Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Petra Suonio Petra Suonio
2
Vauvan ja leikki-ikäisen psyykkinen kehitys
Eriksson Mahler Kiintymyssuhdeteoria VUOROVAIKUTUKSEN MERKITYS ON EHDOTON!
3
Tytöksi ja pojaksi kehittyminen
Sukupuoli-identiteetti= sukupuolen eri ulottuvuuksien kokemista ja tämän tiedon omaksumista osaksi itseä Sukupuoli-identiteetin rakentuminen on jo ennen kouluikää monimutkainen prosessi 1-2- vuotiaana herää kiinnostus sukupuolielimiin Esim. 2- vuotiaalle omien sukupuolielinten koskettelu tavallista Petra Suonio
4
Tytöksi ja pojaksi kehittyminen
Pian lapsi oppii mikä on sallittua, mikä kiellettyä Mitkä osat itsessä yksityisiä, mitkä julkisia Sosiaalistuminen tiettyyn sukupuoleen Tyttöjen ja poikien kasvattaminen eri tavoin 2-3- vuotiaana samaistuminen samaa sukupuolta olevaan vanhempaan Petra Suonio
5
Tytöksi ja pojaksi kehittyminen
Peilisuhde toista sukupuolta olevaan vanhempaan Kun sosiaalinen verkosto laajenee, lapsi oppii kokoajan enemmän siitä, mitä kulttuurissa pidetään suotavana tytölle ja pojalle N. 4- vuotiaana lapsi alkaa leikkiä sukupuolelleen tyypillisiä leikkejä Petra Suonio
6
Persoonallisuuden kehitys kouluiässä
”Kuka minä oikeastaan olen?” Roolit eri ympäristöissä Kyky psyykkiseen itsesäätelyyn lisääntyy Kyky itsestä alkaa vakiintua (osaaminen, puutteet) Itsetunnon kehitys
7
Persoonallisuuden kehitys
Peilisuhde maailmaan laajenee Samaistuminen Ihanteet Sosiaalinen vertailu Alttius huonommuuden tunteille Tunteiden nimeäminen Auktoriteettien merkitys suuri Eriksonin kehityskriisi kouluiässä Ahkeruus -alemmuus
8
Persoonallisuuden kehitys
Tarinallinen minä Kyky kertoa omista eri rooleista ja luonteenpiirteistä Kyky pohtia omaa elämänkulkua Tytöksi ja pojaksi kehittyminen Sosiaaliseen sukupuoleen liittyvät asiat korostuvat Freudin mukaan psykoseksuaalinen kehitys ikään kuin lepää ja kerää voimia nuoruuteen
9
Nuoruuden kriisit Ihmissuhteiden kriisi (n.10-12v.)
Nuoruusiän varhaisvaihe Biologinen murrosikä kuohuntavaiheineen Vanhempiin ja muihin auktoriteetteihin kohdistetut tunteet Ikätovereiden väliset ystävyyssuhteet ryhmäytyminen
10
Nuoruuden kriisit Identiteettikriisi (n. 12-15v.)
Nuoruuden keskivaihe, tytöillä usein aikaisemmin Minäkokemuksen selkeytyminen Oman yksilöllisyyden etsiminen Omien rajojen kokeilu Toverisuhteet Ihastumiset Idoleihin samastuminen Sukupuoli- identiteetin vahvistuminen
11
Nuoruuden kriisit Ideologinen kriisi (n. 18-23v.)
Nuoruusiän loppuvaihe Seestyminen Oman maailmankuvan, omien näkemysten ja oman merkityksen pohtiminen Itsenäisen elämän aloittaminen
12
Mitä on aikuisuus? Vastuun ottaminen itsestä Itsenäinen päätöksenteko
Taloudellinen itsenäisyys Kehityksen jatkuvuus
13
Aikuisuus Varhaisaikuisuus (n. 20-40 v.)
Keskiaikuisuus ( n v.) Myöhäisaikuisuus ( n. 60 v. ->) Aikuisuutta pidetään nykyään tuotteliaana ajanjaksona Aikuisuuden muodot ovat moninaisia tänä päivänä Aikuisuus Yhteiskunnallinen ilmiö Fyysinen ilmiö Psyykkinen ilmiö
14
Aikuisuus Aikuisuudessa etenkin työ, parisuhteessa eläminen ja vanhemmuus laajentavat käsitystä itsestä Eriksonin teoria aikuisuudessa Vaihe 6: Läheisyys- eristyneisyys Kyky läheisiin ihmissuhteisiin, seksuaalinen identiteetti Vaihe 7: Uuden luominen- lamaantuminen Vastuun ottaminen läheisistä, tuotteliaisuus työssä
15
Elämänrakenteen vaiheet
Levinson Elämänrakenne koostuu minuuden erilaisista puolista ja rooleista, joita ihmisellä on eri elämänvaiheissa Vakaampien vaiheiden välillä on siirtymävaiheita, jotka haastavat ihmisen ajattelemaan roolejaan eri tavalla kuin aikaisemmin
16
Jäsentymisen aika n. 20-40 v. Vastuunottaminen omasta elämästä
Omista vanhemmista irrottautuminen Oman arvo- ja ajatusmaailman pohtiminen Oman tunne- ja kokemusmaailman pohtiminen Omien tapojen ja tottumusten arviointi Oman sosiaalisen ja yhteiskunnallisen aseman pohtiminen sekä rakentaminen Oman fyysisen kehityksen arvioiminen Läheisten ihmissuhteiden rakentaminen Perheen perustamisesta päättäminen
17
Yksilöllisten päämäärien vaihe
Elämänkaaripsykologian mukaan elämän tärkein murrosvaihe Mitä olen saavuttanut? Mitä elämällä on vielä annettavana? Ihminen huomaa rajallisuutensa Vastuunottaminen omasta elämästä Ihminen pyrkii luomaan elämälleen uutta sisältöä Uuden ruumiinkuvan hyväksyminen Muutosten hyväksyminen Omien vanhempien ikääntymisen hyväksyminen Arvojen ja asenteiden siirtäminen seuraaville sukupolville
18
Kypsyyden ikävaihe n. 60- v. eteenpäin
Keskittyminen sisäisiin arvoihin Fyysisiin ja psyykkisiin muutoksiin sopeutuminen Muuttuneet roolit -> esim. eläkkeelle siirtyminen, muuttuminen aikaisemmasta huolenpitäjästä mahdolliseksi avun saajaksi Valmistautuminen väistämättä lähenevään kuolemaan -> asteittainen luopuminen Edelleen mahdollisuus kasvuun ja kehittymiseen Nykyisyyteen orientoituminen
19
Minä aikuisuudessa ja vanhuudessa
Seuratessaan lapsiensa kasvua, ihminen työstää ja muokkaa omaa minuuttaan Keski-iässä työelämän haasteet tukevat minuutta Vastuunkanto jälkipolvista on minän kehitystä kokoava tehtävä Vanhuus on minän kehityksen sadonkorjuuaikaa Vanhenemisen kieltäminen-> kulissiminä Kestävä psyykkinen integraatio
20
Lähde: Kronqvist ym. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen.
”Elämän merkitys ei ole sen pituudessa, vaan siinä miten olet käyttänyt aikasi. Moni on elänyt paljon vuosia, mutta vain vähän aikaa.” Lähde: Kronqvist ym Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.