuksessa molemmat ääripäät huonoja: lapsen alistaminen johtaa epäilyyn, häpeään ja aloitekyvyttömyyteen myöhemmässä elämässä. Rajattomuus voi myöhemmin johtaa jopa narsismiin (ei näe omia vikoja). Alkeellisen ruumiinkuvan muodostuminen Ikäkriisin onnistunut ratkaisu johtaa ihmiseen, jolla on itsekontrolli ja tahtoa

Leikki-ikä (2-6 v.) Elinpiirin laajentuminen Tässä iässä lapsi on erittäin kiinnostunut ympäristöstä ja asioista, minäkäsityksen ja sukupuoliroolin kehittyminen Rajat tuovat edelleen turvallisuutta, mutta leikin ja toiminnan liiallinen rajoittaminen voi johtaa syyllisyyteen (ja toimintakyvyn laskuun myöhemmin) Itsetunto Tavoite: aloitteellinen ja tunteita ilmaiseva lapsi, joka saa elämyksiä toiminnasta

Varhainen kouluikä (7-12 v.) Tässä iässä muodostuu perusasenne työhön Oppimisen opettelu, työskentelytapojen opettelu Ryhmässä oleminen Palaute erittäin tärkeää! Omantunnon kehittyminen Onnistumisen kokemukset, kritiikin sietäminen Kaverit nousevat tärkeään asemaan

Nuoruus (12-22 v.) Tavoite: identiteetti, elämys oman itsen aitoudesta Vaara: roolien hajaannus Erilaisten roolien kokeilu ja niiden sovittaminen omaksi kokonaisuudekseen Maailmankuvan täydentäminen Ympärillä perheen, kaverien ja koulun odotukset, vanhemmista irrottautuminen

Varhaisaikuisuus (22-30 v.) Tavoite: kyky olla toista lähellä säilyttäen silti oman erillisyytensä Heikkouksien myöntäminen ja hyväksyminen (sekä omien että muiden) Itsetunto-ongelmien voittaminen Myöntäminen, että tarvitsee muita Näiden asioiden ratkaisu → rakkaus voimavaraksi

Ratkaistu, kun yksilöllä tulee kyky ja halu huolehtia muista Keski-ikä (30-65 v.) Haasteita: tuottavuus ja luovuus myös muuten kuin oman hyvinvoinnin edistämisessä Vaara: lamaantuminen Ratkaistu, kun yksilöllä tulee kyky ja halu huolehtia muista Ammatillinen itseluottamus Sopeutuminen elämäntilanteeseen

Vanhuus (65-) Oman elämän hyväksyminen Luopuminen Tavoite: minän eheys Vaara: epätoivo Kuoleman hyväksyminen (mahdollista, kun eheys on riittävää)

Tehtävä Tee aikajana omasta elämänkaarestasi. Mitä muistat lapsuudesta? Merkkaa janalle merkittävät muutokset (esim. sisarusten syntymät, mahd. vanhempien ero, muutot jne.) Lisää pieniä muistoja sinne tänne. Pohdi, miten olet selviytynyt kunkin elämänvaiheen tehtävästä.

Eri Elämänvaiheiden tehtävät (0-1 v.): Luottamus elämään (1-2 v.): Itsekontrolli, tahto (2-6 v.): Aloitteellisuus (tykkää tekemisestä), tunteen ilmaisu, itsetunto (7-12 v.): Asenne työhön, oppiminen, porukassa oleminen (12-22 v.): Identiteetti